 |
Foto: Heidi Hagen Stensrud, markedssjef for Energi i Kredinor |
Kredinor: Populært med enklere betaling for strømkunder |
|
Mange strømkunder har fått høye regninger i det siste, men betalingen har i det minste blitt enklere. En ny heldigital betalingsløsning for strømkunder er nylig tatt i bruk, og kundene vet å sette pris på flere ting ved den. |
Det tok mindre enn to måneder fra Kredinor og Glitre Energi satte seg ned og skisserte betalingsløsningen Let`s pay til den var ferdig utviklet. Den heldigitale betalingsløsningen skal gjøre det enkelt å betale for strømkundene via en SMS-link til betaling. Hele 22 % har så langt betalt ved å klikke på betalingslenken som sendes like etter forfall til de som ikke har betalt. |
Den raskeste betaleren godkjente mindre enn et minutt fra vi sendte lenken, sier Heidi Hagen Stensrud i Kredinor. Løsningen er populær. I tillegg til Glitre Energi Strøm AS som startet opp tidlig i januar er nå 12 energiselskap i gang med løsningen. Nå ser Kredinor også mot andre bransjer for å tilpasse løsningen. |
|
|
Les mer |
01.03.21 |
|
 |
Foto: Terje Kvitrud er Administrerende Direktør i Modhi Norge |
Betalings-påminnelse via SMS er mest effektivt |
|
Modhi: Penger kan ikke kjøpe lykke, heter det seg. Likevel føles det godt å gjøre opp for seg. Det er også hva de fleste av oss vil. Når regninger ikke betales i tide, noe som skjer i 10-15 prosent av tilfellene, er tidlig, tydelig og vennlig kommunikasjon nøkkelen til en rask løsning. |
Purretjenester: Når Modhi etablerer purretjenester, skreddersyr vi systemer som er tilpasset vår oppdragsgivers ønsker, med aktiviteter som for eksempel: utgående telefoner, utsendelse av SMS og e-post. Formålet er å minne betalere om et uoppgjort pengekrav og sikre betaling før saken går videre til inkasso.
|
En vennlig påminnelse på SMS: Det er fort gjort å glemme – det skjer den beste. Men vi vet at alle egentlig ønsker å gjøre opp for seg, så når en faktura forfaller, sender vi ofte en betalingspåminnelse på SMS på vegne av oppdragsgiver.
|
Hvis vi har e-postadressen vi kan benytte, sender vi også påminnelsen dit. Men SMS er mer effektivt, fordi alle leser dem med en gang. Når vi tar utgangspunkt i at det hele er en forglemmelse, opplever kunden det som en vennlig påminnelse. Det er ofte nok til at de betaler regningen der og da. Kilde: Terje Kvitrud, Administrerende Direktør Modhi Norge / blogg.conecto.no |
|
Les mer |
08.02.21 |
|
 |
Foto: Ingjerd Grenne Thurmer, markedssjef i Kredinor |
Kredinor: Inkasso-økning bare blant unge |
|
– Under hele koronapandemien har vi sett en nedgang i antall inkassosaker i alle aldersgrupper, bortsett fra de unge. Tallet på inkassosaker blant unge mellom 18 og 25 år har økt i flere år, også i 2020, sier markedssjef i Kredinor, Ingjerd Thurmer. |
Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning, med om lag 22,5 prosent markedsandel innenfor inkasso. |
– En av årsakene til inkasso-økningen er at unge ikke betaler telefonregningen sin. Det er et faresignal. Vi vet hvor viktig telefonen er for mange unge, den går foran alt. Når telefonregningen ikke blir betalt skyldes det ikke sløvhet, men at de unge rett og slett ikke har penger til å betale, sier Thurmer. |
De øvrige områdene med økning i antall inkassosaker blant unge er innenfor strømkrav og bompasseringer. |
– Vi har sett en trend mot at unge de siste årene har blitt dårligere betalere, men for 2020 er dette bare en del av forklaringen. Unge er kanskje den gruppen som har vært rammet aller hardest økonomisk som følge av koronapandemien. Mange har mistet ekstrajobben sin, og har fått betydelig dårligere økonomi, sier Thurmer. Kilde: kredinor.no |
Les mer |
18.01.21 |
|
 |
Foto: Barbro Hagen, direktør for IT og forretningsutvikling i Kredinor |
Kredinor går inn i betalings-markedet for faktura med Let`s pay |
|
Kredinor lanserer nå betalingsløsningen Let`s pay som er en superenkel og kundevennlig løsning for betaling av faktura via SMS. Ved å tilby betalingsoppfølging og betalingsløsninger allerede fra faktura sendes går Kredinor inn i en større del av betalingsmarkedet. Fra før har Kredinor den egenutviklede betalingsløsningen Betal nå innenfor inkasso. |
– Vi har heldigitalisert betaling av faktura gjennom Let`s pay, sier Barbro Hagen, direktør for IT og forretningsutvikling i Kredinor. –Løsningen bunner i kundebehov basert på det vi leverer innenfor betalingsoppfølging. Våre oppdragsgivere etterspurte en superenkel, trygg og rask betalingsløsning for faktura. Nå får de en løsning som gjør det lekende lett, understreker Barbro Hagen. |
|
|
|
Les mer |
17.12.20 |
|
 |
Foto: adm.direktør Tove Giske, BAHS Kapital AS |
BAHS Kapital – Først ute med mobilbetaling på inkassostadiet |
- Administrerende direktør Tove Giske i inkassoselskapet BAHS Kapital er stolt over å kunne tilby en mobil betalingsløsning for privatpersoner som har mottatt inkassokrav fra BAHS Kapital. Dette er første steg på en spennende utvikling innenfor inkassobransjen og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Giske. |
Inkassobransjen har vært preget av gamle tradisjonelle løsninger og trenger nå ett mye sterkere fokus på bruk av ny og tilrettelagt teknologi. Mye av den teknologiske utviklingen innenfor inkassobransjen er begrenset av svært gamle lover og regler som bransjen må forholde seg til, men inntil disse lover endres så må vi benytte de muligheter som finnes. Ett eksempel på en gammel lov er at inkassovarsel fortsatt i 2015 må sendes skriftlig på papir. Det er lite fornuft i dette i 2015, bortsett fra at inkassobransjen er en god bidragsyter i å holde papirproduksjonen i gang, sier Giske med et smil. |
Løsningen vi har utviklet sammen med LinkMobility er en fullverdig betalingsløsning på mobilen integrert i våre systemer, hvor skyldner med få tastetrykk kan betale kravet fra mobilen. Når vi nå sender skyldner en SMS med anmodning om å betale ett skyldig krav til en kunde, så inneholder også SMSen en URL link som rutes direkte til vår betalingsløsning på mobil. Her kan skyldner velge å betale med bankkort og skyldner vil motta kvittering på SMS kort tid etter at betalingen er utført. |
Løsningen erstatter på ingen måte de tradisjonelle lovpålagte kravene for inndrivelse av ubetalte krav, men vil være ett ekstra supplement og med stor sannsynlighet være med på å øke løsningsgraden på kravene til våre kunder, sier Giske. |
Om noen få år så er jeg rimelig sikker på at det meste av kommunikasjon som i dag er i form av papirfakturaer vil være gjennom mobile plattformer, slik som BAHS Kapital nå har startet å ta i bruk. Vi skal være i forkant for denne utviklingen avslutter Giske. |
Ønsker du nærmere informasjon om løsningen, ta kontakt med Tove Giske på mobil 930 63 099 eller send mail til tove.giske@bahs.no |
Har du lest? - Tove Giske, i spissen for en ny, spennende aktør i inkasso-markedet |
|
 |
Foto: Fra venstre Trond Myhre (Conecto), Kari Laudani, Trude Christiansen, Jørgen Knap og Lill Iren Solberg (SiO). |
Conecto: Oppdragende purreløp gir resultater |
- Etter å ha satt ut og
strømlinjeformet purreog
inkassorutinene sine,
opplevde
Studentsamskipnaden
i Oslo og Akershus
en enorm nedgang i antall
førstegangspurringer. |
– Vi pleide å ha 16-1700 førstegangspurringer
hver eneste måned. Nå
sender vi over i underkant av 500 saker
til Conecto månedlig, forteller Trude
Christiansen, Regnskapskonsulent ved
SiO.
SiO har vært kunde hos Conecto siden
2006, men har i de siste årene utvidet
samarbeidet etter forhandlinger og i
konkurranse med andre inkassobyråer.
Det er hovedsakelig inndriving av krav
relatert til 8000 studentboliger Conecto
jobber med på oppdrag fra SiO.
– Vi har hatt en grundig og profesjonell
gjennomgang av purrerutiner med
Conecto og har sammen lagd en ny
purreløype tilpasset både organisasjonen
vår og studentene, kommenterer
Regnskapssjef Jørgen Knap. |
Bratt læringskurve. - Nå kommer Conecto inn på banen mye
tidligere i prosessen – fra første varsel
om inkasso. Før det får studentene en
sms og en e-post fra SiO som varsler
om forfalt husleie.
– Overgangen fra å håndtere dette
internt til å la Conecto håndtere hele
livsløpet til fordringen har gått smertefritt
både for oss og studentene. Det
har nok vært en bratt læringskurve for
studentene, men det har vært overraskende
positivt mottatt, forteller Kari
Laudani, Utleiekonsulent hos SiO.
Det er også en stor fordel at studentene
nå forholder seg til én kontaktperson
hos Conecto istedenfor en stor
organisasjon som SiO.
– Vi opplevde at studentene ringte
rundt til flere avdelinger for å finne en
person som var villig til å gi utsettelse
eller tillatelse til gjeninnflytting etter
utkastelse, kommenterer Laudani. |
Antall utkastelser har også gått
drastisk
ned etter at Conecto overtok.
– Det er gått ned med 70 prosent. Vi
er ikke lenger den største kunden til
namsfogden, smiler Christiansen.
Elektronisk samarbeid
Dette betyr at mye papirarbeid er
spart, noe som frigjør viktig arbeidskapasitet
i organisasjonen.
En annen arbeidsbesparende faktor
i samarbeidet er integrasjonen
mellom
datasystemene hos Conecto
og SiO. Dette krevde hyppige samarbeidsmøter
i starten, men gjør at det
daglige samarbeidet
går knirkefritt. |
– Det var viktig for alle parter i starten
at behov og rutiner ble grundig gjennomgått
og diskutert før prosedyrer ble
satt i drift. På den måten avdekket vi
de behov som var viktig for SiO – og for
studentene, sier Trond Myhre som har
vært ansvarlig KAM for SiO siden 2009.
– Studentene har tilgang til informasjon
om inkassosaken sin via «Min
side» på SiO sine hjemmesider. Her
finner de beløp og status på saken
sin, forteller regnskapskonsulent Lill
Iren Solberg som har daglig kontakt
med Conecto via kundeweb-løsningen,
telefon eller e-post.
– Vi har klart å kutte ned tidslinjen
til pengekravet ganske kraftig. Før
Conecto kom inn på hele prosessen
kunne det ta 170 dager før Conecto tok
over, legger hun til. |
Dette innebærer at SiO har færre
uønskede leietagere med den nye og
tiltrengte innstrammingen av kredittpolicy
og rutiner.
– En stor studentmasse krever en viss
firkantethet.
Hvis noen «slipper unna»
med betaling for sent går jungeltelegrafen
fort. Det å forholde seg til
en tredjepart som Conecto gjør nok
at studentene
tar saken mer alvorlig,
avslutter Knap. |
|
|
 |
Foto: Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge. |
Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling |
SERGEL link lanserer en ny digital betalingsløsning for mail og sms, som gjør det enda enklere for skyldnere å betale sine inkassokrav. 3 tastetrykk er alt som skal til for å gjøre opp for seg. |
Et robust og gjennomtestet betalingssystem. - Vi har jobbet med løsningen i lang tid, og har hatt stort fokus på å lage et system vi vet er gjennomtestet og robust, sier Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge. Det som er unikt med dette systemet, er at det har en stor fleksibilitet, noe vi vet er viktig for å kunne tilfredsstille våre kunders behov. Ingen kunder er like, og derfor har det vært viktig for oss at løsningen tar hensyn til dette. I tillegg er Sergel link et online-system, det betyr at betalingen synliggjøres straks den er betalt.
|
Nordmenn blir stadig latere. - At det i dagens samfunn blir stadig større krav til enkle prosesser, er et faktum. Vi er vant til at det meste kan ordnes fra sofaen, med noen få tastetrykk på mobilen. Er ting enkelt, er det større sannsynlighet for at det blir gjort, dette gjelder også ubetalte regninger. – Vi må følge med i tiden, det er helt klart, sier markedssjefen. - Kundene har forventninger til oss og våre løsninger, det betyr at vi hele tiden må fornye oss. Bøien røper at i tillegg til Sergel link, har de flere andre spennende løsninger på gang.
|
Optimalt for begge parter. - Sergel link er betalingssystem som øker sannsynligheten for at begge parter blir fornøyde, sier Bøien. - Skylderne får en vennlig betalingspåminnelse, og kan raskt og enkelt få saken ut av verden. Bedriften på sin side, får pengene sine raskere, og løsningsgraden øker.
|
I Sergel har det alltid vært et mål å tilby uslåelig kundeservice. - Vår kundeservice, fleksibilitet og tilgjengelighet er selvfølgelig som før. Vi ønsker til enhver å tilby kundene våre det aller beste, innen både rådgivning og tekniske løsninger. Sergel link er et nytt ledd i vår kundeservice. Vi er stolte av å kunne tilby en løsning hvor folk raskt og enkelt kan gjøre opp for seg, og samtidig sitte igjen med en følelse av god kundeservice. |
Vil du vite mer? Ta kontakt med KEN H. BØIEN, MARKEDSSJEF, SERGEL NORGE AS. Mob: + 47 907 50 400
Dir: +47 33 45 60 08 E-mail: kenb@sergel.no
|
Les mer - Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling |
|