Credit News Inkasso

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Forsinkelsesrente og standardkompensasjon fra 1. juli 2021

Finansdepartementet har i forskrift fastsatt forsinkelsesrenten for andre halvår 2021.
Rentesatsen skal være 8 prosent p.a. Finansdepartementet har videre fastsatt standardkompensasjon for inndrivelseskostnader i norske kroner til 400 kroner. Kilde: regjeringen.no
Les mer
22.06.21
 

Modhi: Fordringer er ferskvare. Ta vare på betalingsviljen

Ikke alle kunder betaler til tiden og du som arbeider med kreditt har til syvende og sist ansvar for at bedriften din har en jevn kontantstrøm. Du vil for all del unngå å tapsføre fordringer.
Det ansvaret innebærer mye arbeid, og ofte hoper antall saker seg opp slik at du har for mye å gjøre. Gode rutiner vil hjelpe deg med å etterleve ansvaret og eliminere problemer som kan oppstå underveis.
Som kredittansvarlig er du nødt til å forholde deg til mange frister, rutiner og lover/regler. Da bør du ha gode verktøy og rutiner for oppfølging rett etter du inngår avtaler med kundene dine. Slurves det i faktureringsarbeidet trues virksomhetens likviditet.
Det igjen fører til negative ringvirkninger. Her er mine konkrete tips til hvordan du bør organisere arbeidet. Kilde: Pål Christian Linnerud, Avdelingsleder Bedrift, Modhi Norge /smarterebetaling.no
Les mer
22.06.21
 

«Luksusfellen»-profilene utvikler inkassoregister

Skal bli lettere å bli gjeldfri.
Lene Drange og Hallgeir Kvadsheim vil gjøre det lettere for privatpersoner å rydde opp i økonomien.
- Vi jobber med å lage et inkassoregister, så du kan finne dine inkassosaker samlet på én plass og få god oversikt, sier Hallgeir Kvadsheim, leder for Pengeverkstedet.no og programleder for TV3/Viaplay-programmet «Luksusfellen». Kilde: nettavisen.no
Les mer
21.06.21
 

Modhi: Slik integrerer du helautomatisk purre- og inkassotjeneste

Innfordring av utestående fordringer må tas mer på alvor. Dere skal jo ha inn pengene kundene skylder dere. Men enda viktigere er at prosessene gjøres skikkelig. Integrasjonsplattformen som nå er utviklet forenkler alle prosessene og leverer en helautomatisk purre- og inkassotjeneste fra Modhi Norge uavhengig av hvilket økonomisystem bedriften benytter.
Det sier seg selv at alt går digitalt i dag. Det skulle bare mangle, synes vi. Purrearbeid er sjelden det som prioriteres høyest, og det tar ofte mye tid, men dette er nå løst. Nå kan alt gå helautomatisk, med purring og inkasso-oppfølging, uten at du er nødt til å bruke tid på dette.
I tillegg styres alt direkte fra ditt økonomisystem, noe som gir bedre oversikt og kontroll. Samtidig sparer du mye tid og penger, ikke minst ettersom bedre integrasjoner gjør at pengene kommer raskere inn på konto.
MODERNE SYSTEMPLATTFORM: Integrasjonsplattformen er utviklet på en slik måte at du som ansvarlig regnskapmedarbeider velger Inkassomodulen fra Modhi Norge når du er logget inn i eget økonomisystem. Din åpen post liste vil da bli vist i et enkelt grensesnitt og du markerer de fakturaene som skal overføres til inkassoselskapet Modhi Norge.
Via egne API er henter Modhi Norge daglig fakturaer elektronisk som leses automatisk inn i inkassosystemet og det sendes en kvittering tilbake til økonomisystemet hvor Modhi Norge sitt saksnummer legges på fakturaen i reskontroen. Alt helautomatisk. Kilde: Petter Adde, Industry Lead / Strategic Sales i Modhi Norge, smarterebetaling.no
Les mer
31.05.21
 
Foto: Rolf Eek-Johansen, administrerende direktør i Modhi Finance AS

Modhis satsing på bank og finans gir uttelling med flere nye kontrakter i 1. kvartal

Finanskonsernet Modhi etablerte i 1. kvartal 2021 fem nye store kontrakter med nordiske og nasjonale bank- og finansaktører, med en samlet utlånsmasse på nesten 50 milliarder kroner.
- Vår satsning på optimalisering av kundereisen i kombinasjon med dedikert fokus på ECL-forbedringer, viser at vi blir det foretrukne valget når aktørene vurderer leverandørene opp mot hverandre, sier Rolf Eek-Johansen, administrerende direktør i Modhi Finance.
Det er ifølge Eek-Johansen en hårfin linje mellom det å få rask betaling og å opprettholde kundenes omdømme. At innfordringene skjer på en respektfull måte, er blitt mer og mer viktig, og noe Modhi selv tar på største alvor. Aktørene bak kontraktene har en kundemasse på mer enn 3 millioner kunder.
- Det viser tillit når Modhi har fått oppgaven å redusere forventede tap innenfor rammen av en tilfredsstillende kundereise for deres kunder, understreker Eek-Johansen. Kilde: mynewsdesk.com
Les mer
28.05.21
 
Foto: Magnus Solstad, analysesjef i Kredinor

Kredinor: Krisen som aldri kom

Det har ikke manglet på dommedagsprofetier som har spådd gjeldskrise og inkassoboom som følge av korona. Når Norge nå begynner å se enden på pandemien, konkluderer Kredinor med at det ble helt feil.
Det har ikke blitt noen inkassokrise, sier analysesjef i Kredinor Magnus Solstad. Under nær sagt alle økonomiske kriser de siste tiårene har tallene vist en stor økning i antall saker til inkasso. For eksempel under finanskrisen i 2008-2009 var oppgangen på opptil 20 prosent.
Vi er nå på vei ut av koronakrisen, og denne gang ble det ingen inkassoøkning. Fasiten er tvert imot at det har vært en betydelig nedgang i antall inkassosaker, og at folk har doblet sparingen sin, sier Solstad. Han reagerer på at flere aktører har forsøkt å skape et inntrykk av en gjeldskrise.
Selv om vi jevnlig har kunnet lese dommedagsprofetier og skremselspropaganda om en kommende krise, har ingenting av dette materialisert seg for de aller fleste nordmenn.
Solstad peker på at enkelte kommuner og bransjer har møtt veggen, men at dette er unntak fra hovedbildet. Kilde: kredinor.no
Les mer
19.05.21
 

B2Holding -Annual Report 2020

Bridging the gap: In today’s world, non-performing loans create a gap in the credit chain and represent a problem for individuals, companies, banks and society in general. As a leading pan-European debt specialist, B2Holding is a part of the solution. Kilde: b2holding-annualreport.no
Les mer
04.05.21
 

Statens Innkrevings-sentral: Betalings-utsettelse covid-19

Betalingsutsettelse ved økonomiske problemer som følge av covid-19 utbruddet.
Privatpersoner, næringsdrivende og selskaper som opplever økonomiske problemer som følge av koronasituasjonen kan søke om utsatt betaling av de fleste krav hos Statens innkrevingssentral. Kilde: sismo.no
Les mer
20.04.21
 

Modhi: Med riktig kundedata løser vi saken

Hvis vi kontakter feil person i en purresak vil vedkommende bli irritert og du får ikke pengene dine. Derfor skal du være nøye med å samle riktig kundedata i ditt register. Her er mine beste råd for å lykkes med det.
Det sier seg kanskje selv, men en av de største utfordringene når vi skal sette i gang et purreløp for å få inn et utestående beløp, er å ha korrekt og oppdatert kundedata. Om vi ikke får tak i skyldneren vil det være ekstremt vanskelig å løse saken, selv om vi er rimelig gode på detektivarbeid.
Men å lete i offentlige databaser og tilgjengelige oppslagsverk er både tidkrevende og ikke alltid helt sikre metoder. Det finnes flere feilkilder. Derfor påligger det våre kunder et stort ansvar i å samle inn data i kjøpsøyeblikket. Da får vi som oftest korrekt informasjon med en gang.
DETTE ER DATAENE DU SKAL SAMLE PÅ: Ta ikke for gitt at alle som kjøper av deg har til hensikt å gjøre opp for seg. Det finnes hundre årsaker til at noen ikke betaler, og ofte er det forklaringer som det er enkelt å forstå. Iblant oppstår det uforutsette hendelser som kan påvirke økonomien. Det har vi respekt for, naturligvis.
Det er også derfor du og din virksomhet skal være grundige når det kommer til å fylle ut kontaktkortet på kundene dine. Dette er opplysningene som bør ligge til grunn for at vi skal kunne følge opp en potensiell inkassosak: Kilde: Astrid Helene Markeng, Avdelingsleder, Modhi Norge / smarterebetaling.no
Les mer
20.04.21
 
Foto: Andreas Komnæs, leder for forretningsutvikling i Kredinor

Kredinor: Digitaliseringen gjør folk til bedre betalere

I takt med utviklingen innenfor digitale betalingsløsninger viser tallene våre at folk er mye bedre på å betale regningene i tide når de kan motta faktura og betale digitalt.
For svært mange handler ikke manglende betaling om viljen, men om glemsel eller sløvhet i en travel hverdag. Mange glemmer mye lettere en faktura på kjøkkenbenken eller i e-postboksen, og ender derfor med et unødvendig inkassokrav.
– Mange går rett i glemme-fellen med papirfaktura og faktura mottatt på e-post ved at man ikke har en enkel mulighet til å betale der og da, sier leder for forretningsutvikling Andreas Komnæs i Kredinor
– Løsningsgraden på inkassosaker med digital faktura og betalingsmulighet er opp mot 25 prosent bedre enn på saker der det sendes ut på papir. Tallet er viktig å merke seg for alle bedrifter. De gir et godt grunnlag for å se på egne utsendelser og hva de kan tjene på å digitalisere utsendelsene til effektive kanaler, sier Andreas Komnæs i Kredinor.
Mer enn 3,3 millioner nordmenn har sagt ja til å motta eFaktura og rundt 170 000 bedrifter har sagt ja til å motta EHF-faktura. Men fortsatt er det mange bedrifter som ikke legger opp til enkel digital betaling for kundene sine. Vi i Kredinor har derfor laget noen konkrete råd til folk. Kilde: kredinor.no
Les mer
13.04.21
 
 
Foto: Luis Brunet, ansvarlig for kundeservice hos Webhuset

Webhuset valgte Kredinor

Fordi Kredinor tilbyr fakturaløsninger som gjør at de slipper jobben og kostnaden med å utvikle egne løsninger
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Gjennom Kredinors løsninger får de pengene raskere inn - og slipper samtidig kostnader til oppfølging hvis kundene ikke betaler i tide. Webhuset leder an i den digitale utviklingen.
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Les mer på side 8 - Tilbyr flere faktura-alternativer enn før! - i seneste utgave av KredinorNytt.
 
 
Foto: adm.direktør Tove Giske, BAHS Kapital AS

BAHS Kapital – Først ute med mobilbetaling på inkassostadiet

- Administrerende direktør Tove Giske i inkassoselskapet BAHS Kapital er stolt over å kunne tilby en mobil betalingsløsning for privatpersoner som har mottatt inkassokrav fra BAHS Kapital. Dette er første steg på en spennende utvikling innenfor inkassobransjen og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Giske.
Inkassobransjen har vært preget av gamle tradisjonelle løsninger og trenger nå ett mye sterkere fokus på bruk av ny og tilrettelagt teknologi. Mye av den teknologiske utviklingen innenfor inkassobransjen er begrenset av svært gamle lover og regler som bransjen må forholde seg til, men inntil disse lover endres så må vi benytte de muligheter som finnes. Ett eksempel på en gammel lov er at inkassovarsel fortsatt i 2015 må sendes skriftlig på papir. Det er lite fornuft i dette i 2015, bortsett fra at inkassobransjen er en god bidragsyter i å holde papirproduksjonen i gang, sier Giske med et smil.
Løsningen vi har utviklet sammen med LinkMobility er en fullverdig betalingsløsning på mobilen integrert i våre systemer, hvor skyldner med få tastetrykk kan betale kravet fra mobilen. Når vi nå sender skyldner en SMS med anmodning om å betale ett skyldig krav til en kunde, så inneholder også SMSen en URL link som rutes direkte til vår betalingsløsning på mobil. Her kan skyldner velge å betale med bankkort og skyldner vil motta kvittering på SMS kort tid etter at betalingen er utført.
Løsningen erstatter på ingen måte de tradisjonelle lovpålagte kravene for inndrivelse av ubetalte krav, men vil være ett ekstra supplement og med stor sannsynlighet være med på å øke løsningsgraden på kravene til våre kunder, sier Giske.
Om noen få år så er jeg rimelig sikker på at det meste av kommunikasjon som i dag er i form av papirfakturaer vil være gjennom mobile plattformer, slik som BAHS Kapital nå har startet å ta i bruk. Vi skal være i forkant for denne utviklingen avslutter Giske.
Ønsker du nærmere informasjon om løsningen, ta kontakt med Tove Giske på mobil 930 63 099 eller send mail til tove.giske@bahs.no
Har du lest? - Tove Giske, i spissen for en ny, spennende aktør i inkasso-markedet
 
 
Foto: Fra venstre Trond Myhre (Conecto), Kari Laudani, Trude Christiansen, Jørgen Knap og Lill Iren Solberg (SiO).

Conecto: Oppdragende purreløp gir resultater

- Etter å ha satt ut og strømlinjeformet purreog inkassorutinene sine, opplevde Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus en enorm nedgang i antall førstegangspurringer.
– Vi pleide å ha 16-1700 førstegangspurringer hver eneste måned. Nå sender vi over i underkant av 500 saker til Conecto månedlig, forteller Trude Christiansen, Regnskapskonsulent ved SiO. SiO har vært kunde hos Conecto siden 2006, men har i de siste årene utvidet samarbeidet etter forhandlinger og i konkurranse med andre inkassobyråer. Det er hovedsakelig inndriving av krav relatert til 8000 studentboliger Conecto jobber med på oppdrag fra SiO. – Vi har hatt en grundig og profesjonell gjennomgang av purrerutiner med Conecto og har sammen lagd en ny purreløype tilpasset både organisasjonen vår og studentene, kommenterer Regnskapssjef Jørgen Knap.
Bratt læringskurve. - Nå kommer Conecto inn på banen mye tidligere i prosessen – fra første varsel om inkasso. Før det får studentene en sms og en e-post fra SiO som varsler om forfalt husleie. – Overgangen fra å håndtere dette internt til å la Conecto håndtere hele livsløpet til fordringen har gått smertefritt både for oss og studentene. Det har nok vært en bratt læringskurve for studentene, men det har vært overraskende positivt mottatt, forteller Kari Laudani, Utleiekonsulent hos SiO. Det er også en stor fordel at studentene nå forholder seg til én kontaktperson hos Conecto istedenfor en stor organisasjon som SiO. – Vi opplevde at studentene ringte rundt til flere avdelinger for å finne en person som var villig til å gi utsettelse eller tillatelse til gjeninnflytting etter utkastelse, kommenterer Laudani.
Antall utkastelser har også gått drastisk ned etter at Conecto overtok. – Det er gått ned med 70 prosent. Vi er ikke lenger den største kunden til namsfogden, smiler Christiansen. Elektronisk samarbeid Dette betyr at mye papirarbeid er spart, noe som frigjør viktig arbeidskapasitet i organisasjonen. En annen arbeidsbesparende faktor i samarbeidet er integrasjonen mellom datasystemene hos Conecto og SiO. Dette krevde hyppige samarbeidsmøter i starten, men gjør at det daglige samarbeidet går knirkefritt.
– Det var viktig for alle parter i starten at behov og rutiner ble grundig gjennomgått og diskutert før prosedyrer ble satt i drift. På den måten avdekket vi de behov som var viktig for SiO – og for studentene, sier Trond Myhre som har vært ansvarlig KAM for SiO siden 2009. – Studentene har tilgang til informasjon om inkassosaken sin via «Min side» på SiO sine hjemmesider. Her finner de beløp og status på saken sin, forteller regnskapskonsulent Lill Iren Solberg som har daglig kontakt med Conecto via kundeweb-løsningen, telefon eller e-post. – Vi har klart å kutte ned tidslinjen til pengekravet ganske kraftig. Før Conecto kom inn på hele prosessen kunne det ta 170 dager før Conecto tok over, legger hun til.
Dette innebærer at SiO har færre uønskede leietagere med den nye og tiltrengte innstrammingen av kredittpolicy og rutiner. – En stor studentmasse krever en viss firkantethet. Hvis noen «slipper unna» med betaling for sent går jungeltelegrafen fort. Det å forholde seg til en tredjepart som Conecto gjør nok at studentene tar saken mer alvorlig, avslutter Knap.
 
 
Foto: Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge.

Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling

SERGEL link lanserer en ny digital betalingsløsning for mail og sms, som gjør det enda enklere for skyldnere å betale sine inkassokrav. 3 tastetrykk er alt som skal til for å gjøre opp for seg.
Et robust og gjennomtestet betalingssystem. - Vi har jobbet med løsningen i lang tid, og har hatt stort fokus på å lage et system vi vet er gjennomtestet og robust, sier Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge. Det som er unikt med dette systemet, er at det har en stor fleksibilitet, noe vi vet er viktig for å kunne tilfredsstille våre kunders behov. Ingen kunder er like, og derfor har det vært viktig for oss at løsningen tar hensyn til dette. I tillegg er Sergel link et online-system, det betyr at betalingen synliggjøres straks den er betalt.
Nordmenn blir stadig latere. - At det i dagens samfunn blir stadig større krav til enkle prosesser, er et faktum. Vi er vant til at det meste kan ordnes fra sofaen, med noen få tastetrykk på mobilen. Er ting enkelt, er det større sannsynlighet for at det blir gjort, dette gjelder også ubetalte regninger. – Vi må følge med i tiden, det er helt klart, sier markedssjefen. - Kundene har forventninger til oss og våre løsninger, det betyr at vi hele tiden må fornye oss. Bøien røper at i tillegg til Sergel link, har de flere andre spennende løsninger på gang.
Optimalt for begge parter. - Sergel link er betalingssystem som øker sannsynligheten for at begge parter blir fornøyde, sier Bøien. - Skylderne får en vennlig betalingspåminnelse, og kan raskt og enkelt få saken ut av verden. Bedriften på sin side, får pengene sine raskere, og løsningsgraden øker.
I Sergel har det alltid vært et mål å tilby uslåelig kundeservice. - Vår kundeservice, fleksibilitet og tilgjengelighet er selvfølgelig som før. Vi ønsker til enhver å tilby kundene våre det aller beste, innen både rådgivning og tekniske løsninger. Sergel link er et nytt ledd i vår kundeservice. Vi er stolte av å kunne tilby en løsning hvor folk raskt og enkelt kan gjøre opp for seg, og samtidig sitte igjen med en følelse av god kundeservice.
Vil du vite mer? Ta kontakt med KEN H. BØIEN, MARKEDSSJEF, SERGEL NORGE AS. Mob: + 47 907 50 400 Dir: +47 33 45 60 08 E-mail: kenb@sergel.no
Les mer - Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling
 
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News