Credit News Inkasso

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Foto: Anne Kristi Rimeslåtten, Senior HR konsulent i Sergel

Sergel: Intern satsning 2019

En god bedriftskultur, gjør Sergel til mer enn et ordinært inkassobyrå. Det er menneskene som utgjør suksessen, både internt og ikke minst ut mot kunder og skyldnere
Engasjerte og løsningsorienterte ansatte er viktig satsning for vekst og nye markedsandeler.
– Bransjen vår er avhengig av de gode hodene, og fremover kommer Sergel Norge til å trenge kompetanse som er etterspurt i markedet, for eksempel innenfor IT og produktutvikling.
Nettopp derfor fokuserer vi enda mer på å tiltrekke oss riktig kompetanse og utvikle de gode ansatte vi har det kommende året, sier Anne Kristi Rimeslåtten, Senior HR konsulent i Sergel.
STERKT KUNDEFOKUS: I Sergel Norge er det uformelt og høyt under taket, med en opplevelse av at mottoet We care leves ut 100 prosent internt og eksternt. Samtidig er det alltid bærende for arbeidet at det opprettholdes et sterkt kundefokus. Kilde: sergel.no
Les mer
23.04.19
 
Foto: Tor Berntsen, adm. direktør i Kredinor SA

Stor interesse for Kredinors fagseminar bank/finans

- Kredinors fagseminar bank/finans 2019 ble arrangert i Oslo, 04. april
Kredinor opplever en stadig større etterspørsel etter sine inkassotjenester innenfor bank og finans. Kjernen i å lykkes innenfor denne bransjen er god håndtering av sluttkunden. Seminaret, som har blitt arrangert helt siden 2005/06, var meget godt besøkt, noe som viser en sterk bransjeinteresse for dette arrangementet.
Fagseminaret tar for seg, blant annet, kredittfaglige og juridiske problemstillinger for bank- og finansnæringen. Deltakerne ble først ønsket velkommen av Kredinors adm. direktør,Tor Berntsen. Han la vekt på/poengterte en del forhold i lys av de kommende endringer i Inkassoloven og den siste tids mediaoppslag om inkassobransjen og spesielt innfordring av småkrav.
Som alltid var Kredinors egne krefter på plass med interessante foredrag. I år var det Baard Sig. Bratsberg, Mathias F. Seierstad Haugan, Elisabeth Selvik, Andreas Komnæs, Siri Jensen og Magnus Solstad som holdt foredrag innfor sine respektive fagfelt.
Eksterne forelesere var Technoguru Silvija Seres som gav en fersk oppdatering på tech og fremtid og Samfunnsøkonom Arne Jon Isachsen, professor ved Handelshøyskolen, som tok for seg den økonomiske utviklingen i Norge.
I løpet av den innholdsrike dagen fikk deltakerne også nyte en helaften med middag og underholdning.
09.04.19
 

Dårlig betalingsevne kan ødelegge en god bedrift

- alt for mange bedrifter sliter unødig og gir i verste fall opp på grunn av perioder med presset likviditet
Heldigvis finnes det nesten alltid andre muligheter. Og hvis din bank ikke har løsningen, er det kanskje andre banker som kan – og som gjerne vil, hjelpe deg. Kilde: sparebank1.no
Les mer
08.04.19
 

Nordic Debt Collection Analysis 2019

- i vår rapport Nordic Debt Collection Analysis ger vi en ekonomisk överblick över de nordiska länderna ur ett kredithanteringsperspektiv
Intrum: Rapporten baseras på miljontals anonymiserade inkassoärenden från Intrums egna databaser från Sverige, Danmark, Norge och Finland, analyserad i ett makroekonomiskt sammanhang. Kilde: Intrum.se
Les mer
08.04.19
 

Behov for nye inkassoregler

– Det hersker ingen tvil om behov for nye regler, sier Peter Frølich (H) om inkassobransjen
I helgen skrev ABC Nyheter om representantforslaget fra Elisabeth Kaski, Karin Andersen og Sheida Sangtarash i SV som med ni punkter (se faktaboks) håper på å få bukt med det de karakteriserer som urimelig innkreving av gjeld. Kilde: Abcnyheter/msn.com
Les mer
25.03.19
 

Hvordan kreve inn lån som aldri burde vært gitt?

Wara: – Namsmannen best til å kreve inn lån
Mest sivilisert, mener justisministeren. – Namsmannen er en sivilisert måte å kreve inn pengene på. Hvem skulle ellers tvangsinnkreve pengene?
Under Stortingets ordinære spørretime ville Åsunn Lyngedal, som sitter i finanskomiteen for Abeiderpartiet, ha svar fra justisminister Tor Mikkel Wara om å nekte finansforetakene i å bruke namsmannen til innkreving av lån. Kilde: msn.com
Les mer
16.03.19
 
Foto: Hanne Jørgensen (Sergel), Johan Bang Johansen (AFF), Anne Kirsti Rimeslåtten (Sergel)

I Sergel satser vi stort på ansatte og internkultur

De ansatte er vårt sterkest kort, sier Hanne Jørgensen og Anne Kristi Rimeslåtten i Sergel Norge
En kultur basert på tillit og et godt samspill mellom ledere og medarbeidere er kritisk for at vi skal oppnå gode resultater for våre kunder. I tillegg er det viktig at vi har et tydelig overordnet formål med det vi driver med, og at våre ansatte kjenner at jobben gir mening. Vi ønsker ansvarliggjorte og engasjerte medarbeidere!
I 2019 har Sergel Norge, med hjelp av seniorkonsulent Johan Bang Johansen i AFF, lagt opp en plan for å jobbe med kultur der hele organisasjonen involveres fra bunnen og opp.
En sterk tillits- og ansvarskultur vil gjøre at vi fortsetter å fremstå troverdige overfor kunder og som en attraktiv arbeidsgiver for potensielle nyansatte, avslutter Anne Kristi Rimeslåtten.
Les mer
12.03.19
 

Norge har størst økning i inkassosaker i Norden

- antall inkassosaker i nordiske husholdninger økte med 6 prosent fra 2016 til slutten av 2018
I Norge var økningen størst, hele 30 prosent. Kilde: nettavisen.no
Les mer
07.03.19
 

Kredinor: Trafikk-forsikringsgebyr – en suksesshistorie

- første januar i fjor kom det en ny lov om gebyr på uforsikrede kjøretøy, for å redusere antall kjøretøy i trafikken uten ansvarsforsikring
I året som er gått, fra gebyrordningen ble innført og til i dag, har antall uforsikrede kjøretøy sunket fra 111.606 til 33.821 kjøretøy.
Trafikkforsikringsforeningen (TFF) har hovedansvaret for å kreve inn gebyr fra personer med uforsikrede kjøretøy. Kredinor er leverandør av tjenester tilknyttet innkreving av gebyret.
ØKONOMISK TRYGGHET: Gebyrordningen ble besluttet etter enighet på tvers av alle partiene på Stortinget, og trådte i kraft fra første januar 2018. Hensikten med gebyrordningen var å motivere alle kjøretøyeiere til å ha den lovpålagte ansvarsforsikringen når de er ute i trafikken.
Dersom man kjører kjører en uforsikret bil og skader seg selv eller andre, kan de økonomiske konsekvensene bli store. En ansvarsforsikring skaper trygghet for at alle blir ivaretatt ved et eventuelt uhell i trafikken, også den som er eier av kjøretøyet.
EN SUKSESSHISTORIE: Siden TFF begynte å sende ut fakturaer første mars i fjor, har det vært en drastisk nedgang i antall uforsikrede kjøretøy. I starten av januar 2018 var det 111.606 uforsikrede kjøretøy i Norge. I dag, drøyt ett år senere er det 35.592 uforsikrede kjøretøy i Norge. Det innebærer at 0,88 prosent fortsatt ikke er forsikret av de totalt 4 022 588 kjøretøy som finnes, mot 2,79 prosent av alle kjøretøy for et år siden. Roger Stenseth, direktør i Trafikkforsikringsforeningen sier at TFF er veldig fornøyde med denne nedgangen. Kilde: kredinor.no
Les mer
04.03.19
 

Innkreving av bompenger fra utlandet

- nå skal det bli lettere å kreve inn bompenger fra utlandet
EU har vedtatt et nytt regelverk som skal gjøre det enklere å kreve inn ubetalte bompenger fra bilister i andre land. Kilde: hegnar.no
Les mer
04.03.19
 
 
Foto: Luis Brunet, ansvarlig for kundeservice hos Webhuset

Webhuset valgte Kredinor

Fordi Kredinor tilbyr fakturaløsninger som gjør at de slipper jobben og kostnaden med å utvikle egne løsninger
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Gjennom Kredinors løsninger får de pengene raskere inn - og slipper samtidig kostnader til oppfølging hvis kundene ikke betaler i tide. Webhuset leder an i den digitale utviklingen.
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Les mer på side 8 - Tilbyr flere faktura-alternativer enn før! - i seneste utgave av KredinorNytt.
 
 
Foto: adm.direktør Tove Giske, BAHS Kapital AS

BAHS Kapital – Først ute med mobilbetaling på inkassostadiet

- Administrerende direktør Tove Giske i inkassoselskapet BAHS Kapital er stolt over å kunne tilby en mobil betalingsløsning for privatpersoner som har mottatt inkassokrav fra BAHS Kapital. Dette er første steg på en spennende utvikling innenfor inkassobransjen og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Giske.
Inkassobransjen har vært preget av gamle tradisjonelle løsninger og trenger nå ett mye sterkere fokus på bruk av ny og tilrettelagt teknologi. Mye av den teknologiske utviklingen innenfor inkassobransjen er begrenset av svært gamle lover og regler som bransjen må forholde seg til, men inntil disse lover endres så må vi benytte de muligheter som finnes. Ett eksempel på en gammel lov er at inkassovarsel fortsatt i 2015 må sendes skriftlig på papir. Det er lite fornuft i dette i 2015, bortsett fra at inkassobransjen er en god bidragsyter i å holde papirproduksjonen i gang, sier Giske med et smil.
Løsningen vi har utviklet sammen med LinkMobility er en fullverdig betalingsløsning på mobilen integrert i våre systemer, hvor skyldner med få tastetrykk kan betale kravet fra mobilen. Når vi nå sender skyldner en SMS med anmodning om å betale ett skyldig krav til en kunde, så inneholder også SMSen en URL link som rutes direkte til vår betalingsløsning på mobil. Her kan skyldner velge å betale med bankkort og skyldner vil motta kvittering på SMS kort tid etter at betalingen er utført.
Løsningen erstatter på ingen måte de tradisjonelle lovpålagte kravene for inndrivelse av ubetalte krav, men vil være ett ekstra supplement og med stor sannsynlighet være med på å øke løsningsgraden på kravene til våre kunder, sier Giske.
Om noen få år så er jeg rimelig sikker på at det meste av kommunikasjon som i dag er i form av papirfakturaer vil være gjennom mobile plattformer, slik som BAHS Kapital nå har startet å ta i bruk. Vi skal være i forkant for denne utviklingen avslutter Giske.
Ønsker du nærmere informasjon om løsningen, ta kontakt med Tove Giske på mobil 930 63 099 eller send mail til tove.giske@bahs.no
Har du lest? - Tove Giske, i spissen for en ny, spennende aktør i inkasso-markedet
 
 
Foto: Fra venstre Trond Myhre (Conecto), Kari Laudani, Trude Christiansen, Jørgen Knap og Lill Iren Solberg (SiO).

Conecto: Oppdragende purreløp gir resultater

- Etter å ha satt ut og strømlinjeformet purreog inkassorutinene sine, opplevde Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus en enorm nedgang i antall førstegangspurringer.
– Vi pleide å ha 16-1700 førstegangspurringer hver eneste måned. Nå sender vi over i underkant av 500 saker til Conecto månedlig, forteller Trude Christiansen, Regnskapskonsulent ved SiO. SiO har vært kunde hos Conecto siden 2006, men har i de siste årene utvidet samarbeidet etter forhandlinger og i konkurranse med andre inkassobyråer. Det er hovedsakelig inndriving av krav relatert til 8000 studentboliger Conecto jobber med på oppdrag fra SiO. – Vi har hatt en grundig og profesjonell gjennomgang av purrerutiner med Conecto og har sammen lagd en ny purreløype tilpasset både organisasjonen vår og studentene, kommenterer Regnskapssjef Jørgen Knap.
Bratt læringskurve. - Nå kommer Conecto inn på banen mye tidligere i prosessen – fra første varsel om inkasso. Før det får studentene en sms og en e-post fra SiO som varsler om forfalt husleie. – Overgangen fra å håndtere dette internt til å la Conecto håndtere hele livsløpet til fordringen har gått smertefritt både for oss og studentene. Det har nok vært en bratt læringskurve for studentene, men det har vært overraskende positivt mottatt, forteller Kari Laudani, Utleiekonsulent hos SiO. Det er også en stor fordel at studentene nå forholder seg til én kontaktperson hos Conecto istedenfor en stor organisasjon som SiO. – Vi opplevde at studentene ringte rundt til flere avdelinger for å finne en person som var villig til å gi utsettelse eller tillatelse til gjeninnflytting etter utkastelse, kommenterer Laudani.
Antall utkastelser har også gått drastisk ned etter at Conecto overtok. – Det er gått ned med 70 prosent. Vi er ikke lenger den største kunden til namsfogden, smiler Christiansen. Elektronisk samarbeid Dette betyr at mye papirarbeid er spart, noe som frigjør viktig arbeidskapasitet i organisasjonen. En annen arbeidsbesparende faktor i samarbeidet er integrasjonen mellom datasystemene hos Conecto og SiO. Dette krevde hyppige samarbeidsmøter i starten, men gjør at det daglige samarbeidet går knirkefritt.
– Det var viktig for alle parter i starten at behov og rutiner ble grundig gjennomgått og diskutert før prosedyrer ble satt i drift. På den måten avdekket vi de behov som var viktig for SiO – og for studentene, sier Trond Myhre som har vært ansvarlig KAM for SiO siden 2009. – Studentene har tilgang til informasjon om inkassosaken sin via «Min side» på SiO sine hjemmesider. Her finner de beløp og status på saken sin, forteller regnskapskonsulent Lill Iren Solberg som har daglig kontakt med Conecto via kundeweb-løsningen, telefon eller e-post. – Vi har klart å kutte ned tidslinjen til pengekravet ganske kraftig. Før Conecto kom inn på hele prosessen kunne det ta 170 dager før Conecto tok over, legger hun til.
Dette innebærer at SiO har færre uønskede leietagere med den nye og tiltrengte innstrammingen av kredittpolicy og rutiner. – En stor studentmasse krever en viss firkantethet. Hvis noen «slipper unna» med betaling for sent går jungeltelegrafen fort. Det å forholde seg til en tredjepart som Conecto gjør nok at studentene tar saken mer alvorlig, avslutter Knap.
 
 
Foto: Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge.

Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling

SERGEL link lanserer en ny digital betalingsløsning for mail og sms, som gjør det enda enklere for skyldnere å betale sine inkassokrav. 3 tastetrykk er alt som skal til for å gjøre opp for seg.
Et robust og gjennomtestet betalingssystem. - Vi har jobbet med løsningen i lang tid, og har hatt stort fokus på å lage et system vi vet er gjennomtestet og robust, sier Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge. Det som er unikt med dette systemet, er at det har en stor fleksibilitet, noe vi vet er viktig for å kunne tilfredsstille våre kunders behov. Ingen kunder er like, og derfor har det vært viktig for oss at løsningen tar hensyn til dette. I tillegg er Sergel link et online-system, det betyr at betalingen synliggjøres straks den er betalt.
Nordmenn blir stadig latere. - At det i dagens samfunn blir stadig større krav til enkle prosesser, er et faktum. Vi er vant til at det meste kan ordnes fra sofaen, med noen få tastetrykk på mobilen. Er ting enkelt, er det større sannsynlighet for at det blir gjort, dette gjelder også ubetalte regninger. – Vi må følge med i tiden, det er helt klart, sier markedssjefen. - Kundene har forventninger til oss og våre løsninger, det betyr at vi hele tiden må fornye oss. Bøien røper at i tillegg til Sergel link, har de flere andre spennende løsninger på gang.
Optimalt for begge parter. - Sergel link er betalingssystem som øker sannsynligheten for at begge parter blir fornøyde, sier Bøien. - Skylderne får en vennlig betalingspåminnelse, og kan raskt og enkelt få saken ut av verden. Bedriften på sin side, får pengene sine raskere, og løsningsgraden øker.
I Sergel har det alltid vært et mål å tilby uslåelig kundeservice. - Vår kundeservice, fleksibilitet og tilgjengelighet er selvfølgelig som før. Vi ønsker til enhver å tilby kundene våre det aller beste, innen både rådgivning og tekniske løsninger. Sergel link er et nytt ledd i vår kundeservice. Vi er stolte av å kunne tilby en løsning hvor folk raskt og enkelt kan gjøre opp for seg, og samtidig sitte igjen med en følelse av god kundeservice.
Vil du vite mer? Ta kontakt med KEN H. BØIEN, MARKEDSSJEF, SERGEL NORGE AS. Mob: + 47 907 50 400 Dir: +47 33 45 60 08 E-mail: kenb@sergel.no
Les mer - Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling
 
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News