Credit News Betalingsløsninger

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Mer kontaktløs betaling enn i hele 2018

- tall fra Nets og Vipps AS viser at det i mai ble utført 170,2 millioner kortkjøp, en vekst på 2,2 prosent i forhold til mai 2018
Betalingskortene ble benyttet til å handle for 56,3 milliarder kroner, en økning på 0,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
Statistikken viser at mai er den måneden til nå i år med mest kortbruk. Til sammenligning var det i fjor kun tre måneder hvor kortene ble benyttet mer enn 170 millioner ganger. Kilde: retailmagasinet.no
Les mer
11.06.19
 

«Feil» betalingskanal kan koste deg dyrt

- men løsningen er enkel
Mange bedrifter unngår å ta i bruk nye distribusjons- og betalingsmetoder fordi de frykter å velge noe kundene ikke vil ha.
Utvikling av betalingsløsninger skjer i et rasende tempo. Google Pay, Norwegian bank, Vipps og Amazon Go er bare noen av de ferske aktørene som forenkler betalingsopplevelsen.
Når kunder selv kan bestemme hvordan de vil betale for produkter og tjenester, stiller det høyere krav til bedrifter og bedriftenes samarbeidspartnere. Kilde: evry.com
Les mer
30.05.19
 

Knusende om kontanter

3 av 5 vil ikke bytte ut kontanter
Fersk undersøkelse viser at et klart flertall ikke vil bytte ut kontanter med digitale betalingsmidler. Kilde: abcnyheter.no
Les mer
28.05.19
 

Behov for forbedringer i finansiell infrastruktur

– Betalingssystemet i Norge har lenge vært kjennetegnet av standardiserte og kostnadseffektive løsninger
For å opprettholde effektiviteten i betalingssystemet er det behov for forbedringer, sier visesentralbanksjef Jon Nicolaisen.
Tiden snart inne for bedre realtidsbetalinger: Publikums muligheter for betalinger som sørger for at mottaker får pengene inn på konto få sekunder etter at betalingen er igangsatt (realtidsbetalinger) er et viktig kjennetegn ved et effektivt betalingssystem.
Siden 2016 har banknæringen og Norges Bank samarbeidet om å forbedre infrastrukturen for realtidsbetalinger i Norge.
Les mer
23.05.19
 

Nå er det seks banker i Norge som støtter Apple Pay

- Storebrand føyer seg inn i rekken
Apple Pay ble lansert i Norge i juni 2018, men fortsatt er antallet banker som støtter løsningen ganske tynt.
I dag varsler imidlertid Storebrand at de åpner for Apple Pay.
– Kundene søker stadig etter smarte løsninger, og det er viktig for oss å være ledende i den digitale utviklingen. Våre kunder ønsker å bruke Apple Pay, og kunden er sjefen, sier konserndirektør Wenche Martinussen i Storebrand i en pressemelding. Kilde: tek.no
Les mer
21.05.19
 

Påsken ga vekst i kortbruk

- tall fra Nets og Vipps AS
….. viser at det i april ble utført 158 millioner kortkjøp, en vekst på 5 prosent i forhold til april 2018.
Betalingskortene ble benyttet til å handle for 52,3 milliarder kroner, en økning på 5,6 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Kilde: finansnorge.no
Les mer
13.05.19
 

Vil hjelpe bankene med å gjøre kontantene billigere

- oppfordrer flere til å bruke sedler og mynter
Finansminister Siv Jensen krever at bankene finner gode kontantløsninger.
Det kommer til å koste, tror Ja til kontanter. Selv har organisasjonen en løsning, som finansnæringen også tror ville virke. Kilde: abcnyheter.no
Les mer
07.05.19
 

Lover klarhet om kontanter

- Justisministeren
Justisminister Jøran Kallmyr sier det må være mulig å gjøre opp med kontanter, men peker samtidig mot at samfunnet blir mer og mer kontantløst.
I forrige uke kom finansmarkedsmeldingen fra finansminister Siv Jensen. I denne ble det gjort tydelig at bankene fikk kniven på strupen fra departementet for å gjøre kontanter tilgjengelig for sine kunder. kilde: msn.com
Les mer
06.05.19
 

Kortbruk økte med seks prosent i mars

- tall fra Nets og Vipps AS
… viser at det i mars ble utført 160,8 millioner kortkjøp, en vekst på 6 prosent i forhold til mars 2018.
Betalingskortene ble benyttet til å handle for 50,5 milliarder kroner, en økning på 0,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Kilde: finansnorge.no
Les mer
09.04.19
 

Smidige betalings-løsninger må henge sammen på tvers av kanalene

Conecto: Før var alt enkelt. Du hadde en vare, og kunden betalte for den varen med kontanter der og da. Slik er det ikke lenger
Hvis det er noe som særpreger den moderne kunden, så er det at hun krever å få betale på den måten som passer henne best. Det er derfor suksessfulle butikker - ikke bare nettbutikker - gir kundene valgfrihet.
Flere og flere kunder er blitt vant til å handle og betale på den plattformen de befinner seg på. Jeg tror ikke du trenger noen forelesning om hvordan bruken av mobiltelefonen har utviklet seg de siste årene. La oss bare si det slik: Den har gått rett til værs.
SØMLØS BETALING: Dermed er det noe annet som har gått rett til værs: Forventningen om å kunne betale med mobiltelefonen. Mange har løsninger for å betale på nett, og flere og flere har ordninger for å betale på mobil.
Men hva når tradisjonell handel i butikk tar i bruk de moderne metodene? Er det like lett å betale på mobil for kunden som kommer gjennom døra og inn i butikken din?
Det burde det være. Betaling bør være sømløs. Det er en måte for deg å oppnå smidig handel på, og smidig handel betyr mer fornøyde kunder, høyere lojalitet og mer salg. Kilde: conecto.no
Les mer
09.04.19
 
   
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News