Credit News IKT

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Slik tar du i bruk BankID-appen

... og slik unngår du å kløne det til for deg selv.
Fra september skal BankID på mobil fases ut og BankID-appen tar over. Noen har helt sikkert tatt den i bruk allerede, mens andre kanskje vegrer seg for at registreringen skal bli vanskelig og ta for lang tid.
Vi har derfor laget en enkel «1–2–3»-guide, som tar deg gjennom hele prosessen. Kilde: tek.no
Les mer
29.08.22
 

Absolutt krav fra Bank-ID: Én gruppe nordmenn nektes tilgang

– Jeg vet hvor jeg har kodebrikken, og sjekker daglig at den er der, sier Anca Holst.
Holst er norsk statsborger bosatt i Romania. Siden det ble dyrt å holde på både et norsk mobilabonnement og et rumensk, har hun sagt opp det norske. Det får nå helt nye og uventede konsekvenser, som vi kommer tilbake til. Kilde: nettavisen/msn.com
Les mer
24.08.22
 

Digital inkludering er også bankenes ansvar

For å unngå digitalt utenforskap vil Finans Norge på Forbrukerkonferansen 1. september lansere en bransjenorm for å sikre digital inkludering for analoge bankbrukere.
Bankene har et ansvar for å levere banktjenester til alle, også de som ikke er digitale, sier Gry Nergård. Kilde: finansnorge.no
Les mer
16.08.22
 

Passwords Are Leaving, Cybercriminals Are Not

This fall, as part of its newest software update, Apple will allow users to make those annoying passwords a thing of the past on apps and online accounts.
Microsoft, Google, and about 250 other companies are also seeking to replace passwords with password-less technologies. Kilde: news.sap.com
Les mer
12.07.22
 

Gode digitale sommerråd

Sommeren er allerede godt i gang, men selv om det snart er ferie er det fremdeles viktig å være sikker på internett.
Når en skal ut på reise er det mye en skal huske på. Vi har derfor laget en oversikt over viktige råd du kan benytte for å være sikker i sommer. Kilde: norsis.no
Les mer
08.07.22
 

Nå er sluttdatoen satt for BankID på mobil

I slutten av april ble det kjent at BankID på mobils dager snart er talte. Nå datofester selskapet utfasingen. Fra september begynner overgangen fra den gamle løsningen til ny appbasert løsning. Kilde tek.no
Les mer
06.07.22
 

Bankene kan bedre sikre seg mot ID-tyveri ved å verifisere telefonnummeret til kundene

Dun & Bradstreet: Med moderne teknologi kan bank-kundens mobilnummer bekreftes. Det øker sikkerheten for forbrukeren og reduserer ID -tyverier som stiller bankene til ansvar.
Låneopptak med stjålet Bank-ID er et omfattende problem. Selv om stadig flere nordmenn benytter seg av sikrere løsninger for å identifisere seg, har over 150 000 nordmenn vært utsatt for ID-tyveri i løpet av de to siste årene. (Kilde: NorSIS og Skatteetatens ID-tyveriundersøkelsen).
En Høyesterettsdom har slått fast at det er banken, og ikke kunden, som i de fleste tilfeller må holdes ansvarlig for svindel med Bank-ID. Svindel over 12000 kr må bankene erstatte, selv om kunden har vært grovt uaktsom.
SLIK BLIR DU SVINDLET: Bankens datasystemer er koblet opp mot offisielle kilder slik at din adresse verifiseres mot disse registrene. Nettbankene har manuelle prosesser der du som kunde selv kan endre og bekrefte mobilnummeret bankene har registret på deg er riktig. Det kan skape sikkerhetsutfordringer. Kilde: Liv Anne Holst, Head of Marketing and Communications/dnb.com
Les mer
09.05.22
 

Modhi: Gode integrasjonsløsninger sikrer oppdatert saldo i kundereskontroen - alltid

Til tross for gode avtaler og klare rutiner for fakturering, er det ikke alle kunder som gjør opp for seg i tide - dessverre. I slike tilfeller må regnskapsførere brette opp ermene og gjøre det de kan for å få inn det de har utestående hos kundene sine.
Denne prosessen er sjelden veldig givende, ettersom den hjemsøkes av en rekke manuelle arbeidsoppgaver og flere lover og regler som må hensyntas. I tillegg må kundereskontroene være oppdatert.
Heldigvis finnes det innovative og digitale integrasjonsløsninger på markedet, som automatiserer disse prosessene, reduserer risikoen for menneskelige feil og sørger for at saldoen alltid er oppdatert med riktige tall.
Løsninger som kobler regnskapsbyråets ERP-system sammen med inkassoselskapets fagsystem på en god måte, sørger for at saldoen alltid er oppdatert i begge systemer. Helt automatisk. Det gjør straks regnskapsmedarbeiderens jobb mye enklere. Kilde: Vegard Aakervik, Key Account Manager i Modhi/smarterebetaling.no
Les mer
12.04.22
 

Se alle Windows 11-nyhetene

Får endelig faner, og mapper i startmenyen.
Microsoft har nå bekreftet at flere etterlengtede funksjoner er på vei til Windows 11.
Blant høydepunktene finner vi at filutforskeren får støtte for faner og at mapper introduseres i startmenyen igjen. I tillegg varsles store forbedringer for møter gjennom Teams. Kilde: tek.no
Les mer
06.04.22
 

12 trender som vil prege norske bedrifter i 2022

Mer automatisert. Mer skybasert. Og mye mer åpenhet om egen verdikjede. Vi bygger Norge for å spille deg god i den stadig mer digitaliserte hverdagen. Her er trendene som vil påvirke arbeidsplassen din i år. Kilde: telia.no
Les mer
29.03.22
 
   
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News