Avstemminger

Avstemmingsarbeid er en viktig del av regnskapet. Vi snakker ikke her bare om Bankavstemming men også, blant annet, om Generell kontoavstemming, Konsernavstemming, Balanseavstemming, Reskontroavstemming, Hovedboksavstemming, Interimsavstemming, Valutaavstemming, Momsavstemming, Leverandøravstemming, Lønnsavstemming, Kundeavstemming og Generell avstemming av mellomværende. Manuelt arbeid er svært lite tids- og kostnadseffektivt, men det finnes programmer i markedet som, i stor grad, kan stemme av automatisk.
 

Adra Match reaches the final of prestigious European Business Awards

Adra Match from Norway has been named as one of the finalists and Ruban d’Honneur recipient in the 2014/5 European Business Awards sponsored by RSM
Selected as one of 10 finalists in the Award for Customer Focus the company will now go on to compete in the third and final round of judging resulting in 11 overall category winners to be announced later this year. Kilde: www.adramatch.com
Les mer
16.02.15
 
Foto: Øystein Moan i Visma har nettopp signert avtalen med Eivind Simonsen i Finale Systemer.

Fornøyd med handelen

- Øystein Moan i Visma har nettopp signert avtalen med Eivind Simonsen, og erkjenner at det ble en ganske stor julehandel i år. Visma har ifølge konsernsjefen kjøpt det som kommer til å bli et nytt, sentralt kompetanseområde i Visma-familien.
– Finale Systemer er et meget veldrevet selskap. De er en ledende leverandør av programvare for årsoppgjør, avstemming og konsolidering. De har god lønnsomhet, og de har god kvalitet på sine produkter og tjenester. Finale kommer til å bli en av stjernene i Visma-familien, påpeker konsernsjef Øystein Moan. Han har nettopp satt sin signatur på avtalen mellom selskapene, som trer i kraft fra januar.
GJENSIDIG KONTAKT
Moan forklarer at det er gjensidig respekt og interesse som har ført de to partene sammen. – Vi har vel gått og sett på hverandre en stund, du kan si det sånn at vi lenge har hatt et godt øye til hverandre, sier Moan. 70 prosent av Finales kunder er også kunder av Visma og fremover vil fokus være på å sørge for å gi sine felles kunder enda bedre integrasjoner mellom Vismas systemer og Finales programvare. Finales kunnskap om området vil også brukes i utviklingen av nye produkter og tjenester. – Hva med de som bruker FINALE, men som ellers er konkurrenter av Visma? – De som bruker FINALE, gjør det fordi de har valgt det beste systemet levert av et sterkt fagmiljø. I Visma vil vi sammen med organisasjonen bygge videre på det gode selskapet har skapt. Vi ønsker samtidig selvsagt å utnytte synergier for selskapene ved å samordne en del, for eksempel gjennom samarbeid mellom salg og kundesupport. Vi ønsker også å utvide tilbudet til regnskapsbyråer som allerede er kunder av Visma. Og vi håper å ganske raskt få utvikle bedre integrasjoner mellom Vismas og Finales programvare, sier Moan.
TILGANG PÅ TEKNOLOGI
– Som Nordens ledende leverandør av programvare og tjenester for økonomi og administrasjon, har Visma en del å tilby på teknologisiden, som kan være nyttig for FINALE; ikke minst hva angår skybaserte tjenester, sier Moan. – Kommer dere til å si noe om kjøpesummen? – Ikke jeg i alle fall, kommenterer konsernsjef Øystein Moan i Visma.
Les mer - Finale blir datter av Visma
17.12.14
 
Foto: administrerende direktør Eivind Simonsen i Finale Systemer.

Finale blir datter av Visma

- Selv om det er vemodig, og minner fra både fødsel og oppvekst strømmer på, er det ifølge gründerne av Finale Systemer på høy tid at det 27 år gamle hjertebarnet flytter hjemmefra, om selskapet skal vokse og utvikle seg videre.
Med en trygg ny «foresatt» i ryggen ligger nå alt til rette for en internasjonal karriere for det 27 år gamle selskapet, som lenge har vært markedsleder innenlands. Finale Systemer er fra og med nyttår et heleid datterselskap av Visma. Avtalen ble undertegnet mandag 8. desember.
TRENGTE PARTNER - Administrerende direktør Eivind Simonsen i Finale Systemer begrunner salget av aksjene til Visma på denne måten: – For å holde tritt med utviklingen trenger du gode muskler, ikke bare økonomisk men også markedsmessig og teknologisk. Etter SWOT-analysen vi gjorde i selskapet for syv år siden, var helt klart internasjonalisering en av de store mulighetene våre – i og med at vi lenge har hatt en relativt stor markedsandel nasjonalt. Men vi besluttet at vi ikke kom til å klare å gå etter det nordiske eller europeiske markedet for egen maskin, at vi trengte en solid partner. Og det måtte vi finne før en av de store ERP-leverandørene kjøpte og videreutviklet en av våre konkurrenter, eller utviklet et årsoppgjørssystem selv.
FØRSTEVALG - Allerede for syv år siden var ønsket å komme i dialog med Visma. Som størst og sterkest i dette markedet, med solid internasjonal erfaring, og ikke minst med en solid kompetanse på å utvikle nye tjenester i skyen, var de helt klart et førstevalg. – Det er på ingen måte økonomi som gjør at vi selger. Våre tall i Brønnøysund viser at Finale har gått veldig godt og at eierne har kunnet ta ut betydelige utbytter. Eiernes ønske har hele tiden vært å sikre selskapet og porteføljen for fremtiden, sier Simonsen. Han understreker at kundene vil bli ivaretatt på samme måte som før. Visma kommer til å prioritere enda tettere integrasjoner mellom Finale og sine øvrige systemer, men Simonsen poengterer at det ikke er noe i veien for at Finale også utvikler nye integrasjoner med andre leverandører av regnskapsprogram. Han er overhodet ikke redd for at Finale egenart skal forvitre. – Finale er blitt et ikon på regnskapsførernes skrivebord. Det Visma har kjøpt er en merkevare, en fornøyd kundemasse, en produktserie og et miljø med kompetanse og utviklingskraft, sier direktøren. Innenfor de neste årene er han sikker på at lite kommer til å endres.
RIKTIG TIMING - Likevel ville de ikke vente lenger på å ta grep om fremtiden. – Da Visma banket på døren i sommer var det riktig timing for oss, og det har vært veldig enkelt å bli enige, sier Simonsen, som understreker at dette ikke innebærer noe punktum i Finale for hans del. I avtalen med Visma har han gått med på å fortsette som administrerende direktør i selskapet i minst to år til. – Alle vi gründerne har passert 60, og kan i prinsippet fratre om få år. Men ingen av oss har planer om å gi seg ennå! forsikrer han. – Så her er det ikke snakk om å selge seg ut mens man er på topp? – På topp? Jeg håper da virkelig ikke at vi er på topp! Vi skal utvikle oss sterkt videre. Målet vårt er helt klart å bli selveste juvelen i krona i Visma-systemet! kommer det offensivt fra Eivind Simonsen.
Les mer - Fornøyd med handelen
17.12.14
 

Releasedatoer for FINALE-programmene for ligningsåret 2014

- Vi har satt opp en oversikt
....som viser når FINALE Årsoppgjør og de andre FINALE-programmene vil være klare for nedlasting på www.finale.no
Les mer - FINALE-programmene for ligningsåret 2014
11.12.14
 
Foto: Trine Wollum, IT sjef i Lemminkäinen Norge

Trine Wollum på OpusCapitas Power Breakfast

- Frokostmøtets andre foredrag “Erfaringer fra en kunde», var ved Trine Wollum, IT sjef i Lemminkäinen Norge
OpusCapita Power Breakfast på Hotell Continental i Oslo. Temaet var: Prøver du å forbedre din P2P prosess?
Den erfarne prosjektlederen, Trine Wollum, orienterte om sine P2P-erfaringer fra forskjellige selskaper og guidet oss igjennom alle de store og små spørsmålene som dukker opp i en slik prosess, f.eks.:
• Hvor begynner vi ? • Har vi kompetanse til å gjøre dette selv ?• Skal vi starte internt eller gå eksternt med en gang? • Hvilke dokumenter skal det inkludere (faktura, faktura med person opplysninger, purring, rentenota, etc) ? • Hvordan mottar vi disse dokumentene i dag (papir, mail med vedlegg, mail med link, etc) ? • Hvor mye skal tolkes ?
• Etter oppstart, «vi er ferdige er vi ikke?» Svaret er nei, fordi innkjøring, kontinuerlig forbedringer, flere faser ? og endringer som et resultat av spin-off prosessene må håndteres.
For mer informasjon, kontakt gjerne Trine Wollum, Tel. +47 9059 9816, eller epost: Trine.wollum@lemminkainen.no
Les mer - For mer om OpusCapitas «Purchase to Pay Stream», som håndterer transaksjonsbehandling av innkommende fakturaer og leverandørgjeld
09.12.14
 

Evry, Norges største IT-selskap, signerer partneravtale med Adra Match

Adra Match AS kunngjør i dag at EVRY, Norges største IT-selskap, signerer partneravtale med Adra Match for salg og integrasjon av Adra Match BALANCER®.
Fra 1. januar 2015 vil det stilles høyere krav til dokumentasjon av balansen i forbindelse med periodeavslutninger. Norske bedrifter har også generelt behov for støtte til å forbedre strukturering av arbeidet med internkontroll.
Kilde: www.adramatch.com
Les mer
20.10.14
 
Foto: Steinar Lindtvedt, Prosjektleder i OpusCapita.

OpusCapitas Power Breakfast

- OpusCapita serverte Power Breakfast på Hotell Continental i Oslo. Temaet var: Prøver du å forbedre din P2P prosess?
Adm.direktør i OpusCapita, Vidar M. Nordby, ønsket velkommen- og orienterte litt rundt selskapets visjon om å sette nye standarder i finansielle prosesser.
Steinar Lindtvedt, Prosjektleder i OpusCapita, tok så over med sitt foredrag «Hvordan lage den mest effektive P2P prosessen». Utgangspunktet må være at man tenker helhetlig på «Innkjøp til betaling» (Purchase-2-Pay)-prosessen. Det vil som oftest finnes et betydelig forbedringspotensiale. Steinar Lindtvedt guidet oss igjennom utviklingen på området, fra 1997 til nå.
Hvor er vi på vei?
Viktige stikkord fremover vil være standardisering av formater, cloud, tettere integrasjoner, bedre samkjøring av funksjoner og systemer, fleksibilitet og outsourcing. For mer informasjon, kontakt gjerne Steinar Lindtvedt, Tlf. 978 78 412, eller epost: steinar.lindtvedt@opuscapita.com.
Frokostmøtets andre foredrag “Erfaringer fra en kunde», ved Trine Wollum, IT sjef i Lemminkäinen Norge, kommer Credit News tilbake med i egen sak. Følg med !
Les mer - For mer om OpusCapitas «Purchase to Pay Stream», som håndterer transaksjonsbehandling av innkommende fakturaer og leverandørgjeld.
14.10.14
 

Avstemminger

Ved utarbeidelse av årsregnskapet skal det foreligge dokumentasjon på alle balanseposter som ikke er ubetydelige
Bokføringspliktige skal tilsvarende dokumentere balansepostene i næringsoppgaven.
Dette innebærer at konti i balansen, og dermed indirekte resultatkonti, må avstemmes jevnlig for å sikre at opplysningene som gis i regnskapet er korrekte. Eksempler på konti som må kontrolleres (i god tid før årsavslutning - eller flere ganger i året):
•Kunde- og leverandørspesifikasjoner (reskontro): Bedriften må be om kontoutdrag for den aktuelle perioden fra sine kunder og leverandører. Eventuelle uoverensstemmelser må rettes opp, og vil sikre at salg/varekjøp er registrert med rette beløp. •Saldo bank i regnskapet skal stemme overens med saldo bank i henhold til kontoutskrift fra banken. Dette innebærer at kontoutskrifter er oppbevaringspliktig regnskapsmateriell. Kilde: www.altinn.no
Les mer
10.01.14
 

Bank-avstemming

Enklere småbedriftsøkonomi
Det skal være raskt og enkelt å håndtere bedriftens økonomi.
Skaff deg superenkelt økonomiprogram fra Visma integrert i DNB Connect (bedriftsnettbank), fakturer på nett og få automatisk filoverføring og bankavstemming. Enkelt å bestille – enkelt å bruke – nettbasert – passer for mac og pc. Test selv kostnadsfritt i 3 måneder. Kilde: www.dnb.no
Les mer
12.01.13
 

Ti tips før årsoppgjøret

Vi nærmer oss årsskiftet 2012/2013 og da gjelder det å være forberedt
1. LØNN Husk å avstemme lønn pr november. Finner du feil, kan disse rettes opp i desember. I de travle dagene før lønnsinnberetningen i januar er det kun 12. og 13. kjøring som står igjen å avstemme.
2. INNGANGSVERDI PÅ AKSJER Husk å sjekke brevene fra Skatteetaten. Husk spesielt brevene som er sendt ut angående fastsettelse av inngangsverdier på aksjer. Er det feil og du ikke retter opp, vil det forplante seg videre til neste år. Kilde: www.adekvat.no
Les mer
26.11.12
 

Sparer 30 prosent årlig på FINALE Avstemming

- Merkantilservice AS har vært pilotbedrift under utviklingen av FINALE Avstemming.
Aasnes har selv vært med på å lage programvaren og er spesielt interessert i å følge med på hva den betyr for egen bedrift.
− Jeg har regnet ut at vi sparer 30 prosent av tida vi brukte på avstemming når vi nå bruker FINALE Avstemming. Programmet gjør Årsoppgjørs-arbeidet enklere, raskere, og kvaliteten på det går opp. I tillegg tjener altså investeringen i programvaren enkelt inn seg selv allerede første driftsår.
− Effektivisering er viktig for regnskapskontor som vil bedre lønnsomheten, og FINALE Avstemming gir en merkbar gevinst, sier Tom Robert Aasnes i Merkantilservice AS.
08.07.12
 

Om Finale Avstemming

- Periodiske og årlige avstemminger
FINALE Avstemming inneholder funksjonalitet for å foreta avstemminger periodevis i tillegg til årlige avstemminger. For hvert selskap er det mulig å angi til hvilke tider i året avstemminger skal foretas. Det finnes videre en oversikt over de periodiske avstemmingene som ogsåviser til hvilke datoer det er foretatt avstemminger periode for periode.
Les mer
16.09.11
 

TIPS OG RÅD OM AVSTEMMING AV REGNSKAP

Hvorfor avstemme regnskapet?
Det å avstemme regnskapet er den viktigste kvalitetssikringen av om regnskapsrapporter er riktige. Avstemming innebærer å sjekke hvorvidt regnskapsførte beløp er i samsvar med de faktiske forhold. Hva avstemminger er, kan kanskje best eksemplifi seres med at balansekontoen for bank i regnskapet stemmer overens med faktisk saldo på bankkontoen, jf. kontoutdraget. Avvik skal forklares.
Hva må avstemmes?
Det følger av bokføringsloven at alle balanseposter i regnskapet og næringsoppgaven skal dokumenteres. Eksterne regnskapsførere har klare krav om å avstemme årsregnskapet gjennom bransjestandarden god regnskapsføringsskikk. Eksterne regnskapsførere har i tillegg plikt til å avstemme vesentlige poster i perioderegnskapene som rapporteres til kunden. Reskontroer, bank, kasse, skyldig skattetrekk, mva og arbeidsgiveravgift skal ekstern regnskapsfører uansett avstemme.
Hvordan avstemme?
Avstemmingsarbeidet har hittil vært preget av mye manuelt og tidkrevende arbeid. De fl este benytter skjemamaler, noe som er bra. For mange vil det nok kunne være langt mer eff ektivt å ta i bruk programvare som automatiserer avstemmingsarbeidet. Både interne regnskapsavdelinger og eksterne regnskapsbyråer bør derfor vurdere om det vil være lønnsomt å ta i bruk slike verktøy.
08.03.11
 

Ny sjef for Adra Match

Konserndirektøren i Affecto går til sjefsjobb for programleverandør
Åge Lønning er tilsatt som ny administrerende direktør hos programvareleverandøren Adra Match. Lønning har tidligere vært konsernsjef i Component Software og kommer nå fra stillingen som konserndirektør hos Affecto, skriver Adra Match i en pressemelding.
Vil sikre vekst: Selskapet opererer i det nordiske markedet med sine programvarer for automatisk kontoavstemming og identifisering av elektroniske betalingstransaksjoner. Selskapet har nå mer en 2000 kunder i Skandinavia og satser aktivt for å sikre videre vekst.
Les mer
05.11.10
 

Inter Company Avstemming

- slutt på ekstraarbeidet
Nå er det slutt på ekstrarbeidet i forbindelse med internfakturering mellom mor og datterselskap. Ved å ta i bruk Account Controls løsning for inter company avstemming fjerner man unødig ekstraarbeid og øker sikkerheten rundt internfakturering. Løsningen gir bedriftene oversiktlige rapporter som bidrar til mer effektiv likviditetskontroll. Ta kontakt for å høre hvordan din bedrift kan optimalisere sine avstemmingsrutiner!
Les mer
14.06.10
 

Hvordan virker automatisk konto-avstemming ?

Med bruk av Account Control kan du avstemme alle typer konti, men mest typisk er avstemming av bankkonto
Bankavstemming med Account Control er svært enkelt, og meget tidsbesparende. Account Control avstemmer opp til 95 % av postene automatisk, slik at man slipper det kjedelige rutinearbeidet. Automatisk avstemming med Account Control er svært sikkert og gir en mye bedre kontroll over regnskapet.
Få arbeidsoperasjoner. Arbeidsgangen ved periodeavstemming inneholder få arbeidsoperasjoner. Hente kontoinformasjon fra regnskap og bank. Importere og kontrollere. Kjøre automatisk avstemming. Manuell avstemming av vanskelige poster. Skrive ut rapport. Les mer på www.accountcontrol.no
www.accountcontrol.no
26.02.10
 

Bankhåndtering i Visma Global

Funksjonen bankhåndtering i Visma Global er en komplett løsning for å håndtere banktransaksjoner. Løsningen forenkler håndteringen av elektroniske betalingsstrømmer mellom deg og dine handelsforbindelser. Bankhåndteringsfunksjonen gir vesentlig tidsbesparelse og enda bedre kontroll.
Forenkler arbeidet med banktransaksjoner: Arbeidet med å håndtere banktransaksjoner blir stadig mer krevende. Med bankhåndteringsfunksjonen i Visma Global får du automatisert store deler av oppgavene rundt banktransaksjoner og avstemming.
Bankavstemning: Kontoavstemming er et viktig men tidkrevende arbeid. Med effektive søke og filterfunksjoner under bankavstemming kan manuelt arbeid gjøres om til automatiske rutiner. Det resulterer i store tidsbesparelser. Avstemmingsperioden styres av regnskapsmedarbeider,og aktuelle data hentes automatisk fra regnskapet i Visma Global. Det elektroniske kontoutdraget fra banken hentes parallelt for samme periode, og systemet foreslår motsvarende poster. Poster som stemmer med hverandre krysses ut. Gjenstående poster oppretter du selv bilag på, og bokfører direkte i Visma Global. Avstemmingsrapportene kan skrives ut ved behov.
    29.04.09
www.fagdata.no    

BankX

Vårt nyeste produkt BankX effektiviserer bedriftens avstemmingsarbeid med inntil 90% !
BankX håndterer alle typer avstemming og er en ekte flerbruksløsning. BankX er basert på Microsoft SQL eller Oracle, har kraftig funksjonalitet, og er meget rask og effektiv i bruk. Produktet er blant annet levert til Rikstrygdeverket, samt flere store norske bedrifter. Ta kontakt med oss for ytterligere informasjon om våre produkter og referansekunder !
    15.04.09
www.zdata.no    

Vil du være med, så logg på !

Nye online-løsninger fra DnB NOR
Bankavstemming i nettbanken
Nå har du muligheten til å avstemme dine bankkontoer automatisk. Prøv DnB NOR Bankavstemming selv. Er du ikke fornøyd etter 3 måneder får du pengene tilbake. En bankavstemming er en tidkrevende oppgave som ofte skaper frustrasjon når tallene ikke stemmer. Med DnB NOR Bankavstemming går dette arbeidet av seg selv. Med DnB NOR Bankavstemming får du: En raskere måte å avdekke avvik på. Trygghet for at regnskapsresultatet stemmer til enhver tid. En feilfri bankavstemming som ikke er personavhengig. Er du ikke fornøyd får du pengene tilbake. Etter 3 måneders bruk av DnB NOR Bankavstemming tar du en evaluering. Dersom du ikke er fornøyd, får du pengene tilbake. Det eneste vi forventer er at du forteller oss hva du ikke er fornøyd med.
    06.03.09
www.dnbnor.no    

Bankavstemming

Nettsenteret lager skreddersydde programmer både for små og store bedrifter. Bankavstemming er et program som er gjort såpass fleksibelt at det også er egnet for salg til flere firma
Vi kan på forespørsel også være behjelpelig med å tilpasse programmet ytterligere til deres behov. Bankavstemming er et meget brukervennlig, men allikevel avansert bankavstemmingsprogram.
    04.02.09
www.nettsenteret.no    

Om Account Control

Account Control AS er et Bergensfirma som har spesialisert seg på å utvikle programvare løsninger for å forenkle og effektivisere regnskapsføringen og økonomistyringsfunksjonen i bedrifter
Account Control har lang erfaring med utvikling av ulike typer løsninger for avstemming. Selskapet tilbyr i dag flere standardiserte avstemmingsløsninger som vil kunne hjelpe deres bedrift til å kutte kostnader og spare tid.
    03.01.09
www.digitroll.no    

Frokostseminar om optimalisering

Torsdag den 18.september,2008, inviterte Adra Match til frokostseminar hvor de tok opp effektivisering av regnskapsrutiner. Ca. 70 deltakere hadde funnet veien til Vika Konferansesenter denne morgenen; flesteparten var økonomisjefer, regnskapsansvarlige og regnskapsmedarbeidere.
En trend man ser er at stadig flere norske bedrifter fokuserer på effektivisering og kostnadsredusering i sine økonomiavdelinger. Avstemmingsarbeid er en viktig del av regnskapet og manuelt arbeid er svært lite tids- og kostnadseffektivt. Det var bakgrunnen til at Adra Match inviterte deltakerne til å få høre mer om løsninger innen automatisk avstemming. I tillegg ønsket selskapet å informere sine eksisterende kunder om ny versjon av AccountMatch 10. Etter registrering og frokostservering ønsket Gisle Stengseng, Marketing Manager, Adra Match AS, velkommen og presenterte selskapet. Deretter presenterte Magnus Lööf, Consultant, Adra Match AS, AccountMatch 10.
Nytten av automatisk kontoavstemming ble det så foredratt om, av Hilde Bugge fra Norsk Stål. Avslutningsvis snakket Roar Nilsen, Senior Rådgiver, DnB NOR om bankens samarbeid med Adra Match.
    03.10.08
www.adramatch.no    
First Previous Next Last
       
 
Fra 11 til 16 av totalt 16
 
 

CreditNews: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA