Credit News Inkasso

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Stortinget ba regjeringen «oute» konkursryttere

- ingenting har skjedd
- Trenering, mener Arbeiderpartiets Arild Grande. Han varsler etterspill etter Dagbladets konkurs-avsløringer. Kilde: dagbladet.no
Les mer
15.06.18
 
Foto: Advokat Bjørn Ove Myhrsveen i Conecto

Dødsbo – praktiske og rettslige problemstillinger

Innfordring mot dødsbo og arvinger. Advokat Bjørn Ove Myhrsveen på Connecting Bank/Finans 2018
Når en kunde i bank eller finansieringsselskap dør, oppstår det enkelte praktiske og rettslige spørsmål. Mange fordringshavere har gode rutiner for sperring av kontoer, kort, nettbank og betalingsavtaler, mens andre mangler gode rutiner eller unnlater å følge etablerte rutiner. I forbrukerforhold må lån og kreditter bringes til forfall i henhold til finansavtalelovens bestemmelser. I næringsforhold må engasjementet bringes til forfall i samsvar med hva som er avtalt mellom kunden og fordringshaver i den enkelte avtale.
Før skifteform er bestemt kan tingretten gi en nærstående rett til innsyn i avdødes formues- og gjeldsforhold i form av fullmakt. Avdøde kan også ha gitt en bestemt arving fullmakt til å disponere på hans vegne frem til skifte kommer i stand.
Reglene om preklusivt proklama er sentrale i tilfeller hvor arvingene er usikre på avdødes gjeldssituasjon og ønsker å avklare dette før de tar stilling til om de vil overta avdødes gjeldsansvar. Fordringshaver må sørge for å melde krav innenfor proklamafristen. I motsatt fall bortfaller krav som ikke er pantesikret.
Hvilken skifteordning som etableres avgjør om arvingene blir ansvarlige for avdødes gjeld. Ektefeller har rett til å overta boet i uskifte. Det samme har samboere på visse vilkår. Uskifte betyr at skiftet etter avdøde utsettes til lengstlevende ektefelle dør. Den som overtar boet i uskifte blir ansvarlig for avdødes gjeld fullt ut. Ved privat skifte er det en eller flere arvinger som utfører skiftet. Privat skifte kan bare gjennomføres dersom en eller flere arvinger påtar seg ansvar for avdødes gjeld. Ved skifte av de små boer blir arvingene bare ansvarlig for avdødes gjeld innenfor verdien av hva de har mottatt. Ved offentlig skifte er det tingretten som forestår skiftet. I praksis skjer dette ved at tingretten oppnevner en advokat til å forvalte boet og gjennomføre skiftet. Det har vært usikkerhet knyttet til de såkalte «flytende bo». Flere av spørsmålene er etterhvert avklart i rettspraksis.
Dersom ytterligere informasjon rundt temaet Dødsbo skulle være av interesse, kontakt gjerne: Advokat Bjørn Ove Myhrsveen.Tlf: 93863684 | Mob: 62519013. E-post: bjorn.ove.myhrsveen@conecto.no
13.06.18
 

Stadig flere eldre med betalingsvansker

- på seks år har andelen eldre med betalingsanmerkninger økt med 70 prosent
Ferske tall fra inkassoselskapet Lindorff viser at 17.700 eldre over 66 år nå har en eller flere betalingsanmerkninger. Kilde: p4.no
Les mer
13.06.18
 
Foto: Håkon Olaussen, Fagansvarlig - strategi og forretningsutvikling for energi i Kredinor

Ny stengeløsning for AMS – enklere å få gjenåpnet stengt strøm

På denne tiden av året får mange stengt strømmen sin på grunn av manglende betaling
For å bidra til enklere og raskere gjenåpning av stengt strøm etter at kravet er betalt har Kredinor nå utviklet en ny stengeløsning for AMS. Gjennom Betal nå kan betaling, registrering og gjenåpning skje der og da. Det eneste sluttkunden trenger å gjøre etter betaling og klarsignal på SMS er å trykke på en knapp i eget sikringsskap. For å bidra til enklere og raskere gjenåpning av stengt strøm etter at kravet er betalt har Kredinor nå utviklet en ny stengeløsning for AMS. Gjennom Betal nå kan betaling, registrering og gjenåpning skje der og da. Det eneste sluttkunden trenger å gjøre etter betaling og klarsignal på SMS er å trykke på en knapp i eget sikringsskap.
OPPFØLGING AV UBETALTE STRØMKRAV I FLERE OMGANGER - Før strømmen stenges vil sluttkunden få oppfølging i flere omganger. Ved fortsatt uteblitt betaling vil stengeordre sendes. Samtidig vil en SMS sendes til sluttkunden. Denne SMS-en erstatter den fysiske stengeordren, hvor montør tidligere måtte ut på anlegget for å fysisk varsle og stenge strømmen. SMS-en inneholder korrekt saldo og nødvendig betalingsinformasjon, og link til Betal nå som gir rask og sikker betaling – og kan stoppe videre stengeprosess.
PROSESS ETTER STENGING - Hvis kravet ikke blir betalt etter å ha mottatt stengeordre vil sluttkunden få stengt sin AMS-måler og tilgangen til strøm. Ved utført stenging sendes omgående ny SMS til kunden med oppdatert relevant betalingsinformasjon og direkte link til Betal nå. Kunden kan klikke på linken og utføre betalingen via kort eller vipps, uavhengig av hvor vedkommende måtte befinne seg.
ENKLERE GJENÅPNING AV STENGT STRØM - Ved utført betaling gjennom Betal nå vil løsningen sikre rask gjenåpning fra nettselskapet. Nettselskapet vil motta en betalingsmelding så fort sluttkunden har utført betalingen. Dette medfører at sluttkunden slipper å sende kvittering for å dokumentere sin betaling. I tillegg til å effektivisere prosessen, vil dette redusere støy, irritasjon og forsinkelser for både nettselskapet og sluttkunden.Når nettselskapet har iverksatt gjenåpning sendes det automatisk ut en ny SMS til kunden. SMS-en inneholder informasjon om at strømanlegget nå er gjenåpnet, og en presisering av at siste del av gjenåpningen må utføres av kunden. Alt de trenger å gjøre er å trykke på en knapp i sitt eget sikringsskap.
TA GJERNE KONTAKT! - Håkon Olaussen - Mobil 93288413 - Epost: rti@kredinor.no - Fagansvarlig - strategi og forretningsutvikling for energi, Kredinor.
13.06.18
 

Tilbakekall av Capsa AS' inkassobevilling

- trer i kraft 15. juni 2018
Sikkerhetsstiller, Tryg Forsikring vil besørge at innbetalte midler til Capsa AS' klientkonto blir håndtert, samt at inkassoporteføljer blir tilbakeført til de respektive kravshavere/kreditorer. Kilde: finanstilsynet.no
Les mer
11.06.18
 

Colligent förvärvar stor portfölj av konsument-krediter

Colligent, som ingår i Collector-koncernen, har ingått avtal om förvärv av en större portfölj med svenska förfallna konsumentkrediter
Det ingångna avtalet omfattar en kreditportfölj med ett totalt fordringsbelopp om cirka 500 MSEK. Köpet finansieras i sin helhet med koncernens egna medel. Säljaren är en av de större aktörerna på den nordiska konsumentkreditmarknaden. Affären beräknas ge en positiv resultateffekt fr.o.m. andra kvartalet 2018. Kilde: it-finans.se
Les mer
11.06.18
 

Politiet har ikke mulighet til å sende ut fotoboksbøter til biler med utenlandsk registrerings-nummer

- i fjor ble over 15.000 bøter stående ubetalt
Dette er et problem, mener politispesialist Kjellbjørn Riise Johansen i Møre og Romsdal politidistrikt.
Det blir selvsagt tatt foto av kjøretøyet og kjennemerket, men vi har ikke noen direkte tilgang til motorvognregistere fra alle land.
Dette gjør at bøtene blir stående ubetalt i våre system inntil vi kan identifisere eier av bilen, sier han til NRK. Kilde: tk.no
Les mer
11.06.18
 

Prosess for å fjerne en av inkassobransjens store tidstyver

Virke inkasso har innledet dialog med de store leverandørene av økonomi- og lønnssystemer for å finne en løsning på utfordringen knyttet til manglende merking av utleggstrekk
Slik situasjonen er i dag, bruker mange inkassoforetak mye tid på å registrere denne typen innbetalinger manuelt i eget saks/produksjonssystem. Kilde: virke.no
Les mer
08.06.18
 

Axactor på svenskehandel

- sikrer seg ny portefølje
Axactor Sverige har kjøpt en usikret portefølje av misligholdte lån fra en stor, nordisk finansinstitusjon, går det frem av en børsmelding. Kilde: hegnar.no
Les mer
08.06.18
 

Collecting in Switzerland

Euler Hermes
The payment behavior of Swiss companies is very good. Most payments tend to be made in advance or within 30 days.
Domestic courts are fairly efficient in dealing with disputes in a timely manner; however collecting debt pre-legally remains the most effective option. Kilde: eulerhermes.com
Les mer
07.06.18
 
 
Foto: Luis Brunet, ansvarlig for kundeservice hos Webhuset

Webhuset valgte Kredinor

Fordi Kredinor tilbyr fakturaløsninger som gjør at de slipper jobben og kostnaden med å utvikle egne løsninger
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Gjennom Kredinors løsninger får de pengene raskere inn - og slipper samtidig kostnader til oppfølging hvis kundene ikke betaler i tide. Webhuset leder an i den digitale utviklingen.
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Les mer på side 8 - Tilbyr flere faktura-alternativer enn før! - i seneste utgave av KredinorNytt.
 
 
Foto: adm.direktør Tove Giske, BAHS Kapital AS

BAHS Kapital – Først ute med mobilbetaling på inkassostadiet

- Administrerende direktør Tove Giske i inkassoselskapet BAHS Kapital er stolt over å kunne tilby en mobil betalingsløsning for privatpersoner som har mottatt inkassokrav fra BAHS Kapital. Dette er første steg på en spennende utvikling innenfor inkassobransjen og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Giske.
Inkassobransjen har vært preget av gamle tradisjonelle løsninger og trenger nå ett mye sterkere fokus på bruk av ny og tilrettelagt teknologi. Mye av den teknologiske utviklingen innenfor inkassobransjen er begrenset av svært gamle lover og regler som bransjen må forholde seg til, men inntil disse lover endres så må vi benytte de muligheter som finnes. Ett eksempel på en gammel lov er at inkassovarsel fortsatt i 2015 må sendes skriftlig på papir. Det er lite fornuft i dette i 2015, bortsett fra at inkassobransjen er en god bidragsyter i å holde papirproduksjonen i gang, sier Giske med et smil.
Løsningen vi har utviklet sammen med LinkMobility er en fullverdig betalingsløsning på mobilen integrert i våre systemer, hvor skyldner med få tastetrykk kan betale kravet fra mobilen. Når vi nå sender skyldner en SMS med anmodning om å betale ett skyldig krav til en kunde, så inneholder også SMSen en URL link som rutes direkte til vår betalingsløsning på mobil. Her kan skyldner velge å betale med bankkort og skyldner vil motta kvittering på SMS kort tid etter at betalingen er utført.
Løsningen erstatter på ingen måte de tradisjonelle lovpålagte kravene for inndrivelse av ubetalte krav, men vil være ett ekstra supplement og med stor sannsynlighet være med på å øke løsningsgraden på kravene til våre kunder, sier Giske.
Om noen få år så er jeg rimelig sikker på at det meste av kommunikasjon som i dag er i form av papirfakturaer vil være gjennom mobile plattformer, slik som BAHS Kapital nå har startet å ta i bruk. Vi skal være i forkant for denne utviklingen avslutter Giske.
Ønsker du nærmere informasjon om løsningen, ta kontakt med Tove Giske på mobil 930 63 099 eller send mail til tove.giske@bahs.no
Har du lest? - Tove Giske, i spissen for en ny, spennende aktør i inkasso-markedet
 
 
Foto: Fra venstre Trond Myhre (Conecto), Kari Laudani, Trude Christiansen, Jørgen Knap og Lill Iren Solberg (SiO).

Conecto: Oppdragende purreløp gir resultater

- Etter å ha satt ut og strømlinjeformet purreog inkassorutinene sine, opplevde Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus en enorm nedgang i antall førstegangspurringer.
– Vi pleide å ha 16-1700 førstegangspurringer hver eneste måned. Nå sender vi over i underkant av 500 saker til Conecto månedlig, forteller Trude Christiansen, Regnskapskonsulent ved SiO. SiO har vært kunde hos Conecto siden 2006, men har i de siste årene utvidet samarbeidet etter forhandlinger og i konkurranse med andre inkassobyråer. Det er hovedsakelig inndriving av krav relatert til 8000 studentboliger Conecto jobber med på oppdrag fra SiO. – Vi har hatt en grundig og profesjonell gjennomgang av purrerutiner med Conecto og har sammen lagd en ny purreløype tilpasset både organisasjonen vår og studentene, kommenterer Regnskapssjef Jørgen Knap.
Bratt læringskurve. - Nå kommer Conecto inn på banen mye tidligere i prosessen – fra første varsel om inkasso. Før det får studentene en sms og en e-post fra SiO som varsler om forfalt husleie. – Overgangen fra å håndtere dette internt til å la Conecto håndtere hele livsløpet til fordringen har gått smertefritt både for oss og studentene. Det har nok vært en bratt læringskurve for studentene, men det har vært overraskende positivt mottatt, forteller Kari Laudani, Utleiekonsulent hos SiO. Det er også en stor fordel at studentene nå forholder seg til én kontaktperson hos Conecto istedenfor en stor organisasjon som SiO. – Vi opplevde at studentene ringte rundt til flere avdelinger for å finne en person som var villig til å gi utsettelse eller tillatelse til gjeninnflytting etter utkastelse, kommenterer Laudani.
Antall utkastelser har også gått drastisk ned etter at Conecto overtok. – Det er gått ned med 70 prosent. Vi er ikke lenger den største kunden til namsfogden, smiler Christiansen. Elektronisk samarbeid Dette betyr at mye papirarbeid er spart, noe som frigjør viktig arbeidskapasitet i organisasjonen. En annen arbeidsbesparende faktor i samarbeidet er integrasjonen mellom datasystemene hos Conecto og SiO. Dette krevde hyppige samarbeidsmøter i starten, men gjør at det daglige samarbeidet går knirkefritt.
– Det var viktig for alle parter i starten at behov og rutiner ble grundig gjennomgått og diskutert før prosedyrer ble satt i drift. På den måten avdekket vi de behov som var viktig for SiO – og for studentene, sier Trond Myhre som har vært ansvarlig KAM for SiO siden 2009. – Studentene har tilgang til informasjon om inkassosaken sin via «Min side» på SiO sine hjemmesider. Her finner de beløp og status på saken sin, forteller regnskapskonsulent Lill Iren Solberg som har daglig kontakt med Conecto via kundeweb-løsningen, telefon eller e-post. – Vi har klart å kutte ned tidslinjen til pengekravet ganske kraftig. Før Conecto kom inn på hele prosessen kunne det ta 170 dager før Conecto tok over, legger hun til.
Dette innebærer at SiO har færre uønskede leietagere med den nye og tiltrengte innstrammingen av kredittpolicy og rutiner. – En stor studentmasse krever en viss firkantethet. Hvis noen «slipper unna» med betaling for sent går jungeltelegrafen fort. Det å forholde seg til en tredjepart som Conecto gjør nok at studentene tar saken mer alvorlig, avslutter Knap.
 
 
Foto: Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge.

Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling

SERGEL link lanserer en ny digital betalingsløsning for mail og sms, som gjør det enda enklere for skyldnere å betale sine inkassokrav. 3 tastetrykk er alt som skal til for å gjøre opp for seg.
Et robust og gjennomtestet betalingssystem. - Vi har jobbet med løsningen i lang tid, og har hatt stort fokus på å lage et system vi vet er gjennomtestet og robust, sier Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge. Det som er unikt med dette systemet, er at det har en stor fleksibilitet, noe vi vet er viktig for å kunne tilfredsstille våre kunders behov. Ingen kunder er like, og derfor har det vært viktig for oss at løsningen tar hensyn til dette. I tillegg er Sergel link et online-system, det betyr at betalingen synliggjøres straks den er betalt.
Nordmenn blir stadig latere. - At det i dagens samfunn blir stadig større krav til enkle prosesser, er et faktum. Vi er vant til at det meste kan ordnes fra sofaen, med noen få tastetrykk på mobilen. Er ting enkelt, er det større sannsynlighet for at det blir gjort, dette gjelder også ubetalte regninger. – Vi må følge med i tiden, det er helt klart, sier markedssjefen. - Kundene har forventninger til oss og våre løsninger, det betyr at vi hele tiden må fornye oss. Bøien røper at i tillegg til Sergel link, har de flere andre spennende løsninger på gang.
Optimalt for begge parter. - Sergel link er betalingssystem som øker sannsynligheten for at begge parter blir fornøyde, sier Bøien. - Skylderne får en vennlig betalingspåminnelse, og kan raskt og enkelt få saken ut av verden. Bedriften på sin side, får pengene sine raskere, og løsningsgraden øker.
I Sergel har det alltid vært et mål å tilby uslåelig kundeservice. - Vår kundeservice, fleksibilitet og tilgjengelighet er selvfølgelig som før. Vi ønsker til enhver å tilby kundene våre det aller beste, innen både rådgivning og tekniske løsninger. Sergel link er et nytt ledd i vår kundeservice. Vi er stolte av å kunne tilby en løsning hvor folk raskt og enkelt kan gjøre opp for seg, og samtidig sitte igjen med en følelse av god kundeservice.
Vil du vite mer? Ta kontakt med KEN H. BØIEN, MARKEDSSJEF, SERGEL NORGE AS. Mob: + 47 907 50 400 Dir: +47 33 45 60 08 E-mail: kenb@sergel.no
Les mer - Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling
 
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News