Sergel we care
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 19.04.2024
Foto: Petter Grasto, Branch Manager for Scania Finans i Norge

Samarbeid holder hjulene i gang

Marginene i transportbransjen er mer presset enn noensinne. Desto viktigere er det da med en inkassosamarbeidspartner som bidrar til å opprettholde gode kundeforhold.

– Det har vi i Conecto, stadfester Petter Grasto, Branch Manager for Scania Finans i Norge. Konkurranse er ikke nytt for bransjen, forklarer Grasto, men vi merker i større grad konsekvensene av å være et høykostland i konkurranse med stadig flere lavkostland.

BEHANDLER KUNDENE SERIØST OG MEDMENNESKELIG - Scania Finans er finansieringsselskapet til lastebilmerket Scania i Norge og finansierer dermed relativt kostbare objekter. En lastebil kan koste alt fra en million og oppover til 5-6 millioner i high-end-segmentet. – Som sagt er dette kostbare objekter og de av kundene våre som kun har en til to lastebiler blir veldig sårbare hvis deres kunder igjen ikke betaler. Så det er ikke unormalt med perioder med dårlig likviditet i denne bransjen, forteller Grasto. – Det kan være mange ulike årsaker til at en kunde har havnet litt på hæla, men i slike situasjoner er det avgjørende for oss at vi er trygge på at kunden blir tatt seriøst, presiserer han.

Etterhvert som porteføljen til Scania Finans økte, den er nå på rundt halvannen milliard kroner, innså selskapet at de var nødt til å sette ut purre- og inkassovirksomheten helt til Conecto. Conecto og Scania Finans har hatt en langvarig og god relasjon helt siden 1999. – Vi har en filosofi om at vi står last og brast med kundene våre i både gode og dårlige tider. Vi ønsker å vise forståelse, samtidig som vi ikke har råd til å ikke å være proaktive med inndrivingen, kommenterer Grasto. Fordelene med å sette ut denne delen av virksomheten er mange i følge Grasto. – Det har ført til en nødvendig profesjonalisering med klare retningslinjer, og ikke minst tydelighet overfor kundene. I tillegg får vi finansiell forutsigbarhet. Det er vinn-vinn for alle.

Ikke-betalte fakturaer sendes automatisk til Conecto som håndterer inndrivingen på en faglig og juridisk korrekt måte, samtidig som de viser medmenneskelighet. – Det er viktig for oss. Vi har et nært forhold til alle våre kunder og den nærheten blir også ivaretatt gjennom vår samarbeidspartner Conecto, sier Grasto.

KOMPETANSE TIL Å HÅNDTERE ALT - I ekstreme tilfeller, som gudskjelov tilhører sjeldenhetene i følge Grasto, kobles utrederenheten i Conecto inn i saker som krever etterforskning. Utredervirksomheten arbeider med mange typer saker på alle nivåer fra helt nye inkassosaker til konkurser, grove bedragerier og økonomisk kriminalitet. – Vår erfaring er at namsmenn og namsfogd har lang restanse og ventetid når rettslig pågang blir iverksatt. Utredervirksomheten vil derfor kunne løse saker raskere enn ordinær rettslig pågang, forteller Lars Helge Eide ansvarlig for utredervirksomheten i Conecto. – Flesteparten av våre kunder er ærlige og redelige, men i tilfeller hvor det trengs har Conecto kompetanse til å håndtere situasjoner fra A til Å på en ryddig og rask måte. Det fører til gode løsninger for alle involverte parter, avslutter Grasto.

27.09.17
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA