Credit News Fakturering

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Foto: Ane Wiig Syvertsen er Direktør for Salg og Marked i Conecto

Den store hodepinen: Likviditets-problemer i norske småbedrifter

Av Ane Wiig Syvertsen 5. desember 2018
Likviditetsproblemer er en stor hodepine for mange norske bedrifter. Har du merket smerter selv? Eller kanskje er du i gang med et firma og sliter med å få hodet over vannet? Du er ikke alene. Undersøkelser viser at små norske firmaer sliter med likviditeten i oppstarten. Hver tredje norske bedrift har hatt problemer med likviditeten det siste året. Verst er det for de små, viser en undersøkelse fra noen år tilbake: 37 prosent av bedrifter med 1-4 ansatte. 33 prosent av bedrifter med 5-19 ansatte.
DET Å HA GOD KONTROLL PÅ BEDRIFTENS LIKVIDITET ER EKSTREMT VIKTIG. Likviditet er et uttrykk for evnen til å kunne betale løpende utgifter som regninger, lønn, utviklingskostnader, skatt m.m. For små og mellomstore bedrifter kan det være avgjørende å ha tilgang på penger når man trenger det. Det kan være muligheter man ønsker å være med på eller uforutsette utgifter som dukker opp.
I tredje kvartal i fjor opplevde Norge 953 konkurser, mens tallet for andre kvartal i år var på 1361. Dette er en økning på hele 42 prosent. Tallene jevner seg nok ut over lengre tidsspenn, men i hele 2018 har konkurstallene ligget rundt 1300.
LIKVIDITETSSKVIS SVEKKER HANDLEFRIHETEN
Det er flere årsaker til dårlig likviditet. Mange opplever at fakturerte oppdrag ikke blir betalt innen frist eller i verste fall ikke blir betalt i det hele tatt. Det er særlig bedrifter i oppstartsfasen og/eller bedrifter som opplever sterk vekst som får utfordringer med likviditeten. Dette fører til at bedriften sliter med å få dekket de løpende kostnadene. SMB-bedriften Brødboksen, som gikk konkurs i vinter er et eksempel på en slik historie. Så hva gjør du når du i slutten av måneden må velge mellom å betale leverandøren din eller lønn til dine ansatte?
Les mer - Den store hodepinen: Likviditetsproblemer i norske småbedrifter
12.12.18
 
Foto: Endre Solvin-Witzø, administrerende direktør i Lowell Norge

Lowell skal hjelpe norske pasienter å bli økonomisk friskmeldt

Lowell - tidligere Intrum Justitia Norge - har inngått en avtale om å bistå med betalingsoppfølging av pasienter som har vært på norske sykehus
- Pasientene vil få en bedre og mer individuelt tilpasset betalingsoppfølging enn de tidligere har fått, lover administrerende direktør i Lowell Norge, Endre Solvin-Witzø. Han er godt fornøyd med å ha vunnet en av de viktigste kreditthåndteringskontraktene i det norske markedet i 2018.
- Vi er glade for å ha blitt valgt som leverandør i sterk konkurranse med øvrige selskaper i bransjen. Når vi mobiliserer for å vinne og levere på vår vekstambisjon i Norge viser vi at Lowell er den beste samarbeidspartneren innen kreditthåndtering for norske selskaper. Etter at vi i tidligere Intrum Justitia Norge ble solgt til Lowell har vi fått en eier som i enda større grad satser på innovative løsninger. Det kommer både våre samarbeidspartnere og deres kunder til å merke ytterligere effekt av i tiden fremover. Ikke minst gjelder dette nå pasienter på norske sykehus. De vil få en bedre og mer individuelt tilpasset betalingsoppfølging enn de tidligere har fått, forteller Solvin-Witzø.
OMFATTENDE ANBUD
Sykehusinnkjøp gjennomfører innkjøpene av varer og tjenester for norske, offentlige helseforetak. Da deres avtale med eksisterende leverandør nærmet seg slutten, gikk de ut på anbud for å finne den beste samarbeidspartneren til å støtte seg i det viktige og sensitive arbeidet det er å få betalt fra pasienter på norske sykehus. Et slikt anbud er en svært omfattende prosess.
- Vi startet prosjektarbeidet i desember 2017 og hadde etter det diverse dialogmøter for å finne ut hvilke elementer som ville være de viktigste for oss i valg av leverandør av kreditthåndteringstjenester, forteller prosjektleder for Sykehusinnkjøp, Kine Olaussen Joki.
Les mer - Se hva sykehuset vektla i valg av samarbeidspartner
21.11.18
 
Foto: Lisbeth Lindberg, Conecto

Håndterer du både BrevGiro og ApplePay i ditt fakturasystem?

Klarer du å håndtere kunder som foretrekker BrevGiro eller ApplePay i ditt fakturasystem? Har du er fakturasystem som ikke er standard? Merker du hvor vanskelig det er å integrere dette mot andre systemer? Kanskje er det en grunn til at du gruer deg til å ta i bruk ny funksjonalitet.
Ofte gir leverandører et inntrykk av at systemene deres «selvsagt» kan integrere alle slags løsninger mot din bedrifts system. I mange tilfeller viser det seg å ikke fungere i det hele tatt. Du havner i et uføre hvor du sitter med en løsning som ikke snakker med utenforstående systemer og kunder, eller knapt snakker med hverandre.
Da blir det utfordringer når du vil tilby nye innovative betalingsløsninger samtidig som du vil ivareta dem som benytter brevgiro. Mange bedrifter er dårlige på å sjekke referanser. Ofte kan et enkelt kontrollspørsmål være nok: “Hvor mange kunder har dere gjort dette med, og kan jeg få snakke med noen av dem?”
BETALINGSVANER ENDRER SEG - I dag betaler 87 prosent av nordmenn for varer og tjenester med mobiltelefonen sin, ifølge E24.no. Det hadde verken du eller jeg gjettet for noen år siden. Men det viser at publikum og kundemasse er i bevegelse.
Vi snakker ofte om friksjonsfri handel, altså handel uten hindre som vanskelig innlogging og betalingsløsninger som gjør det smertefullt å betale (the pain of paying). Akkurat som at et kredittkort demper denne smerten i forhold til kontanter, ser vi nå at betaling med Vipps demper smerten enda mer sammenliknet med kredittkort eller nettbank. Ved netthandel skal finne fram kortet (for du husker vel ikke sifrene?) velge Bank-ID, hente kodebrikken og godkjenne de rare frasene som går fram og tilbake og så videre og så videre i det langtekkelige. Ikke rart Vipps ble en suksess... Kanskje ville kundene dine også sette pris på liknende forenklinger?
Les mer - Håndterer du både BrevGiro og ApplePay i ditt fakturasystem?
09.10.18
 
Foto: Audun Rønningen Danielsen, kommersiell direktør i Kredinor

Kredinor AutoFakt - sømløst fra parkering til betaling

Vi lanserer nå tjenesten Kredinor AutoFakt, en løsning som gjør parkering og betaling befriende enkelt for bileier – og for parkeringsselskapet. – Med Kredinor AutoFakt leses kjøretøyets registreringsnummer automatisk på vei inn og ut av parkeringen, og faktura sendes de som ønsker det fremfor å betale med kontanter, kort eller app. – Den nye faktureringsløsningen er utviklet for å gjøre det enklere for bileier å betale for parkeringen, og mindre ressurskrevende for parkeringsselskapet å kreve inn pengene, sier Audun Rønningen Danielsen, kommersiell direktør i Kredinor. – Med Kredinor Autofakt skjer alt sømløst for parkeringsselskapet – tid og ressurser som tidligere ble brukt på fakturering og betalingsoppfølging kan nå brukes til andre ting, understreker han.
PARKERING BLIR ENKLERE OG MER KUNDEVENNLIG – Parkeringsbøter er snart historie for flere og flere parkeringsselskap som lar kunden betale for faktisk medgått tid for parkeringen, fremfor å ilegge dem bøter for å ha forhåndsbetalt for lite. Den nye teknologien reduserer også utgiftene til parkeringsvakter. I tillegg er automatisk skiltregistering ved inn og utkjøring en gevinst for forbrukeren som slipper å bekymre seg for bøter, sier Audun Rønningen Danielsen.
KUNDEN HAR VALGET - Når registreringsnummeret leses automatisk på vei inn og ut av parkeringshuset, muliggjør det flere betalingsmuligheter ved avsluttet parkering. Kunden kan betale kontant eller med kort i automat, i en app eller bare ved å kjøre ut av parkeringshuset og få faktura tilsendt i ettertid. Dersom faktura velges, kobles dataene med motorvognregisteret, og Kredinor AutoFakt sørger for en sømløs prosess fra kravet har oppstått, til faktura er betalt. –Dette gir gode kundeopplevelser og fornøyde kunder.
BETALINGSOPPFØLGING OG INKASSO - Hvis faktura ikke betales overføres kravet til oppfølging i Kredinor gjennom for eksempel purring, varsel om inkasso og rene inkassotiltak. Hvis kunden klager på faktura, stoppes videre prosess inntil vi får undersøkt saken. Kredinor følger tett inntil saken er avsluttet, og kan i tillegg til ren fordringsadministrasjon og inkasso også bistå med kundeservicetjenester. – Dette er vinn vinn. Vi gjør det enklere for både sluttkunde og parkeringsselskapet, avslutter Audun Rønningen Danielsen i Kredinor.
KREDINOR ER MARKEDSLEDER I PARKERINGSBRANSJEN - Kredinor er en viktig aktør i parkeringsbransjen og bistår med løsninger som håndterer alle ledd fra Ileggelse/parkeringsbot til pengene er på konto hos vår oppdragsgiver. Parkeringsservice i Kredinor håndterer rundt 250000 ileggelser i løpet av et år, og er tett på i hele inkassoløpet fra betaling uteblir til pengene er på konto. Parkeringsservice ivaretas via vårt erfarne spesialistteam i Kristiansund, som samarbeider tett med kundeservice, saksbehandlere og vår avdeling for overvåking i Oslo.
09.10.18
 

Gebyrer på papirfaktura

- en skikkelig melkeku
Telenor og DNB tjener trolig rundt en halv milliard kroner hvert år på papirfakturagebyrer. Kilde: abcnyheter.no
Les mer
14.09.18
 

Avdelingsleder varefaktura

- stilling ledig i Coop Norge Regnskap
Avdeling Varefaktura har ansvar for fakturakontroll, avvikshåndtering av inngående lagerfaktura, remittering, stamdatavedlikehold leverandører, avregning leverandøravtaler, oppfølging reklamasjoner og avstemming toll og avgifter. Avdelingen har i dag 11 ansatte.
Du vil være ansvarlig for den daglige driften av avdelingen, kvalitetssikring av leveranser og videreutvikling av avdelingen.
Les mer
09.05.18
 

Hva er elektronisk faktura?

- en elektronisk faktura er en elektronisk fil
Filen inneholder alle fakturadataene i et strukturert format, som gjør at ulike datasystemer kan forstå dataene. Det strukturerte formatet bidrar til at dataene enkelt kan overføres fra et økonomisystem til et annet.
Det betyr at en faktura lages elektronisk i avsenderen sin fakturaløsning, sendes elektronisk og kan leses elektronisk av mottakers system for håndtering av inngående fakturaer. Alt skjer automatisk, og du slipper å punche data manuelt. Kilde: visma.no
Les mer
17.04.18
 

Arbeidsdagen blir mer effektiv og smidigere med digitale kvitteringer

- alle som har utlegg i jobben vet hvor mye tid og arbeid det det går med på å skrive reiseregning
Og ikke minst hvor tidkrevende det er å kontrollere samme kvittering og rette feil. Kilde: eurocard.no
Les mer
10.04.18
 

Samfakturering

- av nettleie og elektrisk energi
Bokføringsforskriften er endret med virkning fra 12. mars 2018 slik at det kan foretas samfakturering innen kraftbransjen uten at det krever særskilt dispensasjon fra Skattedirektoratet. Kilde: revisorforeningen.no
Les mer
19.03.18
 

Effektiviser fakturerings-prosessen

- med Visma.net Autoinvoice
Når vi er igang med å snakke om automatisering i bedriften, så er neste naturlige steg å se på automatisering av utgående og inngående fakturaer, altså å effektivisere faktureringsprosessen. Kilde: ags.no
Les mer
07.03.18
 
 
Foto: Luis Brunet, ansvarlig for kundeservice hos Webhuset

Webhuset valgte Kredinor

Fordi Kredinor tilbyr fakturaløsninger som gjør at de slipper jobben og kostnaden med å utvikle egne løsninger
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Gjennom Kredinors løsninger får de pengene raskere inn - og slipper samtidig kostnader til oppfølging hvis kundene ikke betaler i tide. Webhuset leder an i den digitale utviklingen.
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Les mer på side 8 - Tilbyr flere faktura-alternativer enn før! - i seneste utgave av KredinorNytt.
 
   
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News