Sergel we care
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 25.04.2024
Foto: Grunnleggeren av AfterPay, Stefan van den Berg

Afterpay: Europeisk betalingstjeneste øker salget og reduserer risiko

Forbrukerne kan betale slik de selv ønsker

AfterPay startet i Nederland i 2010, og står nå for 8 % av alle elektroniske betalinger der, mot PayPals 6 %. Grunnleggeren av AfterPay, Stefan van den Berg, sier at målet aldri var å bli den største betalingstjenesten, men mer det å kunne tilby større valgfrihet ved å legge verdi i de betalingsmetodene forbrukerne liker best. Van den Berg, som taler på e-handelskonferansen FDIH i København 13. oktober, sier at konseptet ble skapt med utgangspunkt i forbrukernes egne preferanser når de shoppet og betalte på nett. ”Noen foretrekker å betale etter varen er levert. Forskningen vår viste at dette var basert på trygghet, spesielt innen mote, men var også knyttet til sikkerhet. For andre var det å ha finansiell fleksibilitet grunnen, fordi de hadde 14 dager på seg til å betale.”

Før AfterPay, brukte nederlenderne betaling etter levering for kjøp som var gjort offline: regninger, avisabonnement og hos noen få postordre-selskaper. Ellers var, og er, det dominerende betalingssystemet den nederlandske iDEAL-ordningen mellom bankene som brukte direkte bankoverføringer; kredittkort hadde liten markedsandel og PayPal hadde enda ikke tatt helt av. Van Den Berg, med sin bakgrunn fra bank, grep muligheten. ”Åpen faktura var et eksisterende konsept i Nederland, men var hverken et digitalt konsept eller en merkevare. Vi så at det dreide seg om tillit, om å kunne velge når man skal betale. Vi bygget derfor tjenesten på disse kvalitetene. ” Mangelen på en plattform var en fordel: ”Helt fra starten brukte vi de beste digitale komponentene i områder som risikostyring, databehandling, score, debtor management og databaseledelse, for å komme frem til en veldig god plattform.” De første forhandlerne så snart at opptil en tredjedel av deres nettkunder valgte å bruke tjenesten, og jublet i kor. AfterPay ble snart det store samtaleemnet.

Folk har behov å kunne se varen, holde den, betale for den. ”Det var kombinasjonen av timing, flaks, teamsammensetning, historie og produkt som klaffet i 2011-2012. AfterPay appellerer til et menneskelig behov for å se, holde og deretter betale for varene. Vi tilbyr et moderne alternativ til kredittkort. Og så snart de første forhandlerne startet å bruke AfterPay, innså flere selgere at de også trengte denne tjenesten. Dermed begynte ballen å rulle.” Van den Berg så AfterPay som et supplement til iDEAL. ”iDEAL er perfekt hvis du ønsker å betale umiddelbart. Alle i Nederland kjenner til tjenesten, og alle banker støtter den. Så vi bruker iDEAL som et betalingsalternativ i AfterPay, og på den måten tillegger vi noe i deres produkt også.” AfterPay gir økt fleksibilitet til lokale betalingsmetoder. Dette er en av AfterPays største styrker: det inneholder alle foretrukne lokale betalingsmetoder i én enkel plattform, som kun krever én enkel integrasjon. Kredittkort, debetkort, direkte bankoverføringer og spesifikke lokale måter, slik som iDEAL eller Danmarks Dankort, nyter godt av AfterPays fleksibilitet, sikkerhet og funksjonalitet. Tilpasset alle land er AfterPay ideell for grenseoverskridende utvidelse – en del av van den Bergs visjon for en europeisk betal-etter-levering-merkevare. ”I et nytt marked bruker vi de eksisterende modellene og fordelene, men vi kan ikke bare kopiere hele løsningen. Vi studerer lokale løsninger, adferd og betalingskulturer. I Danmark, for eksempel, er Dankort den mest foretrukne betalingsmetoden, med samme markedsandel som iDEAL i Nederland. Vi ser på hvorfor, og hva vi kan lære av dem. Hvordan kan vi bringe merverdi av AfterPay inn til Dankort?”

Forhandlere kan ekspandere i nye markeder: Forhandlere som ønsker å ekspandere internasjonalt, vil ha en betalingsløsning som snakker til kundene på deres eget språk, og på deres egne premisser. "Grenseoverskridende netthandel er eksplosiv, så danske forhandlere ønsker ikke bare å se på danske forbrukere. De ønsker å se på fremtidige tyske, nederlandske eller svenske forbrukere. Det er derfor AfterPay lar danskene betale på den måten de selv ønsker, svenskene slik de ønsker, og så videre." Som en del av Arvato Financial Solutions fra 2014, tilbyr AfterPay en komplett finansiell servicekjede fra første kjøp, gjennom gjeld- og risikostyring, til innsamling. Med en en-dags betalingsgaranti for nordiske kunder, reduseres risikoen drastisk og akselererer kontantstrømmen. Dette er en stor fordel med tanke på at gjennomsnittlig betalingstid for åpne fakturaer fra andre leverandører er 36 dager. "En annen fordel er måten AfterPay deler data om forbrukerne med forhandleren. Noen betalingsleverandører holder slik data for seg selv, mens vi bruker vår Arvato Online portal for å tilby data-drevet business intelligence som gir forhandlere solid innsikt i deres virksomhet, og hjelper dem til å forstå sine kunder bedre og selge mer.” AfterPay er mye mer enn en åpen fakturatjeneste, sier van den Berg lidenskapelig. "Det er konseptet med betaling etter levering, åpen faktura, kontoplan, avdrag – alle typer løsninger basert på betaling etter levering. For en forhandler bidrar sømløse betalinger til å skape en kritisk kundemasse. Bortsett fra alle de andre fordelene, trekker AfterPay inn mer inntekter og høyere konverteringer fordi den bidrar med en gruppe forbrukere som ønsker å betale med dette systemet. "Jeg er overbevist om at forbrukere over hele Norden vil begynne å bruke konseptet betaling-etter-levering når de ser fordelene. "Da vi lanserte i Belgia for to år siden, kjente ikke folk til betaling-etter-levering. «Hva pokker er det? Trenger jeg ikke å betale på forhånd? "Etter at vi forklarte konseptet, begynte vi å se noen hundre transaksjoner per dag. Nå er det tusenvis per dag, og av forbrukerne som tar i bruk AfterPay, bruker rundt 20 % den som sitt foretrukne betalingsalternativ. Det er så praktisk, og så enkelt. "

Dette er AfterPay • Høyere konverteringsrater og salg • Bedre kontantstrøm, lavere kostnader, minimal risiko • Verdifull business intelligence og kundeinnsikt • Rask vekst i nye markeder Den raskest voksende betalingsmetoden i nederlandsk og belgisk historie. Mer enn 6000 nettforhandlere på fem år. Over 2,7 millioner aktive brukere, og vokser stadig. Nå tilgjengelig i Norden.

Les mer på - www.finance.arvato.com

11.10.16
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA