Avstemminger |
Avstemmingsarbeid er en viktig del av regnskapet. Vi snakker ikke her bare om Bankavstemming men også, blant annet, om Generell kontoavstemming, Konsernavstemming, Balanseavstemming, Reskontroavstemming, Hovedboksavstemming, Interimsavstemming, Valutaavstemming, Momsavstemming, Leverandøravstemming, Lønnsavstemming, Kundeavstemming og Generell avstemming av mellomværende. Manuelt arbeid er svært lite tids- og kostnadseffektivt, men det finnes programmer i markedet som, i stor grad, kan stemme av automatisk.
|
|
|
|
Foto: Øystein Moan i Visma har nettopp signert avtalen med Eivind Simonsen i Finale Systemer. |
Fornøyd med handelen |
- Øystein Moan i Visma har nettopp signert avtalen med Eivind Simonsen, og erkjenner at det ble
en ganske stor julehandel i år. Visma har ifølge konsernsjefen kjøpt det som kommer til å bli et
nytt, sentralt kompetanseområde i Visma-familien. |
– Finale Systemer er et meget veldrevet
selskap. De er en ledende leverandør
av programvare for årsoppgjør, avstemming
og konsolidering. De har god lønnsomhet,
og de har god kvalitet på sine
produkter og tjenester. Finale kommer
til å bli en av stjernene i Visma-familien,
påpeker konsernsjef Øystein Moan. Han
har nettopp satt sin signatur på avtalen
mellom selskapene, som trer i kraft fra
januar. |
GJENSIDIG KONTAKT |
Moan forklarer at det er gjensidig
respekt og interesse som har ført de to
partene sammen.
– Vi har vel gått og sett på hverandre en
stund, du kan si det sånn at vi lenge har
hatt et godt øye til hverandre, sier Moan.
70 prosent av Finales kunder er
også kunder av Visma og fremover
vil fokus være på å sørge for å gi sine
felles kunder enda bedre integrasjoner
mellom Vismas systemer og Finales
programvare. Finales kunnskap om
området vil også brukes i utviklingen av
nye produkter og tjenester.
– Hva med de som bruker FINALE,
men som ellers er konkurrenter av
Visma?
– De som bruker FINALE, gjør det fordi
de har valgt det beste systemet levert av
et sterkt fagmiljø. I Visma vil vi sammen
med organisasjonen bygge videre på
det gode selskapet har skapt. Vi ønsker
samtidig selvsagt å utnytte synergier for
selskapene ved å samordne en del, for
eksempel gjennom samarbeid mellom
salg og kundesupport.
Vi ønsker også
å utvide tilbudet til regnskapsbyråer
som allerede er kunder av Visma. Og
vi håper å ganske raskt få utvikle bedre
integrasjoner mellom Vismas
og Finales
programvare, sier Moan. |
TILGANG PÅ TEKNOLOGI |
– Som Nordens ledende leverandør av
programvare og tjenester for økonomi
og administrasjon, har Visma en del å
tilby på teknologisiden, som kan være
nyttig for FINALE; ikke minst hva angår
skybaserte tjenester, sier Moan.
– Kommer dere til å si noe om kjøpesummen?
– Ikke jeg i alle fall, kommenterer
konsernsjef Øystein Moan i Visma. |
Les mer - Finale blir datter av Visma |
17.12.14 |
|
|
Foto: administrerende direktør Eivind Simonsen i Finale Systemer. |
Finale blir datter av Visma |
- Selv om det er vemodig, og minner fra både fødsel og oppvekst strømmer på, er det
ifølge gründerne av Finale Systemer på høy tid at det 27 år gamle hjertebarnet flytter
hjemmefra, om selskapet skal vokse og utvikle seg videre. |
Med en trygg ny «foresatt» i ryggen
ligger nå alt til rette for en internasjonal
karriere for det 27 år gamle selskapet,
som lenge har vært markedsleder
innenlands. Finale Systemer er fra og
med nyttår et heleid datterselskap av
Visma. Avtalen ble undertegnet mandag
8. desember. |
TRENGTE PARTNER - Administrerende direktør Eivind Simonsen
i Finale Systemer begrunner salget av
aksjene til Visma på denne måten:
– For å holde tritt med utviklingen
trenger du gode muskler, ikke bare
økonomisk men også markedsmessig
og teknologisk. Etter SWOT-analysen
vi gjorde i selskapet for syv år siden,
var helt klart internasjonalisering en
av de store mulighetene våre – i og
med at vi lenge har hatt en relativt stor
markedsandel
nasjonalt. Men vi besluttet
at vi ikke kom til å klare å gå etter
det nordiske eller europeiske markedet
for egen maskin, at vi trengte en solid
partner. Og det måtte vi finne før en av
de store ERP-leverandørene kjøpte og
videreutviklet en av våre konkurrenter,
eller utviklet et årsoppgjørssystem selv. |
FØRSTEVALG - Allerede for syv år siden var ønsket å
komme i dialog med Visma. Som størst
og sterkest i dette markedet, med solid
internasjonal erfaring, og ikke minst
med en solid kompetanse på å utvikle
nye tjenester i skyen, var de helt klart et
førstevalg.
– Det er på ingen måte økonomi som
gjør at vi selger. Våre tall i Brønnøysund
viser at Finale har gått veldig godt og
at eierne har kunnet ta ut betydelige
utbytter. Eiernes ønske har hele tiden
vært å sikre selskapet og porteføljen for
fremtiden, sier Simonsen.
Han understreker at kundene vil bli
ivaretatt på samme måte som før. Visma
kommer til å prioritere enda tettere integrasjoner
mellom Finale og sine øvrige
systemer, men Simonsen poengterer at
det ikke er noe i veien for at Finale også
utvikler nye integrasjoner med andre
leverandører av regnskapsprogram.
Han er overhodet ikke redd for at
Finale egenart skal forvitre.
– Finale er blitt et ikon på regnskapsførernes
skrivebord. Det Visma har
kjøpt er en merkevare, en fornøyd
kundemasse,
en produktserie og et
miljø med kompetanse og utviklingskraft,
sier direktøren. Innenfor de neste
årene er han sikker på at lite kommer til
å endres. |
RIKTIG TIMING - Likevel ville de ikke vente lenger på å ta
grep om fremtiden.
– Da Visma banket på døren i
sommer
var det riktig timing for oss, og
det har vært veldig enkelt å bli enige,
sier Simonsen, som understreker at
dette ikke innebærer noe punktum i
Finale for hans del. I avtalen med Visma
har han gått med på å fortsette som
administrerende direktør i selskapet i
minst to år til.
– Alle vi gründerne har passert 60,
og kan i prinsippet fratre om få år. Men
ingen av oss har planer om å gi seg
ennå! forsikrer han.
– Så her er det ikke snakk om å selge
seg ut mens man er på topp?
– På topp? Jeg håper da virkelig
ikke at vi er på topp! Vi skal utvikle oss
sterkt videre. Målet vårt er helt klart
å bli selveste
juvelen i krona i Visma-systemet!
kommer det offensivt fra
Eivind Simonsen. |
|
Les mer - Fornøyd med handelen |
17.12.14 |
|
|
Foto: Trine Wollum, IT sjef i Lemminkäinen Norge |
Trine Wollum på OpusCapitas Power Breakfast |
- Frokostmøtets andre foredrag “Erfaringer fra en kunde», var ved Trine Wollum, IT sjef i Lemminkäinen Norge |
OpusCapita Power Breakfast på Hotell Continental i Oslo. Temaet var: Prøver du å forbedre din P2P prosess? |
Den erfarne prosjektlederen, Trine Wollum, orienterte om sine P2P-erfaringer fra forskjellige selskaper og guidet oss igjennom alle de store og små spørsmålene som dukker opp i en slik prosess, f.eks.: |
• Hvor begynner vi ?
• Har vi kompetanse til å gjøre dette selv ?• Skal vi starte internt eller gå eksternt med en gang?
• Hvilke dokumenter skal det inkludere (faktura, faktura med person opplysninger, purring, rentenota, etc) ?
• Hvordan mottar vi disse dokumentene i dag (papir, mail med vedlegg, mail med link, etc) ?
• Hvor mye skal tolkes ?
|
• Etter oppstart, «vi er ferdige er vi ikke?» Svaret er nei, fordi innkjøring, kontinuerlig forbedringer, flere faser ? og endringer som et resultat av spin-off prosessene må håndteres. |
For mer informasjon, kontakt gjerne Trine Wollum, Tel. +47 9059 9816, eller epost:
Trine.wollum@lemminkainen.no
|
Les mer - For mer om OpusCapitas «Purchase to Pay Stream», som håndterer transaksjonsbehandling av innkommende fakturaer og leverandørgjeld |
09.12.14 |
|
|
Foto: Steinar Lindtvedt, Prosjektleder i OpusCapita. |
OpusCapitas Power Breakfast |
- OpusCapita serverte Power Breakfast på Hotell Continental i Oslo. Temaet var: Prøver du å forbedre din P2P prosess? |
Adm.direktør i OpusCapita, Vidar M. Nordby, ønsket velkommen- og orienterte litt rundt selskapets visjon om å sette nye standarder i finansielle prosesser. |
Steinar Lindtvedt, Prosjektleder i OpusCapita, tok så over med sitt foredrag «Hvordan lage den mest effektive P2P prosessen».
Utgangspunktet må være at man tenker helhetlig på «Innkjøp til betaling» (Purchase-2-Pay)-prosessen. Det vil som oftest finnes et betydelig forbedringspotensiale. Steinar Lindtvedt guidet oss igjennom utviklingen på området, fra 1997 til nå.
|
Hvor er vi på vei? |
Viktige stikkord fremover vil være standardisering av formater, cloud, tettere integrasjoner, bedre samkjøring av funksjoner og systemer, fleksibilitet og outsourcing.
For mer informasjon, kontakt gjerne Steinar Lindtvedt, Tlf. 978 78 412, eller epost: steinar.lindtvedt@opuscapita.com.
|
Frokostmøtets andre foredrag “Erfaringer fra en kunde», ved Trine Wollum, IT sjef i Lemminkäinen Norge, kommer Credit News tilbake med i egen sak. Følg med ! |
Les mer - For mer om OpusCapitas «Purchase to Pay Stream», som håndterer transaksjonsbehandling av innkommende fakturaer og leverandørgjeld. |
14.10.14 |
|
|
|
Sparer 30 prosent årlig på FINALE Avstemming |
- Merkantilservice AS har vært pilotbedrift under utviklingen av FINALE Avstemming. |
Aasnes har selv vært med på å lage programvaren og er spesielt interessert i å følge med på hva den betyr for egen bedrift. |
− Jeg har regnet ut at vi sparer 30 prosent av tida vi brukte på avstemming når vi nå bruker FINALE Avstemming. Programmet gjør Årsoppgjørs-arbeidet enklere, raskere, og kvaliteten på det går opp.
I tillegg tjener altså investeringen i programvaren enkelt inn seg selv allerede første driftsår. |
− Effektivisering er viktig for regnskapskontor som vil bedre lønnsomheten, og FINALE Avstemming gir
en merkbar gevinst, sier Tom Robert Aasnes i Merkantilservice AS. |
|
|
|
08.07.12 |
|
|
|
TIPS OG RÅD OM
AVSTEMMING AV
REGNSKAP |
Hvorfor avstemme
regnskapet?
|
Det å avstemme regnskapet
er den viktigste kvalitetssikringen
av om regnskapsrapporter
er riktige. Avstemming innebærer
å sjekke hvorvidt regnskapsførte
beløp er i samsvar med de faktiske
forhold.
Hva avstemminger er, kan kanskje
best eksemplifi seres med at
balansekontoen for bank i regnskapet
stemmer overens med faktisk
saldo på bankkontoen, jf. kontoutdraget.
Avvik skal forklares. |
Hva må avstemmes?
|
Det følger av bokføringsloven
at alle balanseposter i
regnskapet og næringsoppgaven
skal dokumenteres. Eksterne
regnskapsførere har klare krav om
å avstemme årsregnskapet gjennom
bransjestandarden god regnskapsføringsskikk.
Eksterne regnskapsførere
har i tillegg plikt til å avstemme
vesentlige poster i perioderegnskapene
som rapporteres til kunden.
Reskontroer, bank, kasse, skyldig
skattetrekk, mva og arbeidsgiveravgift
skal ekstern regnskapsfører
uansett avstemme. |
Hvordan avstemme?
|
Avstemmingsarbeidet har
hittil vært preget av mye
manuelt og tidkrevende arbeid.
De fl este benytter skjemamaler,
noe som er bra. For mange vil det
nok kunne være langt mer eff ektivt
å ta i bruk programvare som
automatiserer avstemmingsarbeidet.
Både interne regnskapsavdelinger
og eksterne regnskapsbyråer
bør derfor vurdere
om det vil være lønnsomt å ta i
bruk slike verktøy. |
|
08.03.11 |
|
|
Frokostseminar om optimalisering |
Torsdag den 18.september,2008, inviterte Adra Match til frokostseminar hvor de tok opp effektivisering av regnskapsrutiner. Ca. 70 deltakere hadde funnet veien til Vika Konferansesenter denne morgenen; flesteparten var økonomisjefer, regnskapsansvarlige og regnskapsmedarbeidere. |
En trend man ser er at stadig flere norske bedrifter fokuserer på effektivisering og kostnadsredusering i sine økonomiavdelinger. Avstemmingsarbeid er en viktig del av regnskapet og manuelt arbeid er svært lite tids- og kostnadseffektivt.
Det var bakgrunnen til at Adra Match inviterte deltakerne til å få høre mer om løsninger innen automatisk avstemming. I tillegg ønsket selskapet å informere sine eksisterende kunder om ny versjon av AccountMatch 10.
Etter registrering og frokostservering ønsket Gisle Stengseng, Marketing Manager, Adra Match AS, velkommen og presenterte selskapet. Deretter presenterte Magnus Lööf, Consultant, Adra Match AS, AccountMatch 10.
|
Nytten av automatisk kontoavstemming ble det så foredratt om, av Hilde Bugge fra Norsk Stål.
Avslutningsvis snakket Roar Nilsen, Senior Rådgiver, DnB NOR om bankens samarbeid med Adra Match.
|
|
03.10.08 |
www.adramatch.no |