Credit News Inkasso

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Stadig flere sliter økonomisk

- i Møre og Romsdal
Den misligholdte gjelda til folk i Møre og Romsdal øker kraftig.
På ett år har den økt med 33,5 prosent til nesten to milliarder kroner, viser tall fra inkassobyrået Lindorff.
Banksjef for personmarked i Sparebanken Møre, Elisabeth Blomvik, sier de merker at flere sliter med spillegjeld. Hun er urolig over utviklingen. Kilde: nrk.no
Les mer
20.08.18
 

Over 1000 elever kjøpte skole-PC på avbetaling

- flere hundre betalte aldri
Elever kjøper PC gjennom fra det offentlige, men ender opp i inkassokrav.
– Det er et kjempeproblem at elever sliter med å betale for utstyr til undervisning. Dette er et alvorlig problem som strider med gratisprinsippet på norsk skole, sier Agathe Waage, leder for Elevorganisasjonen. Kilde. nrk.no
Les mer
20.08.18
 

Nordmenn nedbetalte rekordmye inkassogjeld

Ferie- og skattepengene gikk til å nedbetale inkassogjeld
Norske privatpersoner brukte over 687 millioner kroner på å nedbetale inkassogjeld i løpet av juni.
Dette er en økning på over 14 prosent sammenlignet med juni i fjor, viser nye tall fra Lindorff. Kilde: hegnar.no
Les mer
20.08.18
 
Foto: Jannicke Johnsen i avdeling for Overvåk i Kredinor

Flere betaler inkassogjelden med feriepengene sine

Med feriepenger og skatteoppgjør er juni blitt høysesong for nedbetaling av inkassogjeld.
I Kredinor øker innbetalingene med mer enn 20% mot en normalmåned i juni. Kredinor fikk innbetalt mer enn en halv milliard kroner på inkassosaker i juni 2017, en økning på 10% fra 2016. Og økningen fortsetter også i år.
BRUKER FERIEPENGER TIL Å REDUSERE GJELD - Så langt i år opplever vi høyere aktivitet og vi vil helt sikkert slå fjoråret, sier Jannicke Johnsen (bilde) som er teamleder i avdelingen som overvåker langtidssaker. Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker. Inkassoselskapet mottar 2 millioner saker til en verdi av 13,1 milliarder kroner til oppfølging hvert år. En liten andel av disse sakene havner til langtidsoppfølging på avdeling for Overvåk. Dette er mer krevende saker, og Kredinor følger opp med ulike tiltak i mai og juni for å motivere flere til å betale. -Vi mener det er smart å bruke noen av de ekstra pengene, som feriepenger, til nedbetaling av inkassogjeld. Vi motiverer derfor alle vi er i kontakt med til å betale alt – eller i alle fall litt av det de skylder, fortsetter Jannicke Johnsen.
POSITIVT Å LETTE GJELDSBYRDEN - I eksakte beløp betalte sluttkunden totalt 522 millioner kroner i juni, mot kr 431 millioner som var snittet for en normalmåned i 2017. Økningen er på 21% i juni sammenlignet med snittet på innbetalingene de øvrige månedene. I 2016 var økningen i innbetalinger mot gjennomsnittsmåneden på 19%. Innbetalingene kommer fra rundt 90 000 personer og går til nedbetaling og avslutning av om lag 130 000 inkassosaker.
JUNI - BESTE MÅNED FOR BETALING AV INKASSOGJELD - Juni måned stod for over 10% av alle innbetalinger til Kredinor i 2017, en økning fra året før på i underkant av 10%. Gjennomsnittet for andel innbetalinger de øvrige månedene lå på ca. 8%. Måneden med lavest andel innbetalinger er januar med 7%, etterfulgt av desember. I tillegg til juni har august 2017 også vært en måned med høyere andel innbetalinger sammenlignet med året før. Innbetalingene kommer fra alle landets fylker, men fylkene som har betalt inn mer enn normalt i juni siste år er Nordland, Buskerud, Rogaland og Østfold.
ØNSKER Å RYDDE OPP I EGEN ØKONOMI - De senere årene har langtidsoppfølging av saker blitt en større del av tilbudet til oppdragsgivere av Kredinor. Avdelingen Overvåk overtar inkassosaken når kravet har vært gjennom hele inkassoprosessen og fortsatt ikke er betalt. I stedet for at sakene legges bort og bokføres som rent tap for våre oppdragsgivere, følges disse sluttkundene opp på nytt. De fleste sakene løser seg innen ett til tre år. Noen blir liggende lengre før det dukker opp en løsning som gjør av pengene blir betalt.
08.08.18
 

Konkurstall pr. bransje pr. juli 2018

- Sjekk din bransje nå !
Les mer - Sjekk din bransje nå !
07.08.18
 

Rekordmange nordmenn får økonomisk trøbbel

- saksbunkene eser ut hos namsfogdene
Antallet tvangskrav er nær doblet.
Ifølge tall fra Namsfogden i Oslo er det stadig flere nordmenn som roter seg opp i økonomiske problemer. Kilde: nettavisen.no
Les mer
16.07.18
 
Foto: (f.v.) Sven O. Ingebretsen, administrerende direktør, Sergel Norge og Erik Gunset Sønsterud, CFO, Elkjøp Nordic

Elkjøp inngår avtale med Sergel

Enda en ny kunde til Sergel
Elkjøp Nordic har valgt Sergel som ny samarbeidspartner for håndtering av fordringer for bedriftskunder. Nordisk tilstedeværelse, felles rapporteringsplattform og sammenfallende kultur var avgjørende for valget.
For oss i Elkjøp Nordic var det primært tre årsaker til at valget falt på Sergel da vi skulle velge ny samarbeidspartner på B2B-fordringer: De kjenner det nordiske landskapet meget godt, de er til stede i alle våre fire hovedmarkeder og som kunde trenger man kun å forholde seg til ett teknisk grensesnitt, sier Erik Gunset Sønsterud, CFO, Elkjøp Nordic. – Da vi i tillegg ble møtt med en kultur og et sett av verdier som vi kjenner oss igjen i, ble valget enkelt. Generelt er det viktig for oss å vite at våre eksterne samarbeidspartnere er helt i toppen på det de kan, slik at vi kan fortsette å levere på det vi kan, nemlig å gjøre kundene enda mer fornøyde med oss i Elkjøp.
HØY LØSNINGSGRAD PÅ FORDRINGER - Effektiv håndtering av fordringer er et av Sergels største satsningsområder, og selskapet legger betydelige ressurser i å være lengst fremme med nye, digitale løsninger. ¬– Avtalen med Elkjøp Nordic føyer seg inn i rekken av flere store handelsaktører som har valgt Sergel nettopp for effektiv håndtering i de nordiske markedene. Vi bruker vår tilstedeværelse og kompetanse til å skreddersy løsninger der kundene våre kun behøver å forholde seg til ett kontaktpunkt, noe som er svært ressursbesparende, sier Sven O. Ingebretsen, administrerende direktør, Sergel Norge.
Høy kundetilfredshet er uttalt målsetting for Elkjøp Nordic, og Sergel har stort fokus på at innkreving av fordringer skal ha god løsningsgrad basert på positiv dialog. Det krever at saksbehandlerne har grundig innsikt i gjeldene segmenter og markeder, og at betalingsløsningene er så brukervennlige som mulig. For en aktør som Elkjøp Nordic er høy løsningsgrad avgjørende for lønnsomheten i et stadig voksende marked. – Vi forventer sterk vekst i B2B-markedet de kommende årene og det fører til at mengden kredittsalg hos oss vil øke. Vi ønsker å bruke så mye tid som mulig på direkte kundekontakt, og derfor stoler vi på at en profesjonell aktør som Sergel vil hjelpe oss med å håndtere det arbeidet med fordringer som vi forventer skal komme, sier Erik Gunseth Sønsterud.
Sergel Norge er stolte av å være foretrukket leverandør av fordringstjenester innen bedriftsmarkedet for en av Nordens største aktører innenfor handel, og ser frem til samarbeidet med Elkjøp Nordic. For ytterligere kommentar og informasjon: Ken H. Bøien - Markedssjef, Sergel Norge. - Mobil: 907 50 400. - E-post: kenb@sergel.no
10.07.18
 

Kravene fra inkassobransjen hoper seg opp

- fortviler over brutte frister
Politiet klarer ikke å henge med i veksten i utleggskrav. Fire av ti namsmenn bryter saksbehandlingsfristen på 60 dager, og inkassobransjen fortviler. Kilde: e24.no
Les mer
08.07.18
 

Endring i styret for Virke inkasso

- med virkning fra 21.juni 2018
Følgende endringer gjelder:
Les mer
08.07.18
 

Økning i antall utleggs-begjæringer fra inkasso-foretakene

Finanstilsynet
Brev datert 19. juni 2018.
Les mer
08.07.18
 
 
Foto: Luis Brunet, ansvarlig for kundeservice hos Webhuset

Webhuset valgte Kredinor

Fordi Kredinor tilbyr fakturaløsninger som gjør at de slipper jobben og kostnaden med å utvikle egne løsninger
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Gjennom Kredinors løsninger får de pengene raskere inn - og slipper samtidig kostnader til oppfølging hvis kundene ikke betaler i tide. Webhuset leder an i den digitale utviklingen.
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Les mer på side 8 - Tilbyr flere faktura-alternativer enn før! - i seneste utgave av KredinorNytt.
 
 
Foto: adm.direktør Tove Giske, BAHS Kapital AS

BAHS Kapital – Først ute med mobilbetaling på inkassostadiet

- Administrerende direktør Tove Giske i inkassoselskapet BAHS Kapital er stolt over å kunne tilby en mobil betalingsløsning for privatpersoner som har mottatt inkassokrav fra BAHS Kapital. Dette er første steg på en spennende utvikling innenfor inkassobransjen og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Giske.
Inkassobransjen har vært preget av gamle tradisjonelle løsninger og trenger nå ett mye sterkere fokus på bruk av ny og tilrettelagt teknologi. Mye av den teknologiske utviklingen innenfor inkassobransjen er begrenset av svært gamle lover og regler som bransjen må forholde seg til, men inntil disse lover endres så må vi benytte de muligheter som finnes. Ett eksempel på en gammel lov er at inkassovarsel fortsatt i 2015 må sendes skriftlig på papir. Det er lite fornuft i dette i 2015, bortsett fra at inkassobransjen er en god bidragsyter i å holde papirproduksjonen i gang, sier Giske med et smil.
Løsningen vi har utviklet sammen med LinkMobility er en fullverdig betalingsløsning på mobilen integrert i våre systemer, hvor skyldner med få tastetrykk kan betale kravet fra mobilen. Når vi nå sender skyldner en SMS med anmodning om å betale ett skyldig krav til en kunde, så inneholder også SMSen en URL link som rutes direkte til vår betalingsløsning på mobil. Her kan skyldner velge å betale med bankkort og skyldner vil motta kvittering på SMS kort tid etter at betalingen er utført.
Løsningen erstatter på ingen måte de tradisjonelle lovpålagte kravene for inndrivelse av ubetalte krav, men vil være ett ekstra supplement og med stor sannsynlighet være med på å øke løsningsgraden på kravene til våre kunder, sier Giske.
Om noen få år så er jeg rimelig sikker på at det meste av kommunikasjon som i dag er i form av papirfakturaer vil være gjennom mobile plattformer, slik som BAHS Kapital nå har startet å ta i bruk. Vi skal være i forkant for denne utviklingen avslutter Giske.
Ønsker du nærmere informasjon om løsningen, ta kontakt med Tove Giske på mobil 930 63 099 eller send mail til tove.giske@bahs.no
Har du lest? - Tove Giske, i spissen for en ny, spennende aktør i inkasso-markedet
 
 
Foto: Fra venstre Trond Myhre (Conecto), Kari Laudani, Trude Christiansen, Jørgen Knap og Lill Iren Solberg (SiO).

Conecto: Oppdragende purreløp gir resultater

- Etter å ha satt ut og strømlinjeformet purreog inkassorutinene sine, opplevde Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus en enorm nedgang i antall førstegangspurringer.
– Vi pleide å ha 16-1700 førstegangspurringer hver eneste måned. Nå sender vi over i underkant av 500 saker til Conecto månedlig, forteller Trude Christiansen, Regnskapskonsulent ved SiO. SiO har vært kunde hos Conecto siden 2006, men har i de siste årene utvidet samarbeidet etter forhandlinger og i konkurranse med andre inkassobyråer. Det er hovedsakelig inndriving av krav relatert til 8000 studentboliger Conecto jobber med på oppdrag fra SiO. – Vi har hatt en grundig og profesjonell gjennomgang av purrerutiner med Conecto og har sammen lagd en ny purreløype tilpasset både organisasjonen vår og studentene, kommenterer Regnskapssjef Jørgen Knap.
Bratt læringskurve. - Nå kommer Conecto inn på banen mye tidligere i prosessen – fra første varsel om inkasso. Før det får studentene en sms og en e-post fra SiO som varsler om forfalt husleie. – Overgangen fra å håndtere dette internt til å la Conecto håndtere hele livsløpet til fordringen har gått smertefritt både for oss og studentene. Det har nok vært en bratt læringskurve for studentene, men det har vært overraskende positivt mottatt, forteller Kari Laudani, Utleiekonsulent hos SiO. Det er også en stor fordel at studentene nå forholder seg til én kontaktperson hos Conecto istedenfor en stor organisasjon som SiO. – Vi opplevde at studentene ringte rundt til flere avdelinger for å finne en person som var villig til å gi utsettelse eller tillatelse til gjeninnflytting etter utkastelse, kommenterer Laudani.
Antall utkastelser har også gått drastisk ned etter at Conecto overtok. – Det er gått ned med 70 prosent. Vi er ikke lenger den største kunden til namsfogden, smiler Christiansen. Elektronisk samarbeid Dette betyr at mye papirarbeid er spart, noe som frigjør viktig arbeidskapasitet i organisasjonen. En annen arbeidsbesparende faktor i samarbeidet er integrasjonen mellom datasystemene hos Conecto og SiO. Dette krevde hyppige samarbeidsmøter i starten, men gjør at det daglige samarbeidet går knirkefritt.
– Det var viktig for alle parter i starten at behov og rutiner ble grundig gjennomgått og diskutert før prosedyrer ble satt i drift. På den måten avdekket vi de behov som var viktig for SiO – og for studentene, sier Trond Myhre som har vært ansvarlig KAM for SiO siden 2009. – Studentene har tilgang til informasjon om inkassosaken sin via «Min side» på SiO sine hjemmesider. Her finner de beløp og status på saken sin, forteller regnskapskonsulent Lill Iren Solberg som har daglig kontakt med Conecto via kundeweb-løsningen, telefon eller e-post. – Vi har klart å kutte ned tidslinjen til pengekravet ganske kraftig. Før Conecto kom inn på hele prosessen kunne det ta 170 dager før Conecto tok over, legger hun til.
Dette innebærer at SiO har færre uønskede leietagere med den nye og tiltrengte innstrammingen av kredittpolicy og rutiner. – En stor studentmasse krever en viss firkantethet. Hvis noen «slipper unna» med betaling for sent går jungeltelegrafen fort. Det å forholde seg til en tredjepart som Conecto gjør nok at studentene tar saken mer alvorlig, avslutter Knap.
 
 
Foto: Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge.

Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling

SERGEL link lanserer en ny digital betalingsløsning for mail og sms, som gjør det enda enklere for skyldnere å betale sine inkassokrav. 3 tastetrykk er alt som skal til for å gjøre opp for seg.
Et robust og gjennomtestet betalingssystem. - Vi har jobbet med løsningen i lang tid, og har hatt stort fokus på å lage et system vi vet er gjennomtestet og robust, sier Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge. Det som er unikt med dette systemet, er at det har en stor fleksibilitet, noe vi vet er viktig for å kunne tilfredsstille våre kunders behov. Ingen kunder er like, og derfor har det vært viktig for oss at løsningen tar hensyn til dette. I tillegg er Sergel link et online-system, det betyr at betalingen synliggjøres straks den er betalt.
Nordmenn blir stadig latere. - At det i dagens samfunn blir stadig større krav til enkle prosesser, er et faktum. Vi er vant til at det meste kan ordnes fra sofaen, med noen få tastetrykk på mobilen. Er ting enkelt, er det større sannsynlighet for at det blir gjort, dette gjelder også ubetalte regninger. – Vi må følge med i tiden, det er helt klart, sier markedssjefen. - Kundene har forventninger til oss og våre løsninger, det betyr at vi hele tiden må fornye oss. Bøien røper at i tillegg til Sergel link, har de flere andre spennende løsninger på gang.
Optimalt for begge parter. - Sergel link er betalingssystem som øker sannsynligheten for at begge parter blir fornøyde, sier Bøien. - Skylderne får en vennlig betalingspåminnelse, og kan raskt og enkelt få saken ut av verden. Bedriften på sin side, får pengene sine raskere, og løsningsgraden øker.
I Sergel har det alltid vært et mål å tilby uslåelig kundeservice. - Vår kundeservice, fleksibilitet og tilgjengelighet er selvfølgelig som før. Vi ønsker til enhver å tilby kundene våre det aller beste, innen både rådgivning og tekniske løsninger. Sergel link er et nytt ledd i vår kundeservice. Vi er stolte av å kunne tilby en løsning hvor folk raskt og enkelt kan gjøre opp for seg, og samtidig sitte igjen med en følelse av god kundeservice.
Vil du vite mer? Ta kontakt med KEN H. BØIEN, MARKEDSSJEF, SERGEL NORGE AS. Mob: + 47 907 50 400 Dir: +47 33 45 60 08 E-mail: kenb@sergel.no
Les mer - Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling
 
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News