Credit News Inkasso

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Forsinkelsesrente og standard-kompensasjon fra 1. januar 2019

Finansdepartementet har i forskrift fastsatt forsinkelsesrenten for første halvår 2019
Rentesatsen skal være 8,75 prosent p.a. Finansdepartementet har videre fastsatt standardkompensasjon for inndrivelseskostnader til 380 kroner. Kilde: regjeringen.no
Les mer
18.12.18
 

Auer Witte Thiel har ikke bevilling til å drive inkasso-virksomhet i Norge

- Auer Witte Thiel er et tysk foretak som inndriver forfalte krav på vegne av andre
Finanstilsynet har mottatt henvendelser fra norske forbrukere om foretakets inkassovirksomhet.
Finanstilsynet har i brev informert foretaket om norsk inkassolovgivning, og bedt om redegjørelse for inkassovirksomheten i Norge. Det er ikke mottatt svar fra foretaket.
Finanstilsynet er kjent med at også Forbrukertilsynet og Forbruker Europa har mottatt henvendelser fra norske forbrukere om inkassovirksomheten i Auer Witte Thiel. Kilde: finanstilsynet.no
Les mer
18.12.18
 

Regjeringen vil fryse inkassosatsene

Regjeringen foreslår å fryse inkassosatsene mens regelverket blir gjennomgått. Stortinget vil ha satsene ned
Mandag morgen innkaller Justisdepartementet til høringsmøte med inkassobransjen. Temaet er frysing av inkassosatsene. Stortinget ber regjeringen vurdere å redusere satsene. Kilde: nettavisen/rb.no
Les mer
17.12.18
 
Foto: Ane Wiig Syvertsen er Direktør for Salg og Marked i Conecto

Den store hodepinen: Likviditets-problemer i norske småbedrifter

Av Ane Wiig Syvertsen 5. desember 2018
Likviditetsproblemer er en stor hodepine for mange norske bedrifter. Har du merket smerter selv? Eller kanskje er du i gang med et firma og sliter med å få hodet over vannet? Du er ikke alene. Undersøkelser viser at små norske firmaer sliter med likviditeten i oppstarten. Hver tredje norske bedrift har hatt problemer med likviditeten det siste året. Verst er det for de små, viser en undersøkelse fra noen år tilbake: 37 prosent av bedrifter med 1-4 ansatte. 33 prosent av bedrifter med 5-19 ansatte.
DET Å HA GOD KONTROLL PÅ BEDRIFTENS LIKVIDITET ER EKSTREMT VIKTIG. Likviditet er et uttrykk for evnen til å kunne betale løpende utgifter som regninger, lønn, utviklingskostnader, skatt m.m. For små og mellomstore bedrifter kan det være avgjørende å ha tilgang på penger når man trenger det. Det kan være muligheter man ønsker å være med på eller uforutsette utgifter som dukker opp.
I tredje kvartal i fjor opplevde Norge 953 konkurser, mens tallet for andre kvartal i år var på 1361. Dette er en økning på hele 42 prosent. Tallene jevner seg nok ut over lengre tidsspenn, men i hele 2018 har konkurstallene ligget rundt 1300.
LIKVIDITETSSKVIS SVEKKER HANDLEFRIHETEN
Det er flere årsaker til dårlig likviditet. Mange opplever at fakturerte oppdrag ikke blir betalt innen frist eller i verste fall ikke blir betalt i det hele tatt. Det er særlig bedrifter i oppstartsfasen og/eller bedrifter som opplever sterk vekst som får utfordringer med likviditeten. Dette fører til at bedriften sliter med å få dekket de løpende kostnadene. SMB-bedriften Brødboksen, som gikk konkurs i vinter er et eksempel på en slik historie. Så hva gjør du når du i slutten av måneden må velge mellom å betale leverandøren din eller lønn til dine ansatte?
Les mer - Den store hodepinen: Likviditetsproblemer i norske småbedrifter
12.12.18
 

Axactor kjøper ny portefølje med usikrede krav

- sikrer seg portefølje med en utestående balanse på cirka 145 millioner euro
Axactor Group har kjøpt en portefølje med usikrede krav fra en stor finansinstitusjon i Italia, opplyses det i en melding. Kilde: hegnar.no
Les mer
11.12.18
 

Namsfogd kritisk til småkrav

- vi gjør folk til slaver for bagateller
En av Norges mektigste pengeinnkrevere er svært kritisk til utviklingen i inkassobransjen.
Namsfogd Alexander Dey i Oslo leder den instansen inkassobyråene henvender seg til når utestående fordringer skal tvangsinnkreves. Kilde: nettavisen.no
Les mer
07.12.18
 
Foto: Tom Hellerud, Business Operations Controller i Alektum Oslo

Alektum, for deg som er interessert i rask og sunn vekst

Vi vet hvor kostbare ikke-betalende kunder kan være. Derfor har vi utviklet et tilbud for våre oppdragsgivere som gjør at de finner og bearbeider de riktige kundene, samt har mulighet til å maksimere inntektene
Credit News snakker med Tom Hellerud, Business Operations Controller i Alektum Oslo. Tom, Alektum er en internasjonal aktør som nå også tar sikte på å bli mer synlige i Norge? Ja, det stemmer. Vi er representert i 16 land, noe vi mener er fordelaktig når norske selskaper skal vokse internasjonalt.
Dere satser sterkt på SKREDDERSYDDE OG TILPASSEDE LØSNINGER? - Ja, vi tror ikke på mottoet «alt for alle», men på skreddersydde og tilpassede løsninger. Med respekt for at forretningslogikken er forskjellig i ulike bransjer, har vi primært valgt å rette våre tilbud mot noen spesifikke segmenter. Vår ambisjon er å ta utgangspunkt i dine konkrete behov og dermed levere unik kundeverdi.
Hovedkontoret til Alektum i Norge ligger i Tønsberg, med avdelingskontor i Oslo. HVORDAN ER DERE ORGANISERT? - Vi har delt porteføljen i 6 forskjellige team: • Bank krav • Finans krav • B2B krav • Netthandel • Backoffice • Callsenter - benytter ringerobot for automatisk utring på saker. Våre team jobber sammen på sakene på tvers av kontorene. Vi har valgt dette for å få en felles kultur- og samme måte å jobbe på. Den enkelte kunde hos Alektum får sin egen ansvarlige kontaktperson på teamet som de forholder seg til. Alektum bruker samme innfordringssystem i hele konsernet. Dette er en stor fordel for våre kunder som får samme rapporter, integreringer, osv.
BACKSTAGE: NETTKONTOR FOR OPPDRAGSGIVER. Alektum tilbyr alle sine oppdragsgivere en eller flere bruker-identer på sin nettkontorløsning Backstage. Fortell litt mer om dette, Tom: Ja, løsningen er realtime med vårt behandlingssystem og gir en god oversikt over alle saker som er til behandling – aktive og avsluttede saker presenteres i adskilte lister. Oppdragsgiver kan i detalj se behandlingshistorikk på sakene - hvilke brev som har blitt sendt, notater og betalinger. Videre kan oppdragsgiver om ønskelig kjøre ut egne rapporter og statistikker eller eksportere detaljinformasjon til eksterne verktøyer (egen rapportgenerator, Excel med mer.) Backstage er brukervennlig og følger de strengeste krav til sikkerhet. Flere av våre oppdragsgivere benytter Backstage parallelt med sine kundesystemer, sier Tom Hellerud.
NETTLØSNING MOT SKYLDNER - PLAN & PAY: Alektum Inkasso AS har en skyldnerweb der skyldner kan logge seg inn å få oversikt over egne saker. I tillegg kan skyldneren opprette nedbetalingsplaner for en eller flere saker. Vi har også lagt inn budsjettmodeller som kan hjelpe en skyldner til å få oversikt over egen økonomi, samt linker til aktuelle informasjonssider, forteller Tom Hellerud. Avslutningsvis, Tom, kan du fortelle oss litt kort om deg selv og din yrkesaktive karriere? Ja, jeg er 50 år og bor i Tønsberg. Har vært i bransjen siden 1998. Begynte i Norsk Inkasso System/Alektum i år 2000. Jeg startet som saksbehandler med ansvar for overvåksporteføljen og jobber nå som avdelingsleder og faktisk leder (Buisness Operations Controller) i Alektum Oslo, sier Tom Hellerud til Credit News.
Les mer - Alektum tar sats i inkasso-markedet
04.12.18
 

Sendte ut 500.000 purrebrev i året

- nå slutter de med det
Nye regler for EU-kontrollen, du må følge med.
EU-kontroll er obligatorisk for alle personbiler fra de er fire år gamle. Da skal bilen inn til kontroll, annet hvert år. Kilde: abcnyheter.no
Les mer
03.12.18
 

Kapitalkrav for kjøper av misligholdte lån

Finanstilsynet ser at enkelte foretak bruker en risikovekt på 100 prosent for porteføljer av misligholdte lån
Etter kapitalkravsforskriften § 5-11 (2) skal misligholdte engasjementer ha en risikovekt på 150 prosent med mindre engasjementet er skrevet ned med minst 20 prosent.
Det er Finanstilsynets vurdering at foretak som kjøper porteføljer av misligholdte lån, skal benytte en risikovekt på 150 prosent inntil foretaket selv har gjennomført nedskrivning på sin kostpris med minst 20 prosent.
Det vises i denne sammenheng til EBAs tolkning av bestemmelsen i Q&A 2017_3270. Finanstilsynet vil følge opp at norske finansforetak legger dette til grunn i praktiseringen av kapitalreglene.
Les mer
03.12.18
 

European Consumer Payment Report 2018

The European Consumer Payment report provides insights to European consumers’ views on their economic outlook, and is thus a barometer on the economic whereabouts of Europe from the consumer’s perspective
Intrum: The European Consumer Payment Report is based on a survey that was conducted simultaneously in 24 European countries during September 2018, and we had 24 398 respondents. Kilde: Intrum.com
Les mer
03.12.18
 
 
Foto: Luis Brunet, ansvarlig for kundeservice hos Webhuset

Webhuset valgte Kredinor

Fordi Kredinor tilbyr fakturaløsninger som gjør at de slipper jobben og kostnaden med å utvikle egne løsninger
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Gjennom Kredinors løsninger får de pengene raskere inn - og slipper samtidig kostnader til oppfølging hvis kundene ikke betaler i tide. Webhuset leder an i den digitale utviklingen.
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Les mer på side 8 - Tilbyr flere faktura-alternativer enn før! - i seneste utgave av KredinorNytt.
 
 
Foto: adm.direktør Tove Giske, BAHS Kapital AS

BAHS Kapital – Først ute med mobilbetaling på inkassostadiet

- Administrerende direktør Tove Giske i inkassoselskapet BAHS Kapital er stolt over å kunne tilby en mobil betalingsløsning for privatpersoner som har mottatt inkassokrav fra BAHS Kapital. Dette er første steg på en spennende utvikling innenfor inkassobransjen og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Giske.
Inkassobransjen har vært preget av gamle tradisjonelle løsninger og trenger nå ett mye sterkere fokus på bruk av ny og tilrettelagt teknologi. Mye av den teknologiske utviklingen innenfor inkassobransjen er begrenset av svært gamle lover og regler som bransjen må forholde seg til, men inntil disse lover endres så må vi benytte de muligheter som finnes. Ett eksempel på en gammel lov er at inkassovarsel fortsatt i 2015 må sendes skriftlig på papir. Det er lite fornuft i dette i 2015, bortsett fra at inkassobransjen er en god bidragsyter i å holde papirproduksjonen i gang, sier Giske med et smil.
Løsningen vi har utviklet sammen med LinkMobility er en fullverdig betalingsløsning på mobilen integrert i våre systemer, hvor skyldner med få tastetrykk kan betale kravet fra mobilen. Når vi nå sender skyldner en SMS med anmodning om å betale ett skyldig krav til en kunde, så inneholder også SMSen en URL link som rutes direkte til vår betalingsløsning på mobil. Her kan skyldner velge å betale med bankkort og skyldner vil motta kvittering på SMS kort tid etter at betalingen er utført.
Løsningen erstatter på ingen måte de tradisjonelle lovpålagte kravene for inndrivelse av ubetalte krav, men vil være ett ekstra supplement og med stor sannsynlighet være med på å øke løsningsgraden på kravene til våre kunder, sier Giske.
Om noen få år så er jeg rimelig sikker på at det meste av kommunikasjon som i dag er i form av papirfakturaer vil være gjennom mobile plattformer, slik som BAHS Kapital nå har startet å ta i bruk. Vi skal være i forkant for denne utviklingen avslutter Giske.
Ønsker du nærmere informasjon om løsningen, ta kontakt med Tove Giske på mobil 930 63 099 eller send mail til tove.giske@bahs.no
Har du lest? - Tove Giske, i spissen for en ny, spennende aktør i inkasso-markedet
 
 
Foto: Fra venstre Trond Myhre (Conecto), Kari Laudani, Trude Christiansen, Jørgen Knap og Lill Iren Solberg (SiO).

Conecto: Oppdragende purreløp gir resultater

- Etter å ha satt ut og strømlinjeformet purreog inkassorutinene sine, opplevde Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus en enorm nedgang i antall førstegangspurringer.
– Vi pleide å ha 16-1700 førstegangspurringer hver eneste måned. Nå sender vi over i underkant av 500 saker til Conecto månedlig, forteller Trude Christiansen, Regnskapskonsulent ved SiO. SiO har vært kunde hos Conecto siden 2006, men har i de siste årene utvidet samarbeidet etter forhandlinger og i konkurranse med andre inkassobyråer. Det er hovedsakelig inndriving av krav relatert til 8000 studentboliger Conecto jobber med på oppdrag fra SiO. – Vi har hatt en grundig og profesjonell gjennomgang av purrerutiner med Conecto og har sammen lagd en ny purreløype tilpasset både organisasjonen vår og studentene, kommenterer Regnskapssjef Jørgen Knap.
Bratt læringskurve. - Nå kommer Conecto inn på banen mye tidligere i prosessen – fra første varsel om inkasso. Før det får studentene en sms og en e-post fra SiO som varsler om forfalt husleie. – Overgangen fra å håndtere dette internt til å la Conecto håndtere hele livsløpet til fordringen har gått smertefritt både for oss og studentene. Det har nok vært en bratt læringskurve for studentene, men det har vært overraskende positivt mottatt, forteller Kari Laudani, Utleiekonsulent hos SiO. Det er også en stor fordel at studentene nå forholder seg til én kontaktperson hos Conecto istedenfor en stor organisasjon som SiO. – Vi opplevde at studentene ringte rundt til flere avdelinger for å finne en person som var villig til å gi utsettelse eller tillatelse til gjeninnflytting etter utkastelse, kommenterer Laudani.
Antall utkastelser har også gått drastisk ned etter at Conecto overtok. – Det er gått ned med 70 prosent. Vi er ikke lenger den største kunden til namsfogden, smiler Christiansen. Elektronisk samarbeid Dette betyr at mye papirarbeid er spart, noe som frigjør viktig arbeidskapasitet i organisasjonen. En annen arbeidsbesparende faktor i samarbeidet er integrasjonen mellom datasystemene hos Conecto og SiO. Dette krevde hyppige samarbeidsmøter i starten, men gjør at det daglige samarbeidet går knirkefritt.
– Det var viktig for alle parter i starten at behov og rutiner ble grundig gjennomgått og diskutert før prosedyrer ble satt i drift. På den måten avdekket vi de behov som var viktig for SiO – og for studentene, sier Trond Myhre som har vært ansvarlig KAM for SiO siden 2009. – Studentene har tilgang til informasjon om inkassosaken sin via «Min side» på SiO sine hjemmesider. Her finner de beløp og status på saken sin, forteller regnskapskonsulent Lill Iren Solberg som har daglig kontakt med Conecto via kundeweb-løsningen, telefon eller e-post. – Vi har klart å kutte ned tidslinjen til pengekravet ganske kraftig. Før Conecto kom inn på hele prosessen kunne det ta 170 dager før Conecto tok over, legger hun til.
Dette innebærer at SiO har færre uønskede leietagere med den nye og tiltrengte innstrammingen av kredittpolicy og rutiner. – En stor studentmasse krever en viss firkantethet. Hvis noen «slipper unna» med betaling for sent går jungeltelegrafen fort. Det å forholde seg til en tredjepart som Conecto gjør nok at studentene tar saken mer alvorlig, avslutter Knap.
 
 
Foto: Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge.

Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling

SERGEL link lanserer en ny digital betalingsløsning for mail og sms, som gjør det enda enklere for skyldnere å betale sine inkassokrav. 3 tastetrykk er alt som skal til for å gjøre opp for seg.
Et robust og gjennomtestet betalingssystem. - Vi har jobbet med løsningen i lang tid, og har hatt stort fokus på å lage et system vi vet er gjennomtestet og robust, sier Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge. Det som er unikt med dette systemet, er at det har en stor fleksibilitet, noe vi vet er viktig for å kunne tilfredsstille våre kunders behov. Ingen kunder er like, og derfor har det vært viktig for oss at løsningen tar hensyn til dette. I tillegg er Sergel link et online-system, det betyr at betalingen synliggjøres straks den er betalt.
Nordmenn blir stadig latere. - At det i dagens samfunn blir stadig større krav til enkle prosesser, er et faktum. Vi er vant til at det meste kan ordnes fra sofaen, med noen få tastetrykk på mobilen. Er ting enkelt, er det større sannsynlighet for at det blir gjort, dette gjelder også ubetalte regninger. – Vi må følge med i tiden, det er helt klart, sier markedssjefen. - Kundene har forventninger til oss og våre løsninger, det betyr at vi hele tiden må fornye oss. Bøien røper at i tillegg til Sergel link, har de flere andre spennende løsninger på gang.
Optimalt for begge parter. - Sergel link er betalingssystem som øker sannsynligheten for at begge parter blir fornøyde, sier Bøien. - Skylderne får en vennlig betalingspåminnelse, og kan raskt og enkelt få saken ut av verden. Bedriften på sin side, får pengene sine raskere, og løsningsgraden øker.
I Sergel har det alltid vært et mål å tilby uslåelig kundeservice. - Vår kundeservice, fleksibilitet og tilgjengelighet er selvfølgelig som før. Vi ønsker til enhver å tilby kundene våre det aller beste, innen både rådgivning og tekniske løsninger. Sergel link er et nytt ledd i vår kundeservice. Vi er stolte av å kunne tilby en løsning hvor folk raskt og enkelt kan gjøre opp for seg, og samtidig sitte igjen med en følelse av god kundeservice.
Vil du vite mer? Ta kontakt med KEN H. BØIEN, MARKEDSSJEF, SERGEL NORGE AS. Mob: + 47 907 50 400 Dir: +47 33 45 60 08 E-mail: kenb@sergel.no
Les mer - Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling
 
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News