Credit News Inkasso

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Foto: Aleksander H. Nordahl, leder Virke Inkasso.

Ny inkassolov – hva kan vi vente oss?

Aleksander H. Nordahl, leder Virke Inkasso, på Sergels Frokostseminar, 12.09.19.
FREMTIDENS INKASSO – på tide med endring, selv om inkassobransjen allerede er gjennomregulert, profesjonell - og tar sitt samfunnsansvar seriøst. Dagens inkassolov er fra 1989 - På tide med en endring. HOVEDFUNN: • Bransjen har et svakt omdømme. • Bransjens utfordring er felles for alle aktører. • Virke Inkasso har få eller ingen støttespillere.
Men alt er ikke svart : • Bransjen er profesjonell. • Samfunnsansvaret tas seriøst. Ser løsninger og vil spille andre gode. Skyldner i fokus eller «forbruker/debitor». Når det gjelder SALÆRMODELLEN har målet til Virke Inkasso vært å snu opp ned på debatten. Starte med hvilke krav norsk inkassobransje skal ha, og deretter regne ut hva salæret bør bli. Nordahl kom med en klar oppfordring til møtedeltakerne: – Gå igjennom lovforslaget når det foreligger i slutten av januar 2020, og kom med innspill.
NÅR KOMMER LOVEN?: Arbeidsgruppen skal være ferdig med sitt arbeid 01.12.19. Lovforslaget skal fremlegges 30.01.20. Forslaget går sannsynligvis ut på høring i tre måneder våren 2020. Ny lov på plass 01.01.21 ? Tipsene heller mot enten 01.06.21 eller 01.01.22.
På grunn av tidspresset kan det kanskje ende med en revisjon av eksisterende lov i første omgang + forslag om helt ny lov i etterkant. Målet til Virke Inkasso er at loven skal være rustet for årene som kommer med fokus på digitalisering og forbrukerperspektivet.
Les også - Med Sergel inn i fremtiden
07.10.19
 
Foto:(f.v.) Adm. dir. Sven Ingebretsen i Sergel Norge og Isak Åsbrink,CEO i Legres (Sergel Group)

Med Sergel inn i fremtiden

Sergel inviterte til tre interessante morgentimer på Bjørvika Konferansesenter i Oslo, den 12.09.19. Adm. direktør Sven Ingebretsen ønsket velkommen og gikk gjennom selskapets gode utvikling og resultater det siste året. Han presenterte også to av selskapets fokusområder; Produkt/Forretningsutvikling og Kultur/Ledelse.
Han gav så ordet til Isak Åsbrink,CEO i Legres (Sergel Group). Isak tok oss igjennom Sergels historie og «Med Sergel inn i fremtiden». Blant annet er drivkreftene i næringslivet - og Sergel, i forandring. Undersøkelser viser at prioriteringene fremover sannsynligvis blir slik: 1. Skape verdi for kundene. 2. Ansattes utvikling. 3. Fokus på leverandører (verdikjeden). 4. Bygge/bidra i det samfunnet vi lever i. 5. Skape langsiktig verdi for aksjeeierne. Isak poengterte også den solide plattformen Sergel har- og det store potensialet som finnes for videre utvikling/vekst. Spesielt innen de to områdene Accounts Receivable og Debt Collections.
Tom Kjuusmoen,Customer Care Manager Sergel, tok så for seg "We Care" i praksis: Ca. 70 av 100 er ansatt i Customer care. Det handler mye om viktigheten av å hjelpe- og ta ordentlig vare på kundenes kunder. Være verdig den tilliten. OKS (opplevd kundeservice),mm, måles regelmessig og viser gode resultater. Dette er Sergel opptatt av.
Frokostseminaret ble rundet av med foredraget « It's all in the huggu - øk lønnsomheten med spontanitet og magefølelse» v/Anders Martinius Tangen, komiker, journalist og utdannet gestalt-psykoterapeut. Nå er han en av Norges mest brukte foredragsholdere. Anders gav oss motiverende moro med mening, og delte noen erfaringer fra tida som dårlig betaler.
For de to eksterne fag-foredragene, henholdsvis: "Nordavind fra alle kanter, men Norge er nok en gang annerledeslandet", v/ Jeanette Strøm Fjære, DNB Markets og "Ny inkassolov - hva kan vi vente oss", v/ Aleksander H. Nordahl, leder Virke Inkasso, se egne saker. Følg med i Credit News fremover!
18.09.19
 

Kredittsjef Runar Bystrøm i Hertz vinner av Norsk Kredittforums Kredittpris 2019

Vi gratulerer kredittsjef Runar Bystrøm i Hertz som verdig vinner av Kredittprisen 2019.
Prisen gis av Bisnode Norge til en som over år har utmerket seg innenfor kredittfaget. Av Norsk Kredittforum fikk Runar et trykk av Rino Larsen.
Vi håper du nyter denne velfortjente utmerkelsen, og ser frem til det kredittfaglige foredraget du skal holde på frokostmøtet i Norsk Kredittforum 5. Desember 2019. Kilde: Linkedin/Norsk Kreditforum
Credit News stiller seg i gratulantenes rekker !
Les mer
09.09.19
 

Axactor kjøper

- i Tyskland
Axactor har kjøpt en usikret misligholdsportefølje i Tyskland med utestående krav på rundt 145 millioner euro. Totalt består porteføljen av mer enn 65.000 krav. Kilde: finansavisen.no
Les mer
03.09.19
 

Fremtidens inkassolov eller kun en justering av dagens regelverk?

- det er mange gode tiltak som diskuteres for at inkassobransjen skal få en ny fremtidsrettet inkassolov
De aller fleste, inkludert Fair, er positive til økte kompetansekrav, organisering av ansvar, gjennomgang av bransjenormen «god inkassoskikk» og nye bestemmelser som regulerer behandlingen av klientmidler.
Dette er gode tiltak for å få en mer moderne inkassolov, men har en marginal kost for inkassoselskapene sett i forhold til en fremtidsrettet salærmodell. Kilde: fair.no
Les mee
27.08.19
 

Toppsjefen gikk på dagen

- nå varsler selskapet store tap
Aksjekursen stupte da toppsjefen i B2Holding gikk på dagen forrige uke. Nå ser selskapet store tap i andre kvartal etter å ha undersøkt sine gjeldsporteføljer i Øst-Europa. Kilde: dn.no
Les mer
23.08.19
 
Foto: F.v. Bjørn Erik Althe, Bjørn Grønnesby og Tom Skogø

Kreditor-foreningen kjøper konkurrent og vokser i Trøndelag

Inkassoselskapet Kreditorforeningen Midt-Norge SA, Steinkjer med avdeling i Trondheim, kjøper alle aksjene i Liqvida AS
Vi investerer for fremtiden og for å ta større markedsandeler i det trønderske markedet gjennom et strategisk oppkjøp. Vi er veldig fornøyd med å ha kommet fram til en avtale om å overta hele selskapet. Liqvida, med sine kompetente ansatte, vil bli en fin tilvekst til oss. Vi er overbevist om at dette blir bra for oss – samt for ansatte og kunder i Liqvida.» sier Bjørn Grønnesby, adm. direktør i Kreditorforeningen og fortsetter «Kreditorforeningen skal være den beste partneren for oppdragsgivere i vår region - derfor er det viktig å være sterkt representert i Trondheim.
19.08.19
 
Foto: Advokat Bjørn Ove Myhrsveen i Conecto

Kreditors beslagsrett

- Advokat Bjørn Ove Myhrsveen på Connecting Bank/Finans 2019
Temaet kreditors beslagsrett ble gjennomgått på Conecto sin fagsamling for bank og finans 2019. Med kreditors beslagsrett siktes det til i hvilken grad skyldnerens eiendeler kan tjene til dekning av fordringshaverne, enten i form av utlegg til sikkerhet for en enkeltforfølgende kreditor eller i form av konkursbeslag. For en enkeltforfølgende kreditor er temaet særlig relevant i tilfeller hvor kreditor ikke har panterett/sikkerhet for kravet, eller dersom situasjonen er slik at tidligere etablert sikkerhet ikke er tilstrekkelig til å gi full dekning for kreditors krav. Conecto vil i slike tilfeller forsøke å få på plass sikkerhet/tilleggssikkerhet.
Hovedregelen er at det kan søkes dekning i ethvert formuesgode som tilhører skyldneren på utleggs- eller konkurstidspunktet. Det kan også i en viss utstrekning søkes dekning i penger som skyldneren vil få utbetalt i fremtiden, forutsatt at kravet har oppstått på beslagstiden. Det gjelder enkelte unntak fra beslagsretten for eiendeler som har mer personlig karakter for skyldneren, så som vanlige klær og innbo, ting med affeksjonsverdi osv.
I enkelte situasjoner kan det søkes dekning i eiendeler som skyldneren ikke lenger er eier av. Dette gjelder i tilfeller hvor den som har fått overført eiendomsretten til seg fra skyldner, ikke har skaffet seg rettsvern. Når kreditor tar beslag i eiendeler tilhørende andre grunnet manglende rettsvern, skjer såkalt kreditorekstinksjon.
Man ser relativt ofte at skyldnere forsøker å unndra verdier fra å tjene til dekning av kreditorene ved proforma arrangementer. Eksempel på dette kan være at eiendeler registreres på andre personer i forsøk på å tilsløre hvem som er eier. I slike tilfeller kan det tas beslag dersom skyldneren er den reelle eier av eiendelen. Conecto har god erfaring i å stille kritiske spørsmål i tilfeller hvor det er holdepunkter for proforma samt be om nærmere dokumentasjon for hvem som reelt sett er eier. Conecto kan vise til flere eksempler hvor det er sett igjennom slike proforma arrangementer, og hvor det er etablert sikkerhet i eiendeler til tross for at det er forsøkt skapt inntrykk av at disse eies av andre personer. I enkelte tilfeller eies eiendeler i sameie mellom to eller flere personer. Dette gjør seg gjeldende i ekteskap- og samboerforhold, men sameie forekommer ofte også mellom andre personer. Det er i slike tilfeller anledning til å etablere sikkerhet i skyldnerens ideell andel i formuesgodet, som senere kan åpne for tvangsoppløsning av sameiet og oppgjør av kreditors krav.
I forbindelse med kreditorpågang blir kreditor ofte møtt med at eiendeler er gitt bort i form av gaver. I slike tilfeller må det vurderes konkret om det reelt sett foreligger et gavetilfelle. I ekteskapsforhold kreves det at gaver inngås i ektepakts form for at en gave skal være gyldig. Gjelder gaven fast eiendom, må overdragelsen i tillegg tinglyses i grunnboken. I ekteskapsforhold kan kreditor i enkelte tilfelle holde seg til gavemottaker for sitt krav mot giver. Reglene om omstøtelse har som formål å beskytte mot kreditorskadelige disposisjoner foretatt forut for konkurs. Dersom vilkårene for omstøtelse er oppfylt, vil disposisjonen/pengene bli tilbakeført til kreditorene. Dersom ytterligere informasjon skulle være av interesse, kontakt gjerne Bjørn Ove Myhrsveen, Advokat – leder av juridisk avdeling i Conecto. Tlf: 62519013, e-post: bjorn.ove.myhrsveen@conecto.no
13.08.19
 

Digitalisering i inkassobransjen – muligheter og utfordringer

Utveksling av varer og tjenester byr på de samme utfordringer i dag som for 5000 år siden. Inkassobransjen har gjennom tidene vært en brutal industri, men forutsetningene har heldigvis endret seg
I dag sitter konsumenten i førersetet, og våre løsninger må være tilpasset kundens behov, innledet Sindre Ræder fra Lindorff sitt og Hanne Riksheims foredrag på Nordisk insolvenskonferanse i Halden.
Ræder og Riksheim holdt et meget interessant foredrag om utfordringer og muligheter nye digitale løsninger kan by på, både i inkassobransjen, men også for integrerte samarbeidspartnere og bransjer med same type utfordringer. Ræder påpekte at den viktigste faktoren er kundens preferanser.
- Kunden står i sentrum, vi må vite hva kunden har behov for og ønsker at vi skal gjøre. Hva er viktig for våre kunders kunder, de som skylder penger? Ingen liker inkasso. Det må skje på en så riktig og ryddig måte som mulig. Enkelt og raskt – og personifisert. Og det må være etisk forsvarlig, folk er opptatt av etikk i dag. Bommer man på etikken, går man på trynet, konstaterte han. Kilde: parat.com
Les mer
02.08.19
 
Foto: Audun Rønningen Danielsen, kommersiell direktør i Kredinor

Kredinor: Stadig flere betaler inkassogjelden med mobilen

Juni er den beste betalingsmåneden i året, med en «all time high» i bruken av mobil og den enkle betalingsløsningen Betal nå fra Kredinor, hvor sluttkunden kan gå til direkte betaling med Vipps eller kort
Vi opplever at enkel tilgang til betaling slår positivt ut når folk har penger på konto, sier Audun Rønningen Danielsen, kommersiell direktør i Kredinor.
Kredinor har mottatt 25.479 betalinger som samlet utgjør et beløp på i overkant av 60 millioner kroner gjennom Betal nå i juni. Det er en økning med 62%, nærmere bestemt 9743 betalinger sammenlignet med juni i 2018. Økningen i innbetalte kroner er på 60%, nærmere bestemt 20 millioner sammenlignet med juni 2018. Hele 92% av betalingene kom via mobil.
Økningen i juni skyldes økt bruk av SMS i oppfølgingen av sluttkunden. SMS med direkte link til Betal nå er den aller enkleste måten å betale inkassogjeld. I tillegg til enkelhet får sluttkunden umiddelbar bekreftelse på at betaling er mottatt. Betales hele beløpet avsluttes inkassosaken. Betales avdrag oppdateres inkassosaken med status etter innbetalingen. Det gjør at sluttkunden har kontroll, understreker Audun Rønningen Danielsen.
PS: Les også denne saken, fra Kredinor: Feriepenger går til inkassogjeld: Når feriepengene strømmer inn på konto i disse dager vil mange prioritere å betale inkassogjelden sin. Kredinor mottok mer enn 560 millioner kroner i juni 2018. Det er en økning på 18 prosent sammenlignet med snittet per måned ellers i året. Innbetalingene kom fra 85 000 personer til nedbetaling og avslutning av 123 000 inkassosaker hos Kredinor, som har en markedsandel på 21 % målt i antall saker.
–Vi har sett det over flere år nå – det er flere og flere som velger å bruke feriepengene til å betale inkassogjelden sin. Innbetalingene så langt i juni kommer med like stor fart som i fjor, og sluttsummen ender nok langt over fjoråret, sier Ingjerd Thurmer, markedssjef i Kredinor. Les mer her: https://www.kredinor.no/feriepenger-gar-til-inkassogjeld/
Les mer
19.07.19
 
 
Foto: Luis Brunet, ansvarlig for kundeservice hos Webhuset

Webhuset valgte Kredinor

Fordi Kredinor tilbyr fakturaløsninger som gjør at de slipper jobben og kostnaden med å utvikle egne løsninger
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Gjennom Kredinors løsninger får de pengene raskere inn - og slipper samtidig kostnader til oppfølging hvis kundene ikke betaler i tide. Webhuset leder an i den digitale utviklingen.
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Les mer på side 8 - Tilbyr flere faktura-alternativer enn før! - i seneste utgave av KredinorNytt.
 
 
Foto: adm.direktør Tove Giske, BAHS Kapital AS

BAHS Kapital – Først ute med mobilbetaling på inkassostadiet

- Administrerende direktør Tove Giske i inkassoselskapet BAHS Kapital er stolt over å kunne tilby en mobil betalingsløsning for privatpersoner som har mottatt inkassokrav fra BAHS Kapital. Dette er første steg på en spennende utvikling innenfor inkassobransjen og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Giske.
Inkassobransjen har vært preget av gamle tradisjonelle løsninger og trenger nå ett mye sterkere fokus på bruk av ny og tilrettelagt teknologi. Mye av den teknologiske utviklingen innenfor inkassobransjen er begrenset av svært gamle lover og regler som bransjen må forholde seg til, men inntil disse lover endres så må vi benytte de muligheter som finnes. Ett eksempel på en gammel lov er at inkassovarsel fortsatt i 2015 må sendes skriftlig på papir. Det er lite fornuft i dette i 2015, bortsett fra at inkassobransjen er en god bidragsyter i å holde papirproduksjonen i gang, sier Giske med et smil.
Løsningen vi har utviklet sammen med LinkMobility er en fullverdig betalingsløsning på mobilen integrert i våre systemer, hvor skyldner med få tastetrykk kan betale kravet fra mobilen. Når vi nå sender skyldner en SMS med anmodning om å betale ett skyldig krav til en kunde, så inneholder også SMSen en URL link som rutes direkte til vår betalingsløsning på mobil. Her kan skyldner velge å betale med bankkort og skyldner vil motta kvittering på SMS kort tid etter at betalingen er utført.
Løsningen erstatter på ingen måte de tradisjonelle lovpålagte kravene for inndrivelse av ubetalte krav, men vil være ett ekstra supplement og med stor sannsynlighet være med på å øke løsningsgraden på kravene til våre kunder, sier Giske.
Om noen få år så er jeg rimelig sikker på at det meste av kommunikasjon som i dag er i form av papirfakturaer vil være gjennom mobile plattformer, slik som BAHS Kapital nå har startet å ta i bruk. Vi skal være i forkant for denne utviklingen avslutter Giske.
Ønsker du nærmere informasjon om løsningen, ta kontakt med Tove Giske på mobil 930 63 099 eller send mail til tove.giske@bahs.no
Har du lest? - Tove Giske, i spissen for en ny, spennende aktør i inkasso-markedet
 
 
Foto: Fra venstre Trond Myhre (Conecto), Kari Laudani, Trude Christiansen, Jørgen Knap og Lill Iren Solberg (SiO).

Conecto: Oppdragende purreløp gir resultater

- Etter å ha satt ut og strømlinjeformet purreog inkassorutinene sine, opplevde Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus en enorm nedgang i antall førstegangspurringer.
– Vi pleide å ha 16-1700 førstegangspurringer hver eneste måned. Nå sender vi over i underkant av 500 saker til Conecto månedlig, forteller Trude Christiansen, Regnskapskonsulent ved SiO. SiO har vært kunde hos Conecto siden 2006, men har i de siste årene utvidet samarbeidet etter forhandlinger og i konkurranse med andre inkassobyråer. Det er hovedsakelig inndriving av krav relatert til 8000 studentboliger Conecto jobber med på oppdrag fra SiO. – Vi har hatt en grundig og profesjonell gjennomgang av purrerutiner med Conecto og har sammen lagd en ny purreløype tilpasset både organisasjonen vår og studentene, kommenterer Regnskapssjef Jørgen Knap.
Bratt læringskurve. - Nå kommer Conecto inn på banen mye tidligere i prosessen – fra første varsel om inkasso. Før det får studentene en sms og en e-post fra SiO som varsler om forfalt husleie. – Overgangen fra å håndtere dette internt til å la Conecto håndtere hele livsløpet til fordringen har gått smertefritt både for oss og studentene. Det har nok vært en bratt læringskurve for studentene, men det har vært overraskende positivt mottatt, forteller Kari Laudani, Utleiekonsulent hos SiO. Det er også en stor fordel at studentene nå forholder seg til én kontaktperson hos Conecto istedenfor en stor organisasjon som SiO. – Vi opplevde at studentene ringte rundt til flere avdelinger for å finne en person som var villig til å gi utsettelse eller tillatelse til gjeninnflytting etter utkastelse, kommenterer Laudani.
Antall utkastelser har også gått drastisk ned etter at Conecto overtok. – Det er gått ned med 70 prosent. Vi er ikke lenger den største kunden til namsfogden, smiler Christiansen. Elektronisk samarbeid Dette betyr at mye papirarbeid er spart, noe som frigjør viktig arbeidskapasitet i organisasjonen. En annen arbeidsbesparende faktor i samarbeidet er integrasjonen mellom datasystemene hos Conecto og SiO. Dette krevde hyppige samarbeidsmøter i starten, men gjør at det daglige samarbeidet går knirkefritt.
– Det var viktig for alle parter i starten at behov og rutiner ble grundig gjennomgått og diskutert før prosedyrer ble satt i drift. På den måten avdekket vi de behov som var viktig for SiO – og for studentene, sier Trond Myhre som har vært ansvarlig KAM for SiO siden 2009. – Studentene har tilgang til informasjon om inkassosaken sin via «Min side» på SiO sine hjemmesider. Her finner de beløp og status på saken sin, forteller regnskapskonsulent Lill Iren Solberg som har daglig kontakt med Conecto via kundeweb-løsningen, telefon eller e-post. – Vi har klart å kutte ned tidslinjen til pengekravet ganske kraftig. Før Conecto kom inn på hele prosessen kunne det ta 170 dager før Conecto tok over, legger hun til.
Dette innebærer at SiO har færre uønskede leietagere med den nye og tiltrengte innstrammingen av kredittpolicy og rutiner. – En stor studentmasse krever en viss firkantethet. Hvis noen «slipper unna» med betaling for sent går jungeltelegrafen fort. Det å forholde seg til en tredjepart som Conecto gjør nok at studentene tar saken mer alvorlig, avslutter Knap.
 
 
Foto: Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge.

Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling

SERGEL link lanserer en ny digital betalingsløsning for mail og sms, som gjør det enda enklere for skyldnere å betale sine inkassokrav. 3 tastetrykk er alt som skal til for å gjøre opp for seg.
Et robust og gjennomtestet betalingssystem. - Vi har jobbet med løsningen i lang tid, og har hatt stort fokus på å lage et system vi vet er gjennomtestet og robust, sier Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge. Det som er unikt med dette systemet, er at det har en stor fleksibilitet, noe vi vet er viktig for å kunne tilfredsstille våre kunders behov. Ingen kunder er like, og derfor har det vært viktig for oss at løsningen tar hensyn til dette. I tillegg er Sergel link et online-system, det betyr at betalingen synliggjøres straks den er betalt.
Nordmenn blir stadig latere. - At det i dagens samfunn blir stadig større krav til enkle prosesser, er et faktum. Vi er vant til at det meste kan ordnes fra sofaen, med noen få tastetrykk på mobilen. Er ting enkelt, er det større sannsynlighet for at det blir gjort, dette gjelder også ubetalte regninger. – Vi må følge med i tiden, det er helt klart, sier markedssjefen. - Kundene har forventninger til oss og våre løsninger, det betyr at vi hele tiden må fornye oss. Bøien røper at i tillegg til Sergel link, har de flere andre spennende løsninger på gang.
Optimalt for begge parter. - Sergel link er betalingssystem som øker sannsynligheten for at begge parter blir fornøyde, sier Bøien. - Skylderne får en vennlig betalingspåminnelse, og kan raskt og enkelt få saken ut av verden. Bedriften på sin side, får pengene sine raskere, og løsningsgraden øker.
I Sergel har det alltid vært et mål å tilby uslåelig kundeservice. - Vår kundeservice, fleksibilitet og tilgjengelighet er selvfølgelig som før. Vi ønsker til enhver å tilby kundene våre det aller beste, innen både rådgivning og tekniske løsninger. Sergel link er et nytt ledd i vår kundeservice. Vi er stolte av å kunne tilby en løsning hvor folk raskt og enkelt kan gjøre opp for seg, og samtidig sitte igjen med en følelse av god kundeservice.
Vil du vite mer? Ta kontakt med KEN H. BØIEN, MARKEDSSJEF, SERGEL NORGE AS. Mob: + 47 907 50 400 Dir: +47 33 45 60 08 E-mail: kenb@sergel.no
Les mer - Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling
 
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News