Sergel we care
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 20.04.2024
Foto: Linus Englund, en av Considas gründere

Senk dine rentekostnader – helt gratis med Consida

Ifølge ferske tall fra Finanstilsynet har nordmenn per dags dato omlag 100 milliarder kroner i forbruksgjeld, og den forventes å stige med nærmere 10 % årlig i årene fremover.

Dette innebærer at nordmenn har firedoblet gjelden sin bare siden årtusenskiftet. Rentekostnadene for disse lånene er høye og ofte med en snittrente på rundt 15 – 20 %. Dette ønsker Consida AS å gjøre noe med. I løpet av de to årene som har gått siden Consida Rådgivning AB startet opp i Sverige, har selskapet senket rente- og månedskostnadene til nærmere 130 000 svenske husholdninger. Kort fortalt gjennomføres dette ved å sammenligne vilkårene hos et bredt utvalg av banker og andre låneinstitusjoner. På denne måten konkurranseutsettes bankene, og resultatet er bedre vilkår og lavere rente for forbrukeren. I september 2016 vendte gründerne nesen mot Norge og norske husholdninger - et marked med stort potensial ifølge dem selv. - Vi regner med at hver kunde gjør en gjennomsnittlig totalbesparelse på cirka 30 000 kroner i uteblitte rentekostnader under låneperioden. De kundene som samler sammen flere lån, kan ofte gjøre en besparelse på over 100 000 kroner, forteller en av Considas gründere Linus Englund.

Considas tjeneste er helt kostnadsfri for forbrukeren, og man binder seg ikke til noe ved å gjøre en såkalt «lånesammenligning». Etter at kunden og Considas økonomiske rådgivere har fått kontakt enten via hjemmesiden eller telefon, gjennomføres en sammenstilling av kundens nåværende lånekostnader og vilkår. Samarbeidsbankene tar del i «lånesøknaden» og legger inn bud i Considas egenutviklede CRM-system. Sammenstillingen presenteres senere for kunden som sammen med en rådgiver går gjennom de ulike besparingsmulighetene som tilbys. Rådgivningen skjer via telefon og er en utmerket anledning for kunden å få svar på sine spørsmål vedrørende sin privatøkonomi kostnadsfritt og uten forpliktelser. Når man har kommet overens om et aktuelt tilbud, sender den valgte långiveren en skriftlig avtale til kunden, som blir bindende først når avtalen er undertegnet. Deretter utbetales lånet til kunden, og Consida bistår kunden med å erstatte tidligere lån og kreditter. - Vår tjeneste passer først og fremst den som sitter med ett eller flere lån uten sikkerhet hos en eller flere långivere. Det kan for eksempel dreie seg om blancolån, billån, avbetalinger på elektronikk og hvitevarer eller dyr kredittkortgjeld og andre typer forbrukslån. I de tilfeller hvor det dreier seg om flere ulike lån, har vi på en enkel måte muligheten til å slå sammen alle disse dyre smålånene til ett og tilby en av de laveste rentene på markedet, forklarer Linus Englund.

I og med satsningen på det norske markedet er Englund ydmyk i forhold til de utfordringer som kommer, men samtidig overbevist om at den kompetansen som eksisterer i selskapet etter operativ drift i Sverige de siste to årene kommer til å være en fordel for å kunne lykkes i Norge. - En ekspansjon til et nytt land innebærer selvfølgelig store utfordringer. For oss handler det nå om å lære seg hvordan de norske bankene arbeider og ulikhetene i forhold til svenske aktører. Men først og fremst må vi nå bli kjent med vår nye norske kundegruppe og tilpasse oss, så vi kan tilby en like høykvalitativ tjeneste som den vi tilbyr våre svenske kunder. I Sverige samarbeider Consida med mer enn 15 banker og ulike långivere, slik at de skal ha muligheten til å hjelpe kunder i alle segmenter. - Ambisjonen er å samarbeide med et titalls aktører som er konkurransedyktige innen sitt segment i Norge, og på denne måten maksimere den potensielle kundenytten for alle våre kunder. Vi samarbeider på nåværende tidspunkt med et utvalg aktører som er spesialiserte på å hjelpe kunder med refinansiering og omlegging av sine lån. I løpet av våren kommer vi til å utvide samarbeidet vårt med flere norske banker, fortsetter han.

- Markedene i Norge og Sverige er på mange måter veldig like, men vårt inntrykk er at folk i Sverige er mer prisbevisste når det gjelder sine lånekostnader. Sett i lys av at rentene er betraktelig høyere i Norge enn i Sverige, synes vi det er merkelig at ikke flere kunder ser over hvilke muligheter de faktisk har. Fordelen for oss er at det norske markedet til en viss grad er mindre bearbeidet enn den svenske. I Norge finnes det først og fremst et visst antall aktører som er veldig aktive via markedsføring på TV, radio og online. Fellesnevneren for disse aktørene er at de overlater mye av jobben til kunden. Den største forskjellen på oss og mange av de andre aktørene er at vi gir alle kunder muligheten til å få hjelp av en personlig økonomisk rådgiver. Ettersom mange kunder ikke har tilstrekkelig kunnskap om markedet, er vår erfaring at kundene opplever den personlige rådgivningen som en ekstra trygghet når de skal samle og refinansiere sine lån. Våre rådgivere er dessuten helt objektive i sin vurdering ettersom de mottar samme lønn og provisjon uavhengig av hvilken bank kunden velger. Considas omsetning kommer til å doble seg sammenlignet med fjorårets. I dag er det cirka 150 medarbeidere fordelt på hovedkontoret i Stockholm og et mindre kontor i Lund. Kompetansen hos de ansatte er høy, og alle får grundig opplæring før de får jobbe ut mot kundene. - Våre ansatte trives på jobben, og den gode stemningen formidles naturligvis til kundene som kommer med tilbakemeldinger om at de opplever oss som ærlige, imøtekommende og at kvaliteten på rådgivningen er høy, sier Linus Englund.

På spørsmål om nytten og verdien ved innføringen av et offentlig gjeldsregister tilsvarende det de allerede har i Sverige, stiller Englund seg utelukkende positiv til dette. - Et offentlig gjeldsregister har mange fordeler, først og fremst at bankene kan fatte sine kredittbeslutninger på grunnlag av korrekt og oppdatert informasjon. Dessuten er det konsumenten som vil tjene mest på et offentlig gjeldsregister, da en innføring av dette vil innebære muligheter for lavere renter på forbrukslån og kreditter i takt med at bankenes risiko ved utlån minsker. Utover dette vil bankene også kunne bli mer restriktive i sine utlån til unge mennesker i alderen 18 - 25 år. Ettersom gjeldsnivået til denne kundegruppen stadig øker, er det viktig at utlånene er basert på korrekt informasjon om kundenes faktiske økonomiske forutsetninger, konkluderer han. - Vi stiller høye krav til våre ansatte om etisk bevissthet, og vi anbefaler aldri våre kunder produkter som risikerer å øke gjeldsgraden. Vi vil profilere oss som en aktør som står på kundenes side, noe vi gjør ved å kombinere god rådgivning med markedets beste lånetilbud. På denne måten vil vi kunne tilby kunden den beste løsningen for deres lån og privatøkonomi, avslutter Linus Englund.

Tekst: Rikke Ottesen, Legal & Operations manager i Consida - Les mer om Consida her!

25.01.16
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA