|
Foto: Carl-Petter Udvang, forretningsutvikler i Lowell Norge |
Økonomi-funksjonen: Slik identifiserer du områder som kan forbedres og automatiseres
|
- av Carl-Petter Udvang, produkteier i Lowell og jobber med forretningsutvikling |
De fleste økonomifunksjoner bruker tiden på operative rutineoppgaver og har liten kapasitet til å bidra til strategisk utvikling av selskapet og ikke minst, hjelpe de andre funksjonene og forretningsområdene til å lykkes bedre på sine ansvarsområder. Det må endres. |
Konsulentselskapet PWC har utarbeidet en interessant rapport som alle økonomiledere bør lese. Den har følgende hovedfunn:
- Kun 1 av 4 økonomifunksjoner har tatt i bruk ny teknologi for å effektivisere viktige prosesser.
- 1 av 4 bruker et integrert system for ledelsesrapportering. De øvrige virksomhetene bruker excel.
- 8 av 10 har tatt i bruk elektronisk faktura.
- Kun 3% har tatt i bruk AI eller RPA (robotic process automation) for å effektivisere prosesser.
- Medarbeiderne hos de "beste 25%" er 3 ganger så produktive som gjennomsnittet.
|
Det viktigste økonomilederen/CFO kan gjøre for å sikre at økonomifunksjonen kan frigjøre tid til å bistå til selskapets forbedring og lønnsom vekst, er å strømlinjeforme økonomifunksjonen.
|
I Lowells nyeste blogginnlegg ser de på fire områder som da er sentrale, og de gir deg noen tips til hvordan du identifiserer forbedringsområdene. |
|
Les mer |
19.12.18 |
|
|
Foto: Øystein Moan i Visma har nettopp signert avtalen med Eivind Simonsen i Finale Systemer. |
Fornøyd med handelen |
- Øystein Moan i Visma har nettopp signert avtalen med Eivind Simonsen, og erkjenner at det ble
en ganske stor julehandel i år. Visma har ifølge konsernsjefen kjøpt det som kommer til å bli et
nytt, sentralt kompetanseområde i Visma-familien. |
– Finale Systemer er et meget veldrevet
selskap. De er en ledende leverandør
av programvare for årsoppgjør, avstemming
og konsolidering. De har god lønnsomhet,
og de har god kvalitet på sine
produkter og tjenester. Finale kommer
til å bli en av stjernene i Visma-familien,
påpeker konsernsjef Øystein Moan. Han
har nettopp satt sin signatur på avtalen
mellom selskapene, som trer i kraft fra
januar. |
GJENSIDIG KONTAKT |
Moan forklarer at det er gjensidig
respekt og interesse som har ført de to
partene sammen.
– Vi har vel gått og sett på hverandre en
stund, du kan si det sånn at vi lenge har
hatt et godt øye til hverandre, sier Moan.
70 prosent av Finales kunder er
også kunder av Visma og fremover
vil fokus være på å sørge for å gi sine
felles kunder enda bedre integrasjoner
mellom Vismas systemer og Finales
programvare. Finales kunnskap om
området vil også brukes i utviklingen av
nye produkter og tjenester.
– Hva med de som bruker FINALE,
men som ellers er konkurrenter av
Visma?
– De som bruker FINALE, gjør det fordi
de har valgt det beste systemet levert av
et sterkt fagmiljø. I Visma vil vi sammen
med organisasjonen bygge videre på
det gode selskapet har skapt. Vi ønsker
samtidig selvsagt å utnytte synergier for
selskapene ved å samordne en del, for
eksempel gjennom samarbeid mellom
salg og kundesupport.
Vi ønsker også
å utvide tilbudet til regnskapsbyråer
som allerede er kunder av Visma. Og
vi håper å ganske raskt få utvikle bedre
integrasjoner mellom Vismas
og Finales
programvare, sier Moan. |
TILGANG PÅ TEKNOLOGI |
– Som Nordens ledende leverandør av
programvare og tjenester for økonomi
og administrasjon, har Visma en del å
tilby på teknologisiden, som kan være
nyttig for FINALE; ikke minst hva angår
skybaserte tjenester, sier Moan.
– Kommer dere til å si noe om kjøpesummen?
– Ikke jeg i alle fall, kommenterer
konsernsjef Øystein Moan i Visma. |
Les mer - Finale blir datter av Visma |
|