Foto: administrerende direktør Rune Brandstadmoen i Kredinor
Foto: administrerende direktør Rune Brandstadmoen i Kredinor
 

Ny teknologiplattform som gir presis innsikt om oppdragsgivers kunder

 
  • Kredinor har investert mer enn 150 millioner kroner i ny teknologi, databaser og beslutningsstøttesystemer som kan sikre riktig kunnskap om oppdragsgivers kunder med en presisjon markedet så langt ikke har sett maken til.
 

Strategisk riktige beslutninger

I et intervju med Credit News sier administrerende direktør Rune Brandstadmoen i Kredinor at de nå er godt i gang med neste generasjon teknologiplattform. Etter et halvt års drift viser resultatene samt tilbakemeldinger fra våre kunder og ansatte at våre strategiske beslutninger i 2008 om å utvikle en helt ny teknologiplattform for Kredinor, var en riktig avgjørelse.
Vi ser nå at våre investeringer i ny teknologi og ikke minst i egen organisasjon, samt tett dialog med våre kunder har gitt ønskede resultater. Vi har klart å redusere våre produksjonskostnader opp mot 50 %, samtidig som vi kan dokumentere en langt bedre kundetilfredsstillelse. Videre er løsningsgraden økt med 4 – 5 % på våre porteføljer. Kredinor er derfor fortsatt Norges beste på løsningsgrad og tilbakeført kapital, i tillegg til at vi produserer tjenestene billigere og bedre enn noen andre.
 

Internasjonal oppsikt

Rune Brandstadmoen sier at Kredinor har bygget et av Europas største datavarehus - et 100 % integrert CRM-hus - med muligheter til å samle all offentlig informasjon samt våre kunders kunde-informasjon. Datavarehuset er fremtidsrettet, fleksibelt og skalerbart slik at det kan ta imot ubegrensede mengder data, samt raskt tilpasses kundens ønsker og behov. Løsningen har allerede vekket internasjonal oppsikt, tilføyer Rune Brandstadmoen.

 

Proaktive beslutningsmodeller forebygger fremtidige tap

Når vi nå har et datavarehus med korrekt informasjon, vil våre nye beslutningsmodeller gi langt bedre kvalitet på saksbehandlingen. Våre beslutningsmodeller er proaktive, slik at de både forebygger og prediker forventningen framover med en unik presisjon.
Vi har mange eksempler på at der hvor tradisjonelle betalingsanmerkninger viser ”grønt lys”, viser våre beslutningsmodeller det stikk motsatte. Med våre nye risikoprodukter ønsker vi å se framover for å forebygge fremtidige tap og konkurser for våre kunder.
 

Kompetansedrevet virksomhet

Det å være en kompetansedrevet virksomhet krever en annen sammensetning og struktur i organisasjonen. Derfor har vår vekst og ansettelser de siste årene gått på IT, forretningsutviklere og statistisk-/analytisk kompetanse. Det er denne kompetansen som nå har blitt navet i vår saksbehandling og kundeservice, forteller Rune Brandstadmoen. Nå kan kundeservice, våre saksbehandlere og kunder raskere treffe riktige beslutninger, da vi nå har kun ett felles kundebilde å forholde oss til.
 

Kundeservice gir bedre kundeopplevelse

I Kredinor har vi like stort fokus på kundebehandlingen som på selve saken og det juridiske i innfordringsarbeidet.
Grunnet ny teknologi og nye beslutningsmodeller har kundeservice fått flere funksjoner og utvidete fullmakter for å gjøre jobben på en optimal måte. Våre kundetilfredsstillelsesundersøkelser viser at kundeservice i dag gir en langt bedre kundeopplevelse for våre kunder.
Våre data brukes i et 1:1-forhold. Med det mener vi at hver kunde/skyldner og sak behandles hver for seg og ikke ut fra generiske modeller. Vi tar hensyn til hver person/selskap og behandler dem som unike case. Dermed kan vi behandle små kunder/selskaper like presist og nøye som vi behandler de store og omvendt.
Rune Brandstadmoen presiserer at det er meget viktig å ta vare på kundens kunder og bearbeide disse på en god måte. For mange av våre kunder er det å beholde de eksisterende kundene viktigere enn å få inn nye. Dette er kanskje ikke så rart, når vi vet at det tar 2 – 3 år før en ny kunde genererer reelle inntekter til bedriften.
 

Kundeservice som eget forretningsområde

Rune Brandstadmoen sier at kundeservice i dag er et eget forretningsområde, og Kredinor kan tilby outsourcing av hele kundens kundeservice eller deler av den, f. eks. 20 – 30 %. Dette kan på sikt bli et meget spennende forretningsområde for Kredinor. Dette er et godt eksempel på hva vår nye teknologiplattform og organisasjon kan levere av nye tjenester. I tiden fremover vil Kredinor lansere flere unike produkter som omfavner hele verdikjeden til våre oppdragsgivere, sier Brandstadmoen.
 

Konklusjon

Kredinor kan i dag møte myndighetenes endrede rammevilkår uten å redusere kvalitet og servicegrad i våre leveranser. I tillegg gir vår nye forretningsmodell oss muligheten til å utvikle nye løsninger langs hele kundens verdikjede. I sum er dette en komplett løsning som setter ny standard for kundebehandling og forretningsutvikling uansett bransje. Det er vi i Kredinor stolte av å ha utviklet for våre oppdragsgivere, avslutte Rune Brandstadmoen.
 
 
 
 

CreditNews: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 

Credit News

Nyheter og faginformasjon

30.000 leser vårt ukentlige nyhetsbrev !