Credit News Inkasso

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Foto: Tor Berntsen, administrerende direktør i Kredinor

Ny styreleder i Virke inkasso fra Kredinor

Årsmøte i Virke inkasso valgte Tor Berntsen, administrerende direktør i Kredinor, til ny styreleder for bransjeorganisasjonen under sitt årsmøte 31. januar 2020. Berntsen kommer inn som styreleder i et år hvor ny inkassolov skal besluttes og iverksettes av myndighetene. Han skal lede styrets arbeid på vegne av inkassobransjen i samarbeid med administrasjonen i Virke inkasso.
Kredinor har hatt et aktivt forhold til arbeidet med ny inkassolov og bidratt til inkassofaglig innsikt både inn mot politikere og myndigheter samt inn til arbeidsgruppen som har jobbet med forslaget til ny inkassolov. Oppgavene til det nye styret i Virke inkasso, med styreleder Tor Berntsen i spissen, vil være innenfor formålet i vedtektene, paragraf 3:
«Virke inkasso skal være en slagkraftig interesseorganisasjon for inkassobransjen, som i kraft av sin faglige tyngde og størrelse er medlemmenes naturlige samarbeidspartner for myndigheter, media og samfunnet generelt. Som representant for medlemmene, skal Virke inkasso stå for høy troverdighet via utadrettede tiltak og aktiviteter».
Styret i Virke inkasso 2020-2021: Tor Berntsen (Kredinor), styreleder, Siv Hjellegjerde Martinsen (Lindorff), styremedlem, Liv-Kari Kroken (Visma Financial Solutions), styremedlem, Per Olov Sjøgren (Conecto), styremedlem, Vibecke Beyer (Pacta), styremedlem, Sven Ingebretsen (Sergel), styremedlem, Stina Koren (Axactor), varamedlem, Endre Solvin-Witzø (Lowell Norge), varamedlem.
SOLID INKASSOFAGLIG BAKGRUNN: Tor Berntsen kommer inn som styreleder i Virke inkasso med en solid inkassofaglig bakgrunn. Han har 36 års erfaring fra Kredinor som i dag er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst målt i omsetning. I tillegg til stillingen som administrerende direktør i Kredinor SA er Tor Berntsen øverste leder for Kredinor-konsernet som består av datterselskapene Kredinor Finans AS i Norge, Kredinor AB i Sverige og Kredinor A/S i Danmark. Tor Berntsen har hatt stillingen som administrerende direktør i Kredinor siden mars 2013. Frem til 2013 var han juridisk direktør i selskapet, og har over år bygd opp det solide inkassofaglige håndtverk Kredinor har som fundament for sin virksomhet. Foruten dette har Tor Berntsen også rollen som president for ECA, European Collectors Association, en internasjonal samarbeidsorganisasjon med inkassoselskap fra hele Europa. Kilde: kredinor.no
Les mer
11.02.20
 
Foto: Petter Gjeitnes, forretningsutvikler i Kredinor

Inkassobrev sendes direkte til nettbanken

Enda enklere å betale inkassogjeld.
Kredinor har tilrettelagt for den nye generasjonen efaktura, og sendte som første inkassoselskap i Norge, inkassobrev direkte til kundenes nettbank mandag 3. februar 2020. Mer enn 3,2 millioner nordmenn kan motta efaktura. Potensialet for å sende inkassobrev i den nye kanalen er derfor stort blant de mer enn 8,1 millioner inkassobrevene Kredinor sender ut årlig.
–Kredinor jobber kontinuerlig med å utvikle og tilby løsninger som gjør det enklere for sluttkunden å betale, og raskere for oppdragsgiver å få betaling for varer eller tjenester, sier Petter Gjeitnes, forretningsutvikler i Kredinor.
Løsningen som muliggjør forsendelse av inkassobrev direkte til nettbanken er utviklet i samarbeid mellom inkassobransjen, Nets og PostNord Strålfors. Kredinor er det første inkassoselskapet som tar i bruk løsningen. Tidligere ble samtlige inkassobrev sendt per post eller til digipost fra Kredinor. Det innebærer en betydelig forenkling når inkassobrevene nå kan sendes direkte kundenes nettbank, ferdig utfylt med betalingsinformasjon.
En helintegrert digital verdikjede med Nets og PostNord Strålfors: Løsningen er utviklet i samarbeid med Nets og PostNord Strålfors som Kredinor har samarbeidet med i en årrekke. De fasiliterer forsendelsen basert på innholdet som kommer fra Kredinor. PostNord Strålfors har ansvar for dokumentet som distribueres til kanalene, deriblant efaktura kanalen. Nets har ansvar for distribusjonskanalen inn mot Nett- mobilbank eller annen digital kanal som kan motta eFaktura. Kilde: kredinor.no
Les mer
05.02.20
 
Foto: Aleksander H. Nordahl, leder Virke Inkasso.

Inkassobransjen innrømmer at den har feilet

Angrepet fra alle kanter og med utsikter til halvering av gebyrinntektene, var det en preget inkassobransje som var samlet til fagdag i Oslo fredag. Kilde. dn.no
Les mer
04.02.20
 

Tøffe, men nødvendige endringer i vente for inkassobransjen

Lindorff: Det blir tøft å tilpasse seg kutt i gebyrsatsene og andre forslag til endringer i inkassoloven. Men vi som bransje må forandre oss, skriver Lindorff-sjefen. Kilde: e24.no
Les mer
27.01.20
 

Gjennomgåelse av nærmere angitte problemstillinger om inkassoloven -les rapporten her

Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Justis- og beredskapsdepartementet i oktober 2018. Overlevert til Justis- og beredskapsdepartementet 27. januar 2020. Kilde: regjeringen.no
Les mer
27.01.20
 

Nå skal de endre inkassobransjen: Varsler massive oppsigelser

Virke hevder forslaget til ny inkassolov vil ramme bransjen hardt og frykter konkursras. Skyldnerne som sliter hardest, kan også rammes hardt.
Et offentlig utvalg overleverer mandag formiddag den ferske justisministeren Monica Mæland (H)) forslag til ny inkassolov.
Bransjeorganisasjonen Virke mener endringene både svir for inkassobransjen, men også for de aller svakeste skyldnerne som trenger mest oppfølging. Kilde: nettavisen/msn.com
Les mer
27.01.20
 

Nytt inkassolovforslag kan kutte gebyrene med to milliarder kroner

Et utvalg vil nekte inkassoselskapene å kreve store gebyrer ved ubetalte bompenger, telefon- eller legeregninger. Det kan spare forbrukerne for store summer.
Dagens Næringsliv har lest et forslag til ny inkassolov som legges fram mandag formiddag. I lovforslaget går en regjeringsoppnevnt arbeidsgruppe, bestående av folk fra blant annet Forbrukerrådet, Finans Norge, Virke Inkasso og Finanstilsynet, inn for å kutte gebyrene på småkrav på under 500 kroner. Kilde: ntb/msn.com
Les mer
27.01.20
 

B2Holding overtar misligholdte lån i Kypros

Lånene er på tilsammen nesten 4 milliarder kroner. Kilde: finansavisen.no
Les mer
22.01.20
 

Arvato Financial Solutions förvärvar tre portföljer av förfallna fordringar

Arvato Financial Solutions har förvärvat tre portföljer av förfallna fordringar från en stor finansiell aktör i Sverige och Norge. Den totala portföljen består av nära 9,000 ärenden, till ett totalt värde av cirka 50 miljoner euro. Kilde: mynewsdesk.com
Les mer
10.01.20
 

Forsinkelses-rente

Forsinkelsesrente og standardkompensasjon fra 1. januar 2020.
Finansdepartementet har i forskrift fastsatt forsinkelsesrenten for første halvår 2020. Rentesatsen skal være 9,50 prosent p.a. Finansdepartementet har videre fastsatt standardkompensasjon for inndrivelseskostnader i norske kroner til 400 kroner. Kilde: regjeringen.no
Les mer
23.12.19
 
 
Foto: Luis Brunet, ansvarlig for kundeservice hos Webhuset

Webhuset valgte Kredinor

Fordi Kredinor tilbyr fakturaløsninger som gjør at de slipper jobben og kostnaden med å utvikle egne løsninger
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Gjennom Kredinors løsninger får de pengene raskere inn - og slipper samtidig kostnader til oppfølging hvis kundene ikke betaler i tide. Webhuset leder an i den digitale utviklingen.
Webhuset er en ledende leverandør av serverløsninger, domener og nettsider til små og mellomstore bedrifter
Les mer på side 8 - Tilbyr flere faktura-alternativer enn før! - i seneste utgave av KredinorNytt.
 
 
Foto: adm.direktør Tove Giske, BAHS Kapital AS

BAHS Kapital – Først ute med mobilbetaling på inkassostadiet

- Administrerende direktør Tove Giske i inkassoselskapet BAHS Kapital er stolt over å kunne tilby en mobil betalingsløsning for privatpersoner som har mottatt inkassokrav fra BAHS Kapital. Dette er første steg på en spennende utvikling innenfor inkassobransjen og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Giske.
Inkassobransjen har vært preget av gamle tradisjonelle løsninger og trenger nå ett mye sterkere fokus på bruk av ny og tilrettelagt teknologi. Mye av den teknologiske utviklingen innenfor inkassobransjen er begrenset av svært gamle lover og regler som bransjen må forholde seg til, men inntil disse lover endres så må vi benytte de muligheter som finnes. Ett eksempel på en gammel lov er at inkassovarsel fortsatt i 2015 må sendes skriftlig på papir. Det er lite fornuft i dette i 2015, bortsett fra at inkassobransjen er en god bidragsyter i å holde papirproduksjonen i gang, sier Giske med et smil.
Løsningen vi har utviklet sammen med LinkMobility er en fullverdig betalingsløsning på mobilen integrert i våre systemer, hvor skyldner med få tastetrykk kan betale kravet fra mobilen. Når vi nå sender skyldner en SMS med anmodning om å betale ett skyldig krav til en kunde, så inneholder også SMSen en URL link som rutes direkte til vår betalingsløsning på mobil. Her kan skyldner velge å betale med bankkort og skyldner vil motta kvittering på SMS kort tid etter at betalingen er utført.
Løsningen erstatter på ingen måte de tradisjonelle lovpålagte kravene for inndrivelse av ubetalte krav, men vil være ett ekstra supplement og med stor sannsynlighet være med på å øke løsningsgraden på kravene til våre kunder, sier Giske.
Om noen få år så er jeg rimelig sikker på at det meste av kommunikasjon som i dag er i form av papirfakturaer vil være gjennom mobile plattformer, slik som BAHS Kapital nå har startet å ta i bruk. Vi skal være i forkant for denne utviklingen avslutter Giske.
Ønsker du nærmere informasjon om løsningen, ta kontakt med Tove Giske på mobil 930 63 099 eller send mail til tove.giske@bahs.no
Har du lest? - Tove Giske, i spissen for en ny, spennende aktør i inkasso-markedet
 
 
Foto: Fra venstre Trond Myhre (Conecto), Kari Laudani, Trude Christiansen, Jørgen Knap og Lill Iren Solberg (SiO).

Conecto: Oppdragende purreløp gir resultater

- Etter å ha satt ut og strømlinjeformet purreog inkassorutinene sine, opplevde Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus en enorm nedgang i antall førstegangspurringer.
– Vi pleide å ha 16-1700 førstegangspurringer hver eneste måned. Nå sender vi over i underkant av 500 saker til Conecto månedlig, forteller Trude Christiansen, Regnskapskonsulent ved SiO. SiO har vært kunde hos Conecto siden 2006, men har i de siste årene utvidet samarbeidet etter forhandlinger og i konkurranse med andre inkassobyråer. Det er hovedsakelig inndriving av krav relatert til 8000 studentboliger Conecto jobber med på oppdrag fra SiO. – Vi har hatt en grundig og profesjonell gjennomgang av purrerutiner med Conecto og har sammen lagd en ny purreløype tilpasset både organisasjonen vår og studentene, kommenterer Regnskapssjef Jørgen Knap.
Bratt læringskurve. - Nå kommer Conecto inn på banen mye tidligere i prosessen – fra første varsel om inkasso. Før det får studentene en sms og en e-post fra SiO som varsler om forfalt husleie. – Overgangen fra å håndtere dette internt til å la Conecto håndtere hele livsløpet til fordringen har gått smertefritt både for oss og studentene. Det har nok vært en bratt læringskurve for studentene, men det har vært overraskende positivt mottatt, forteller Kari Laudani, Utleiekonsulent hos SiO. Det er også en stor fordel at studentene nå forholder seg til én kontaktperson hos Conecto istedenfor en stor organisasjon som SiO. – Vi opplevde at studentene ringte rundt til flere avdelinger for å finne en person som var villig til å gi utsettelse eller tillatelse til gjeninnflytting etter utkastelse, kommenterer Laudani.
Antall utkastelser har også gått drastisk ned etter at Conecto overtok. – Det er gått ned med 70 prosent. Vi er ikke lenger den største kunden til namsfogden, smiler Christiansen. Elektronisk samarbeid Dette betyr at mye papirarbeid er spart, noe som frigjør viktig arbeidskapasitet i organisasjonen. En annen arbeidsbesparende faktor i samarbeidet er integrasjonen mellom datasystemene hos Conecto og SiO. Dette krevde hyppige samarbeidsmøter i starten, men gjør at det daglige samarbeidet går knirkefritt.
– Det var viktig for alle parter i starten at behov og rutiner ble grundig gjennomgått og diskutert før prosedyrer ble satt i drift. På den måten avdekket vi de behov som var viktig for SiO – og for studentene, sier Trond Myhre som har vært ansvarlig KAM for SiO siden 2009. – Studentene har tilgang til informasjon om inkassosaken sin via «Min side» på SiO sine hjemmesider. Her finner de beløp og status på saken sin, forteller regnskapskonsulent Lill Iren Solberg som har daglig kontakt med Conecto via kundeweb-løsningen, telefon eller e-post. – Vi har klart å kutte ned tidslinjen til pengekravet ganske kraftig. Før Conecto kom inn på hele prosessen kunne det ta 170 dager før Conecto tok over, legger hun til.
Dette innebærer at SiO har færre uønskede leietagere med den nye og tiltrengte innstrammingen av kredittpolicy og rutiner. – En stor studentmasse krever en viss firkantethet. Hvis noen «slipper unna» med betaling for sent går jungeltelegrafen fort. Det å forholde seg til en tredjepart som Conecto gjør nok at studentene tar saken mer alvorlig, avslutter Knap.
 
 
Foto: Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge.

Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling

SERGEL link lanserer en ny digital betalingsløsning for mail og sms, som gjør det enda enklere for skyldnere å betale sine inkassokrav. 3 tastetrykk er alt som skal til for å gjøre opp for seg.
Et robust og gjennomtestet betalingssystem. - Vi har jobbet med løsningen i lang tid, og har hatt stort fokus på å lage et system vi vet er gjennomtestet og robust, sier Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge. Det som er unikt med dette systemet, er at det har en stor fleksibilitet, noe vi vet er viktig for å kunne tilfredsstille våre kunders behov. Ingen kunder er like, og derfor har det vært viktig for oss at løsningen tar hensyn til dette. I tillegg er Sergel link et online-system, det betyr at betalingen synliggjøres straks den er betalt.
Nordmenn blir stadig latere. - At det i dagens samfunn blir stadig større krav til enkle prosesser, er et faktum. Vi er vant til at det meste kan ordnes fra sofaen, med noen få tastetrykk på mobilen. Er ting enkelt, er det større sannsynlighet for at det blir gjort, dette gjelder også ubetalte regninger. – Vi må følge med i tiden, det er helt klart, sier markedssjefen. - Kundene har forventninger til oss og våre løsninger, det betyr at vi hele tiden må fornye oss. Bøien røper at i tillegg til Sergel link, har de flere andre spennende løsninger på gang.
Optimalt for begge parter. - Sergel link er betalingssystem som øker sannsynligheten for at begge parter blir fornøyde, sier Bøien. - Skylderne får en vennlig betalingspåminnelse, og kan raskt og enkelt få saken ut av verden. Bedriften på sin side, får pengene sine raskere, og løsningsgraden øker.
I Sergel har det alltid vært et mål å tilby uslåelig kundeservice. - Vår kundeservice, fleksibilitet og tilgjengelighet er selvfølgelig som før. Vi ønsker til enhver å tilby kundene våre det aller beste, innen både rådgivning og tekniske løsninger. Sergel link er et nytt ledd i vår kundeservice. Vi er stolte av å kunne tilby en løsning hvor folk raskt og enkelt kan gjøre opp for seg, og samtidig sitte igjen med en følelse av god kundeservice.
Vil du vite mer? Ta kontakt med KEN H. BØIEN, MARKEDSSJEF, SERGEL NORGE AS. Mob: + 47 907 50 400 Dir: +47 33 45 60 08 E-mail: kenb@sergel.no
Les mer - Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling
 
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News